اتوبوس برقی مپنا در ناوگان حمل و نقل

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، اتوبوس برقی مپنا با نام زیما به صورت آزمایشی در ناوگان حمل و نقل شهر اصفهان مشغول به کار شد. مشخصات فنی این اتوبوس برقی چیست و آیا می توان ورود آن را خبر خوشی دانست؟

اتوبوس برقی مپنا در ناوگان حمل و نقل

انجمنهای سلوبلاگ - مجتبی اسماعیلی: زیما نام اولین اتوبوس برقی شرکت شتاب است. شتاب یک شرکت جوینت ونچر میان شرکت عقاب افشان و شرکت مپنا است.

روابط عمومی شرکت مکو به انجمنهای سلوبلاگ گفت که این اتوبوس ساخت داخل است و زیرساخت های برقی آن در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی و تولید شده است.

بدنه و سایر متعلقات هم از طریق شرکت عقاب افشان که قبل تر اتوبوس های اسکانیا را تولید می کرد، ساخته شده است.

این اتوبوس از روز پانزدهم اسفند ماه به صورت آزمایشی و با حضور جمعی از مسوولان و شهردار اصفهان وارد خط بیست و شش اتوبوسرانی اصفهان شد.

قرار است زیما یک هفته به صورت آزمایشی در این خط فعالیت کند.

این اتوبوس توانایی جابجایی سی و سه مسافر را دارد.

اما مشخصات فنی این اتوبوس چیست و چقدر می تواند التیام بخش زخم های عمیق ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور باشد؟

قوای فنی و پیمایش

یک پیشرانه برقی به قدرت 320 کیلووات (432 اسب بخار) و گشتاور هولناک 18 هزار و پانصد نیوتون متر این اتوبوس را به سرعت هشتاد کیلومتر بر ساعت (محدود شده الکترونیکی) می رساند.

زیما با این مشخصات می تواند 242 کیلومتر پیمایش با یک بار شارژ، سرعت هشتاد کیلومتر و خاموش بودن سیستم تهویه برسد.

با روشن شدن سیستم تهویه پیمایش به 180 کیلومتر کاهش می یابد.

اما با سرعت ثابت سی و هفت کیلومتر بر ساعت که معمولا سرعت میانگین اتوبوس های داخل شهری است، پیمایش آن به 450 کیلومتر خواهد رسید.

باتری

پک باتری لیتیومی با ظرفیت 318 کیلووات وظیفه تامین انرژی اتوبوس را بر عهده دارد.

این پک باتری از طریق آب خنک کاری می شود تا مناسب اقلیم کشور باشد.

این پک باتری پنج هزار بار سیکل شارژ دارد و از طریق شرکت شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی و تولید شده است.

شارژ

اتوبوس برقی مپنا از دو طریق قابل شارژ است.

روش اول به صورت Plug-in است که در ایستگاه های مخصوص انجام می شود که به گفته روابط عمومی شرکت مکو یک عدد شارژر AC برای این منظور در اصفهان تعبیه شده است.

با این روش زیما در مدت شصت دقیقه از سه درصد به نود و پنج درصد شارژ می رسد.

روش دوم شارژ از طریق شارژر پانتوگراف است که ظرف مدت چهل و پنج دقیقه شارژ زیما را از سه درصد به نود و پنج درصد می رساند.

زمان شارژ زیما امیدوار کننده است.

بدنه و تزیینات

زیما اتوبوس برقی مپنا در ناوگان حمل و نقل

بنابراعلام سازندگان این اتوبوس، شرکت عقاب افشان که کابین و تزیینات این اتوبوس را تولید کرده، از پروفیل های فولادی ST52، ST55 و ST37 مطابق با استاندارد 2395 DIN در سازه اتوبوس استفاده کرده است.

پوشش بدنه ماژولار هم با فولاد ST12 ساخته شده است.

همچنین رنگ بدنه کوره ای مقاوم، کف پوش سیلیس دار ضد اشتعال و ضد سایش،عایق بندی سازه با آستر ضد خوردگی زینک کرومات و عایق بندی دیواره،کف و سقف جهت جلوگیری از نفوذ حرارت و صدا به داخل کابین از ویژگی های بدنه زیما به شمار می فرایند.

جمع بندی

اتوبوس زیما علاوه بر ساخت داخل بودن از طریق دو شرکت که دست کم روی کاغذ کارآمد به نظر می رسند، تولید شده است.

امید است ورود اتوبوس های برقی با کیفیت به ناوگان حمل و نقل کشور منجر به حفظ محیط زیست، صرفه جویی در مصرف انرژی و رفاه حال مسافران شود.

برای آشنایی با تاریخچه شرکت عقاب افشان و بررسی محصولات آن اینجا کلیک کنید.

منبع: بیت ران

به "اتوبوس برقی مپنا در ناوگان حمل و نقل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوبوس برقی مپنا در ناوگان حمل و نقل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید