پاکَل و ظرفیت هایش

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، مرکزی پیست اسکی پاکل یکی از اصلی ترین ظرفیت های گردشگری زمستانی استان مرکزی است که می تواند در روزهای سرد سال مقصدی برای تفریحات زمستانه باشد.

پاکَل و ظرفیت هایش

اسم گردشگری و تفریح که به میان می آید عموما گشت و گذارهای فصل بهار و تابستان به ذهن متبادر می گردد، اما زمستان و روزهای سرد و سفید سال نیز می تواند خاطره انگیزترین لحظات را برای گردشگران رقم بزند.

یکی از مفرح ترین و اتفاقا غالب ترین تفریحات زمستان با برف گره خورده است و شاید بهترین نقطه برای تخلیه هیجانات در روزهای سرد سال پیست های اسکی باشد که اتفاقا شمار بسیاری از این پیست ها در کشور فعال است و استان مرکزی نیز ظرفیت بالقوه ای در این راستا در اختیار دارد.

پیست اسکی پاکل حدود 20 سال پیش در 25 کیلومتری شهرستان شازند و 55 کیلومتری اراک و در نزدیکی روستای پاکل در دامنه کوه های روستای چالهما با ارتفاع 1200 متر و طول 5 کیلومتر و 600 متر طول برای اسکی احداث شد.

این پیست امکاناتی چون سه دستگاه تله سیژ و رستوران دارد و به دلیل بارش مناسب برف برای گردشگری زمستانی و اسکی ظرفیت بسیار مناسبی محسوب می گردد که می تواند مقصد بسیاری از اسکی بازان و گردشگران باشد.

سید حسن حسینی معاون گردشگری استان مرکزی با اشاره به اینکه استان مرکزی با لحاظ موقعیت جغرافیایی و کوهستانی ظرفیت های بسیاری برای گردشگری زمستانی دارد که یکی از این ظرفیت ها پیست اسکی شهدای سربند(پاکل) است، گفت: این پیست ماهانه 100 گردشگر را میزبانی می نماید که سالانه به رقمی حدود 2500 نفر می رسد و با توسعه امکانات در این منطقه همچون تله کابین، واحدهای اقامتی و پذیرایی و شرایط رفاهی و خدماتی قطعا می تواند گردشگران بسیاری را به خود جلب کند.

فرماندار شهرستان شازند نیز خاص ترین جاذبه های گردشگری استان مرکزی و شهرستان شازند را پیست اسکی پاکل به عنوان تنها پیست اسکی مرکز کشور اعلام کرد و به ایسنا گفت: این پیست ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر است، اما برای ماندگاری بیشتر برف احتیاج به برف کوب دارد که تهیه آن در حیطه وظایف وزارت ورزش است، البته با این وجود فرمانداری آمادگی مشارکت با وزارتخانه برای تهیه این برف کوب را دارد.

مصطفی عرب افزود: پیست پاکل امکان واگذاری به بخش خصوصی را دارد و حتی در حال حاضر یک سرمایه گذار بومی در این خصوص اعلام آمادگی نموده است، اما باید امنیت خاطر سرمایه گذار تامین و حفظ گردد.

به گزارش ایسنا، حدود دو دهه از عمر این پیست در استان مرکزی می گذرد، تا اینجای کار مسلما هزینه های بسیاری برای فعال بودن آن صرف شده و بخشی از جهت توسعه گردشگری در این منطقه طی شده است و قطعا نمی توان از کنار سرمایه گذاری اجرا شده به سادگی گذشت. با قدری تمرکز بر این ظرفیت می توان جاذبه بسیاری در این پیست ایجاد کرد و تبع آن روستاهای اطراف پیست نیز با توسعه بوم گردی و گردشگری روستایی از این پتانسیل منتفع خواهند شد و اقتصاد منطقه و حتی شهرستان شازند دچار دگرگونی می گردد.

الگوهای بسیاری در کشور وجود دارد که می توان از تجربه آنها برای توسعه پیست اسکی پاکل استفاده کرد، پیست های اسکی بزرگ کشور مانند توچال، دیزین، شمشک، آبعلی و دربند سر از جمله پیست هایی هستند که عمری بیش از 40 سال دارند و تقریبا تمام امکانات رفاهی و خدماتی که یک پیست اسکی باید داشته باشد را در خود جای داده اند، اما اگر بخواهیم به پیست هایی هم رده با پیست اسکی پاکل نگاهی بیندازیم به پیست اسکی فریدون شهر اصفهان و پولادکف سپیدان شیراز می رسیم که حوالی سال 1381 احداث شده اند، این پیست ها طی 17 سال اخیر تمام امکانات مورد احتیاج یک پیست اسکی استاندارد و جذاب برای گردشگران زمستانی همچون اقامتگاه برای ورزشکاران، هتل، مهمانسرا، رستوران، کافی شاپ، تجهیزات اسکی، تله اسکی، تله کابین، اسنوربرد، ماشین های کوهستان، موتورهای برفی، بالابر، برفکوب، پیست اسکی آموزشی را در خود جای داده اند و سالانه حدود 30 هزار گردشگر را میزبانی می نمایند، اما پیست اسکی پاکل پس از گذشت 20 سال همچنان گرفتار برفکوب است.

رییس هیات اسکی استان مرکزی در این باره به ایسنا گفته بود: متاسفانه بدون دستگاه پیست کوب امکان استفاده از پیست اسکی شهدای سربند برای ورزشکاران این رشته وجود ندارد، استعداد زیادی در استان مرکزی در رشته اسکی وجود دارد و با راه اندازی پیست اسکی شهدای سربند، این رشته ورزشی توسعه بیشتری خواهد داشت.

محمد رئوفی با بیان اینکه به منظور تامین پیست کوب پیگیری های خوبی از سوی اداره کل ورزش و جوانان اجرا شده است، افزود: دستگاه پیست کوب توسط پیمانکار از آلمان خریداری شده و با پرداخت هزینه آن که حدود 400 میلیون تومان است، وارد استان خواهد شد، در غیر این صورت به یکی از سه استان دیگری که متقاضی پیست کوب هستند، منتقل خواهد شد.

امروز پیست پاکل با تمامی ظرفیت های بالقوه و منظره بکر خود فقط به محلی برای برف بازی یا تیوپ سواری بدل شده است که اتفاق بدی هم نیست، حضور علاقمندان و گردشگران در این منطقه خود انگیزه و ترغیبی برای مسئولان خواهد بود که بیش از گذشته به این سرمایه طبیعی توجه نمایند تا بتواند قطبی برای ورزش های زمستانی را در استان مرکزی ایجاد کند، ولی با اینهمه ساعتی به سر بردن در این منطقه، نفس کشیدن در طبیعت بکر آن و اسکی و تیوپ سواری در پیست پاکل برای کسانی که به دنبال ساعتی آرامش در منطقه ای برفی و کوهستانی هستند نه تنها خالی از لطف نیست، که بسیار خوشایند است.

منبع: دنیای سفر

به "پاکَل و ظرفیت هایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاکَل و ظرفیت هایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید