ارسال مستقیم کالا از فروشنده به خریدار چیست و چه مزایایی دارد؟

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، خبرنگاران از مهر 99 امکان ارسال مستقیم کالا از فروشنده را فراهم کرده است. اجرای این طرح ویژگی های مختلفی برای فروشنده و مشتری دارد.

ارسال مستقیم کالا از فروشنده به خریدار چیست و چه مزایایی دارد؟

در فاز اول این طرح که از تیر 99 آغاز شده بود 200 فروشنده منتخب انجمنهای سلوبلاگ می توانستند کالاهای خود را بدون ارسال به مرکز پردازش انجمنهای سلوبلاگ برای خریداران بفرستند. این تعداد هم اکنون افزایش یافته و شامل تمامی فروشندگانی می شود که شرایط لازم را کسب کنند. در ادامه، ابتدا طرح ارسال مستقیم از فروشنده به خریدار را معرفی می کنیم و سپس به تأثیر مثبت آن در تجربه مشتریان و فروشندگان می پردازیم. همچنین به شما نشان می دهیم که در صفحه محصولاتی که فروشندگان آنها امکان ارسال مستقیم به شما را دارند چطور آن را شناسایی و از این قابلیت استفاده کنید. در پایان نیز به خدمات انجمنهای سلوبلاگ در اجرای این طرح اشاره می کنیم.

منظور از ارسال مستقیم کالا از فروشنده به خریدار (Ship By Seller) چیست؟

تا پیش از راه اندازی امکان ارسال مستقیم کالا، فروشندگان باید کالاهای خود را به مراکز دریافت انجمنهای سلوبلاگ در تهران یا شهرستان های دارای مرکز دریافت می فرستادند و سپس انجمنهای سلوبلاگ فرایند پردازش و ارسال کالا به خریدار را انجام می داد.

با اجرای طرح ارسال مستقیم از فروشنده به خریدار، فروشنده های واجد شرایط انجمنهای سلوبلاگ می توانند کالاها را بدون نیاز به ارسال به مراکز دریافت انجمنهای سلوبلاگ مستقیما برای مشتری ارسال کنند.

فاز اول این طرح با همراهی 200 فروشنده منتخب انجمنهای سلوبلاگ از تیر تا شهریور 99 اجرا شد و پس از آن فروشندگان واجد شرایط پس از طی مراحلی که در وب سایت سلر آکادمی شرح داده شده است می توانند کالاهای خود را مستقیم برای مشتریان ارسال کنند.

ویژگی های ارسال مستقیم از فروشنده به خریدار؛ برای هر دو سوی پلتفرم

انجمنهای سلوبلاگ می خواهد برای تسهیل کار فروشندگان و رضایت بیشتر مشتریان، اجرای این طرح را توسعه دهد تا درصد بیشتری از کاربران انجمنهای سلوبلاگ از مزایای آن بهره مند شوند. در چنین فرایندی، فروشنده کالا را برای مراکز دریافت انجمنهای سلوبلاگ ارسال نمی کند و خودش مستقیما کالا را برای مشتری می فرستد. چه شما یک کاربر عادی یا دیجی پلاس هستید و چه فروشنده یا تولیدکننده، لازم است در مورد طرح ارسال مستقیم از فروشنده به خریدار آشنا باشید. در ادامه ویژگی های این طرح را برای هر دو سوی پلتفرم مارکت پلیس انجمنهای سلوبلاگ شرح می دهیم:

ارسال و تحویل سریع تر سفارش ها

درنتیجه این فرایند، به دلیل دخیل نبودن یک واسط در بخش انبار و پردازش، سفارش ها در مدت زمان کوتاه تری به دست خریداران می رسد. بنابراین برای مشتریانی که ترجیح می دهند سفارش خود را در بازه زمانی نزدیکتری دریافت کنند استفاده از این قابلیت توصیه می شود. انتظار کم تر برای دریافت سفارش، رضایت خریدار و درنتیجه رضایت بیشتر در شرایط خرید و فروش بین مشتری و فروشنده را در پی دارد. در واقع، با فعال سازی این قابلیت به هنگام خرید، حتی در روز ثبت سفارش نیز امکان ارسال کالا وجود دارد؛ چرا که میانگین زمان ارسال سفارش توسط فروشنده در حال حاضر کمتر از 1 روز است.

خرید و فروش در بازار رقابتی

انجمنهای سلوبلاگ با فراهم ساختن زیرساخت برای فعالیت فروشندگان در پلتفرم مارکت پِلِیس، شرایط بازار رقابت کامل را تسهیل کرده است. این فضا در مورد اجرای طرح جدید ارسال مستقیم از فروشنده به خریدار نیز می تواند مزیت بزرگی هم برای خریدار و هم فروشنده باشد.

فروشندگان انجمنهای سلوبلاگ برای ارسال مستقیم کالاها، هزینه پردازش و ارسال به انجمنهای سلوبلاگ پرداخت نمی کنند و برای پرداخت کمیسیون به انجمنهای سلوبلاگ، از تخفیف برخوردار می شوند. همچنین دیگر لازم نیست زمانی را برای تحویل کالا به مراکز دریافت انجمنهای سلوبلاگ صرف کنند.

با فراهم آمدن چنین امکاناتی برای فروشندگان، آن ها می توانند با ارائه قیمت مناسب تر، آماده ارسال داشتن محصولات خود در انبار و کسب امتیاز عملکرد بالاتر نسبت به رقبا، کالای خود را در جعبه خرید (دکمه پیش فرض افرودن به سبد خرید) نمایان کنند و به عبارت دیگر برای برنده شدن در Buy Box رقابت کند و از فروش بیشتری بهره ببرند.

واضح است که این شرایط نفع بیشتری برای خریداران هم در پی خواهد داشت و در بازار رقابتی فروشندگان، قیمت کالاها تا حدی کاهش می یابد، آنها می توانند از میان قیمت های مختلف فروشندگان دست به انتخاب بزنند و بر اساس عملکرد فروشنده، قیمت و موجود بودن کالا خرید انجام دهند.

خرید و فروش کالاهای متنوع تر

با اجرای طرح ارسال مستقیم توسط فروشنده، کالاهایی با شرایط ویژه و یا کالاهایی که امکان ارسال آنها توسط خود انجمنهای سلوبلاگ وجود ندارد نیز قابلیت تحویل بی واسطه به خریدار را دارند. منظور از شرایط ویژه، فساد پذیری، بزرگ و حجیم بودن و همچنین کالاهای لوکس تر است. به عبارت دقیق تر، در صورتی که شما به عنوان کاربر بخواهید در کوتاه ترین زمان، گل طبیعی سفارش دهید می توانید از قابلیت ارسال توسط فروشنده استفاده کنید. همچنین اگر فروشگاه گل طبیعی نیز داشته باشید می توانید در مارکت پلیس انجمنهای سلوبلاگ با ارسال مستقیم به دست خریدار، گل های خود را به فروش برسانید. این قابلیت همانطور که پیشتر گفته شد ارسال اقلام بزرگ مانند مبلمان و موتور سیکلت یا تلسکوپ که فرایند انبارداری، پردازش و ارسال آن به تنهایی و توسط واحد عملیات انجمنهای سلوبلاگ امکان پذیر نیست، با طرح ارسال مستقیم توسط فروشنده به دست خریداران می رسد.

گفتنی ست که در حال حاضر کالاهای سوپرمارکتی دیجی کالا، از سوی خود دیجی کالا تأمین می شوند و با اجرای طرح ارسال مستقیم از فروشنده، سایر فروشندگان نیز می توانند این کالاها را عرضه کنند. چنین امکانی زمان تحویل این سفارشات را به طور متوسط تا 24 ساعت کاهش می دهد.

همچنین در آخرین تلاش های تیم بازرگانی تعالی انجمنهای سلوبلاگ قرار است علاوه بر سوپرمارکت ها، رستوران ها و داروخانه ها نیز از این طرح استفاده کنند. در این صورت، تنوع کالاهایی که برای مشتریان قابل خرید و برای فروشندگان قابل عرضه است تا سطح بسیار مطلوبی افزایش می یابد.

به عبارت دیگر، این طرح منجر به مقیاس پذیری هرچه بیشتر انجمنهای سلوبلاگ شده و شرایط را برای تطبیق هرچه بیشتر انجمنهای سلوبلاگ با نیازهای کاربران بالقوه و شرایط بازار آفلاین فراهم می کند. واضح است که نتیجه چنین تحولی، رضایت بیشتر مشتری و خریدار و فراگیری هرچه بیشتر خرید و فروش آنلاین خواهد بود.

از دیگر ویژگی های این طرح به طور خلاصه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • برخورداری از بازه های زمانی بیشتر برای دریافت سفارش
  • کاهش احتمال آسیب دیدن کالا و بسته بندی به دلیل کم شدن مراحل ارسال
  • کاهش احتمال خطا در ارسال کالاهای سفارش داده شده
  • دسترسی به گزینه های بیشتر برای روش ارسال سفارش
  • حذف فرایندهای آماده سازی سفارش در انبار انجمنهای سلوبلاگ

انتخاب نوع ارسال هنگام خرید

مشتریان هنگام خرید یک کالا، امکان انتخاب نوع ارسال را دارند. ممکن است مایل باشند کالا از طرف انجمنهای سلوبلاگ ارسال شود یا ممکن است بخواهند این کالا مستقیماً از فروشنده برایشان فرستاده شود. در هر دو حالت تمام تعهدات انجمنهای سلوبلاگ پا برجاست و جایی برای نگرانی وجود ندارد.

مشتریان انجمنهای سلوبلاگ هنگام سفارش محصول مورد نظرشان، نوع ارسال را در جعبه خرید مشاهده می کنند. همانطور که در تصویر زیر مشخص است، برای بعضی کالاها هم امکان ارسال مستقیم از سوی فروشنده و هم امکان ارسال توسط انجمنهای سلوبلاگ فراهم است که هر کدام با نشان مخصوص قابل مشاهده هستند.

اگر خریدار مایل باشد تا کالا را مستقیم از فروشنده دریافت کند، در مراحل خرید گزینه ارسال از فروشنده را فعال می کند. در غیر این صورت می تواند از گزینه ارسال از طرف انجمنهای سلوبلاگ استفاده کند.

با ارسال مستقیم محصول از فروشنده، بسته بندی کالا با بسته بندی متفاوت انجمنهای سلوبلاگ تفاوت دارد. ناگفته نماند که این طرح، می تواند دست فروشنده را در خلاقیت به خرج دادن در بسته بندی، ارائه طرح های تشویقی برای کاهش هزینه ارسال و تکرار خریدها از سوی مشتری باز می کند.

خدمات پس از فروش انجمنهای سلوبلاگ در طرح ارسال مستقیم توسط فروشنده

شاید این سؤال برای شما هم پیش آمد باشد که آیا طرح ارسال مستقیم کالا از فروشنده به خریدار، مسئولیت انجمنهای سلوبلاگ نسبت به خدمات پس از فروش را کاهش می دهد و یا متوقف می کند؟ لازم به ذکر است که با اضافه شدن این طرح و فعال سازی توانایی فروشندگان در ارسال مستقیم به مشتریان، تعهدات انجمنهای سلوبلاگ به مشتریان خود، برای کالاهایی که مستقیماً از فروشنده ارسال می شوند با سایر کالاها به هیچ عنوان تفاوتی ندارد و همچنان امکان بازگرداندن بی قید و شرط کالا، تا 7 روز پس از دریافت برای ارسال معمولی و تا 30 روز برای کاربران دیجی پلاس، مهیا است.

بنابراین ابزارهای نظارتی انجمنهای سلوبلاگ برای بهبود فرایند ارسال مستقیم کالا همچنان برقرار است:

  • نظارت سیستمی بر جزئیات ارسال سفارش ها (ارسال به موقع و لغو نکردن سفارش ها) و تأثیر دادن آن در محاسبه امتیار فروشندگان
  • جریمه کردن فروشنده در صورت پایبند نبودن به تعهدات از نظر زمان و کیفیت ارسال سفارش
  • محدود کردن سقف سفارش های دریافتی فروشنده در صورت دریافت امتیاز منفی
  • محدود کردن دسترسی فروشنده به فروش کالا یا گروهی از کالاها در صورت دریافت امتیاز منفی
  • آموزش فروشندگان توسط کارشناسان انجمنهای سلوبلاگ با هدف بهبود فرایند
  • دریافت شکایات، انتقادها و پیشنهادهای مشتریان از طریق واحد پشتیبانی مشتریان
  • امکان پیگیری شرایط سفارش ها از طریق واحد پشتیبانی مشتریان
  • ارسال فرم های نظرسنجی برای فروشندگان با هدف شناسایی موانع و افزایش بهره وری فرایند ارسال مستقیم توسط فروشندگان

در آخر باید گفت آغاز به کار این طرح با اینکه به انجمنهای سلوبلاگ کمک می کند تا از یک بازوی کمکی در اضافه بار فرایندهای عملیاتی بهره بگیرد اما درحال حاضر انجمنهای سلوبلاگ تنها پلتفرم خرید و فروش اینترنتی ست که حتی در شرایطی که خودش ارسال کننده خرید مشتری نباشد همچنان خود را متعهد به ارائه خدمات پس از فروش می داند.

نظر شما چیست؟ آیا امکان ارسال مستقیم از فروشنده را به هنگام خرید از انجمنهای سلوبلاگ فعال کرده اید؟ و یا اگر فروشنده هستید آیا برای استفاده از این قابلیت، ثبت نام کرده اید؟

منبع: دیجیکالا مگ

به "ارسال مستقیم کالا از فروشنده به خریدار چیست و چه مزایایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال مستقیم کالا از فروشنده به خریدار چیست و چه مزایایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید