بی توجهی به توانمندی کشور در بومی سازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، دبیر شورای عالی فضای مجازی نسبت به بی توجهی به توانمندی های کشور در بومی سازی زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات انتقاد کرد.

بی توجهی به توانمندی کشور در بومی سازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات

ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه به رغم ظرفیت بالای کشور در بومی سازی زیرساخت های ارتباطی شبکه ملی اطلاعات اما به توانمندی های کشور در این خصوص بی توجهی می گردد، گفت: جنب و جوش خوبی در زمینه بومی سازی زیرساخت های شبکه ملی اطلاعات دیده می گردد و شرکت های مختلفی کوشش می نمایند تا اجزای پرکاربرد شبکه را در داخل کشور تهیه نمایند.

وی با بیان اینکه فناوری این فراوریات در سطح بین المللی و استاندارد است، ادامه داد : این شرکت ها در بعضی حوزه های بسیار پیچیده و به روز و در بعضی سامانه ها مانند OSS شبکه های اپراتوری و ساخت سوئیچ ها و روترها و هم در حوزه مراکز داده (دیتاسنتر) ، بسیار پیروز ظاهر شدند و می توان گفت به خودکفایی کامل رسیده ایم و خط فراوری همه اجزای به کار رفته در دیتاسنترها و حتی سرورها، در کشور راه اندازی شده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: متأسفانه متناسب با ظرفیت کمی و کیفی که در کشور وجود دارد بودجه مناسب برای تحریک بازار و به کارگیری توانمندی ها وجود ندارد. در حالی که کشور در حوزه شبکه ثابت و تلفن همراه احتیاجمند توسعه است و آحاد جامعه به خدمات شبکه ملی اطلاعات احتیاج دارند و روز به روز این تقاضا افزایش می یابد.

فیروزآبادی گفت: باید در این بخش تصمیم سازی های عظیمی داشته باشیم و طرح های عظیمی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات راه اندازی گردد که بعضی را باید اپراتورها و بعضی را شرکت های با مقدار میانه ساماندهی نمایند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزارت ارتباطات چقدر در توسعه شبکه ملی ارتباطات مطابق برنامه پیش رفته است؟ اضافه کرد: شبکه ملی اطلاعات عظیم تر از ابعاد وزارت ارتباطات است و به نظر ما این موضوع عزم ملی می خواهد و ما وزارت ارتباطات را رهبر ارکستر شبکه ملی اطلاعات می دانیم. در شبکه ملی اطلاعات هم مردم به اسم کاربر و شرکت های خصوصی به اسم عرضه نماینده خدمات و فناری نو و هم شرکت های عظیم اپراتوری از قبیل شرکت زیرساخت و شرکت های اپراتوری تلفن ثابت و همراه، در کشور نقش دارند و رهبری این کار با وزارت ارتباطات است.

فیروزآبادی گفت: شاید در این بخش وزارت ارتباطات خیلی هم مقصر نباشد چرا که ما ایده آل های بسیار بالایی را مدنظر قرار دادیم؛ می خواهیم سیستم عامل، پلتفرم و پیغام رسان های مستقل داشته باشیم، می خواهیم شبکه های ارتباطی خود را خودمان مدیریت کنیم و ابتدا و انتهای هر ارتباط و بانک اطلاعاتی مورد استفاده مردم در داخل باشد. می خواهیم اطلاعاتی که مردم فراوری، ذخیره و پردازش می نمایند در داخل کشور باشد.

وی اضافه کرد: البته اگر در این مجموعه صدای ناهمگونی بیرون بیاید ما وزارت ارتباطات را مقصر می دانیم و توقع داریم کوشش بیشتری کند. قطعاً از دولت هم می خواهیم بودجه های لازم را در اختیار قرار دهد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "بی توجهی به توانمندی کشور در بومی سازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی به توانمندی کشور در بومی سازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید