آخرین شرایط بیماری ابولا (Ebola) در جهان و ایران

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، خبرنگاران: رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تشریح آخرین شرایط بیماری ابولا (Ebola) در جهان و ایران بر پرهیز از مسافرت های غیر ضروری به کشورهای درگیر بیماری ابولا تاکید کرد.

آخرین شرایط بیماری ابولا (Ebola) در جهان و ایران

به گزارش حوزه سلامت انجمنهای سلوبلاگ، محمدمهدی گویا گفت: سازمان جهانی بهداشت در خصوص بیماری ابولا شرایط اضطراری اعلام کرده است و به همه کشورهای جهان توصیه کرده است که نظام مراقبت از این بیماری را در کشورشان تقویت کنند.

وی در ادامه گفت: در جهان بیش از 1700 نفر به این بیماری مبتلا شدند که 960 نفر جان خود را از دست داده اند و در حقیقت ظرف 40 سالی که این ویروس در جهان شناخته شده است تا به حال بزرگترین، شدیدترین و پیچیده ترین طغیان در جهان بوده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: تا به امروز کشورهای گینه، لیبریا و سیرالئون عمده ترین کشورهای گرفتار به این بیماری هستند و ظرف چند روز گذشته در پایتخت نیجریه هم مواردی از ابتلا به این بیماری گزارش شده است.

گویا اضافه نمود: از آنجایی که نیجریه بزرگترین کشور زیر صحرای آفریقا است، نگرانی در این رابطه افزایش پیدا کرده است و احتمال اینکه بیماری در کشورهای دیگر نیز مشاهده شود، دور از انتظار نیست.

وی در ادامه گفت: کشورهای گرفتار شده به این بیماری جزو فقیرترین کشورهای جهان و آفریقا هستند، نظام های سلامتی شان خیلی توانا نیست و نیروی انسانی نظام سلامتی آنها نیز به اندازه کافی نیست و همچنین، رفتارهای مردم نیز به گونه ای است که باعث شده این بیماری با سرعتی فراتر از اقدامات کنترلی در حال پیشرفت باشد و اقدامات کنترلی عقب تر از رشد موارد بیماری است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد: احتمال سرایت این بیماری از طریق مسافرت به کشورهای درگیر بیماری به دیگر مناطق دور از انتظار نیست و ظرف چند هفته اخیر مواردی از بیماریی در مسافرانی که از کشور یاد شده به کشور خود بازگشته اند، مشاهده شده است.

گویا در ادامه اضافه نمود: وزارت بهداشت به مردم توصیه می کند اگر کار ضروری ندارند مسافرت به کشورهای درگیر بیماری را به تعویق بیاندازند و در صورت ضرورت سفر به این مناطق حتماً قبل از مسافرت با مسئولان بهداشتی در داخل کشور صحبت کنند و راهنمایی های لازم را از آنان بگیرند و این موضوع فوق العاده قابل اهمیت و توجه است.

وی با ذکر این مطلب که بیماری ابولا تا به امروز درمان شناخته شده ای نداشته است و واکسنی هم برای پیشگیری از آن وجود ندارد، به وزارت بهداشت گفت: مبتلایان به این بیماری 60 تا 90 درصد جان خود را از دست می دهند.

گویا راه های انتقال این بیماری را از طریق تماس با ترشحات بدنی مثل خون، مایعات بدنی و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده اعلام کرد و بیان داشت: همچنین بیماری از طریق خون و ترشحات بدنی فرد بیمار به اطرافیانش و به خصوص به مراقبین این بیماران منتقل می شود.

رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: برخی از جان باختگان این بیماری، کادر بهداشتی و درمانی بوده اند.

وی در خصوص پیگیری این بیماری در کشور گفت: وزارت بهداشت این بیماری را از ابتدا ردیابی کرده است و آمادگی های لازم برای تشخیص بیماری و مراقبت بیماران را دارد.

گویا تأکید کرد: مردم از مسافرت های غیر ضروری به کشورهای درگیر با این بیماری بپرهیزند و در صورت سفر از تماس با حیوانات به خصوص شامپانزه، میمون، خوک و خفاش پرهیز کنند.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: مسافریای که به این کشورها سفر کردند در صورت بازگشت به کشور چنانچه تا 30 روز بعد از بازگشت دچار تب، اسهال، استفراغ و خونریزی از جایی در بدنشان شوند حتماً با ذکر این که به کشورهای گینه، لیبریا، سیرالئون و پایتخت نیجریه سفر داشتند به مسئولان بهداشتی کشور اطلاع دهند.

وی در خاتمه گفت: تیم های بهداشتی ما در فرودگاه هایی که پرواز بین المللی دارند اطلاع رسانی لازم را در اختیار مسافرین قرار می دهند.

منبع: تسنیم

به "آخرین شرایط بیماری ابولا (Ebola) در جهان و ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط بیماری ابولا (Ebola) در جهان و ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید