نقش مهم سازه های آبخیزداری در کنترل سیلاب

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: استان هرمزگان با داشتن شرایط اقلیمی سخت و شکننده میزبان همیشگی سیل و خشکسالی است.

نقش مهم سازه های آبخیزداری در کنترل سیلاب

سیدمحمد نور موسوی به بارندگی های سیل آسای اخیر اشاره نمود و گفت: استان هرمزگان دارای 17 حوزه آبخیز با وسعت 10 میلیون هکتار است که حدود 30 درصد آن در استان های همجوار فارس، کرمان و بوشهر واقع شده است و میزبان سیلاب های ورودی از استان های یاد شده است.

موسوی با بیان اینکه استان هرمزگان با داشتن شرایط اقلیمی سخت و شکننده میزبان همیشگی سیل و خشکسالی است، گفت:باید با برنامه ریزی مناسب مقدار خسارات سیل را کاهش داد و از سیلاب ها برای افزایش پوشش گیاهی، تقویت سفره های آب زیرزمینی، افزایش فراوری محصولات کشاورزی و امنیت غذایی استفاده کرد.

او گفت:بی شک کوشش برای کنترل فرسایش و رسوب به خصوص در حوزه آبخیز سد های استقلال میناب، جگین، سرنی، شمیل و نیان در شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان هرمزگان که کم آبی مهمترین مانع توسعه این خطه به شمار می رود، از جمله مهمترین اقدامات زیربنایی در راستای عمران، آبادانی و پیشرفت استان محسوب می گردد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت:مجموعه فعالیت های آبخیزداری به منظور اعمال مدیریت حوزه های آبخیز علاوه بر اهدافی، چون حفاظت از عرصه های طبیعی، مهار سیل، کنترل فرسایش خاک و جلوگیری از پر شدن سد ها و مخازن از رسوبات، مهار روان آب ها و استحصال آب و پایدار سازی منابع آبی چاه ها، چشمه ها و قنوات به عنوان مهمترین احتیاج کشاورزان، مرتعداران، دامداران و دیگر آبخیز نشینان و بهره برداران حوزه های آبخیز مد نظر قرار می گیرد.

موسوی گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان طی سالیان گذشته پتانسیل های آبخیزداری منطقه را با اهداف فنی و جامع خود هماهنگ نموده و از این پتانسیل برای دستیابی به اهدافی از جمله کنترل فرسایش و رسوب، حفظ و احیای پوشش گیاهی، تامین آب کشاورزی، توسعه و فراوری پایدار محصولات کشاورزی و امنیت غذایی و در نهایت عمران و آبادانی منطقه استفاده نموده است.

او گفت: بیشترین سازه های آبخیزداری در بالادست چاه های کشاورزی، قنوات، اراضی کشاورزی، چشمه سار ها و مناطقی احداث شده که تاثیر مستقیم در فراوری پایدار محصولات کشاورزی، ایجاد اشتغال و امنیت غذایی به خصوص فراوریات محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان به نقش مهم سازه های آبخیزداری در کنترل سیلاب اشاره نمود و گفت: در بارش های اخیر که ناشی از سامانه مونسون هند بود، سیلاب های بسیاری از استان های همجوار و حوزه های آبخیز وارد استان شد و در بعضی شهرستان ها نیز شاهد بارش های گسترده ای بودیم که خوشبختانه بار دیگر سازه های آبخیزداری به خوبی نقش خود را در کنترل سیلاب نشان دادند.

موسوی گفت: در بارندگی های اخیر حدود 70 میلیون متر مکعب آب در بیش از 900 سازه آبخیزداری استان ذخیره شد.

انجمنهای سلوبلاگ هرمزگان بندرعباس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "نقش مهم سازه های آبخیزداری در کنترل سیلاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مهم سازه های آبخیزداری در کنترل سیلاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید