سراتو هیبریدی مپنا با شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه معرفی گردید

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، سراتو هیبریدی مپنا به وسیله گروه مپنا و شرکت مکو معرفی گردید. اما این خودرو با چه مشخصات فنی توانسته به شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه دست پیدا کند؟

سراتو هیبریدی مپنا با شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه معرفی گردید

انجمنهای سلوبلاگ - مجتبی اسماعیلی: به گفته کارشناس مرکز توسعه خودرو برقی و زیر ساخت های مپنا، گروه مپنا و شرکت مکو توانسته اند یک خودروی کیا سراتو YD را به موتورهای الکتریکی مجهز نمایند.

این موتورهای الکتریکی ساخت داخل به وسیله یک واحد کنترل هوشمند با موتور بنزینی فابریک این خودرو در ارتباط قرار می گیرد و به این ترتیب سراتو YD را تبدیل به یک خودرو پلاگین هیبرید می نماید.

کمپانی کیا هرگز نسخه هیبریدی سراتو YD را فراوری نکرد.

اما این خودرو چه ویژگی هایی دارد؟

مشخصات فنی پیشرانه برقی

سراتو هیبریدی مپنا دارای دو موتور الکتریکی 60KW هستند که در داخل کشور فراوری شده اند.

یک پک باتری 20KW هم وظیفه تامین انرژی این موتورها را بر عهده دارد.

این موتورها روی چرخ های عقب خودرو نصب شده اند و پک باتری هم در فضای بین جایگاه عقب و صندوق خودرو قرار گرفته اند.

موتورهای الکتریکی در مجموع بیشینه قدرت هشتاد و دو اسب بخار و گشتاور 700 نیوتون متر را فراوری می نمایند.

اما قدرت در دسترس این موتورها 55 اسب بخار و 400 نیوتون متر گشتاور است.

سراتو با شارژر های مخصوص 30KW که به وسیله مپنا فراوری شده است و به راحتی به برق شهری متصل می گردد می تواند ظرف مدت حدود بیست دقیقه این خودرو با ده درصد شارژ را تا هشتاد و پنج درصد شارژ کند.

سراتو با این پیشرانه الکتریکی می تواند به سرعت 110 کیلومتر بر ساعت برسد و 100 کیلومتر هم پیمایش داشته باشد.

مشخصات فنی پیشرانه بنزینی

سراتو هیبریدی مپنا از همان موتور بنزینی فابریک دو لیتری کیا با قدرت 157 اسب بخار و گشتاور 195 نیوتون متر استفاده می نماید و پیشرانه الکتریکی مپنا در واقع به این خودرو اضافه شده است.

این خودرو با پیشرانه بنزینی هم شتاب قابل قبولی دارد اما اضافه شدن پیشرانه الکتریکی چقدر توانسته آن را بهبود بخشد؟

سراتو با ترکیب هر دو موتور الکتریکی و بنزینی حالا 212 اسب بخار قدرت و 595 نیوتون متر گشتاور دارد که با این مشخصات تنها در مدت 5.94 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد!

این خودرو با اضافه شدن پیشرانه نو فقط 200 کیلوگرم افزایش داشته است که 170 کیلوگرم آن مربوط به پک باتری و مابقی مربوط به موتورهای الکتریکی و سایر تجهیزات است.

ویژگی های اختصاصی

سراتو هیبریدی مپنا چهار حالت رانندگی دارد.

در حالت اول این خودرو تنها با موتور الکتریکی خود کار نموده و تا 110 کیلومتر هم سرعت می گیرد.

خودرو در حالت دوم فقط با پیشرانه بنزینی کار می نماید.

این خودرو در حالت سوم هیبریدی شده و از حال سکون تا سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت را با موتور الکتریکی طی نموده و در سرعت های بالاتر این موتورها غیر فعال و پیشرانه بنزینی وارد مدار می گردد.

اما حالت چهارم مجذوب کننده ترین بخش رانندگی با این خودرو است، زمانی که هر دو پیشرانه بنزینی و الکتریکی از ابتدا با هم آغاز به کار می نمایند تا شتاب زیر شش ثانیه را برای این خودرو به ارمغان بیاورند.

بعلاوه با توجه به نصب موتورهای الکتریکی روی چرخ های عقب و انتقال نیروی پیشرانه بنزینی به چرخ های جلو حالا این خودرو در بعضی حالت های رانندگی چهار چرخ محرک است.

دیگر ویژگی منحصر به فرد این خودرو خنک کاری پک های باتری است.

با توجه به شرایط اقلیمی گرم و خشک ایران خنک کاری پک های باتری که اهمیت بسیار زیادی در حفظ راندمان پیشرانه الکتریکی دارند، با آب انجام می گردد و در نتیجه پیشرانه الکتریکی همیشه راندمان خود را حفظ خواهد نمود.

ابن خودرو تا کنون چهل هزار کیلومتر پیمایش در نقاط مختلف ایران و شرایط آب و هوایی مختلف داشته و تحت آزمون های مختلف قرار گرفته است تا اشکالات احتمالی برطرف شوند.

بومی سازی

تمامی این پیشرانه شامل موتورهای الکتریکی، پک باتری، درایو، مدارهای کنترلی و واحد کنترل هوشمند در داخل کشور طراحی و فراوری شده اند.

واحد کنترل هوشمند همیشه با خودرو در ارتباط است و سعی می نماید ترکیب دو پیشرانه را به برترین نحو انجام داده و از بروز فشار بیش از حد به خودرو هم جلوگیری می نماید.

اما نکته مهم راجع به این پیشرانه الکتریکی این است که تقریبا قابلیت نصب روی تمامی خودروها را دارد و در واقع می تواند یک پیشرانه مکمل باشد.

البته نصب آن فقط در خط فراوری خودروسازها و در زمان مونتاژ خودرو قابل انجام است و نباید یک تجهیز کارگاهی یا افترمارکت تلقی گردد.

شرکت مپنا هدف خود از هیبریدی کردن این خودرو را نشان دادن توانمندی این شرکت در برقی و الکتریکی کردن خودرو عنوان نموده است.

منبع: بیت ران

به "سراتو هیبریدی مپنا با شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراتو هیبریدی مپنا با شتاب صفر تا صد زیر شش ثانیه معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید