آشنایی با آب و هوای ژاپن و برترین زمان سفر به این کشور

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، یکی از اصلی ترین سوالاتی که بسیاری از گردشگران تور ژاپن قبل از سفر به این کشور از ما می پرسند، شرایط آب و هوای ژاپن است.

آشنایی با آب و هوای ژاپن و برترین زمان سفر به این کشور

شما پیش از سفر به هر کشوری، باید آب و هوای آن را بشناسید تا بدانید چه چیزی در انتظار شماست و بر اساس آن خود را آماده سازید. آیا دارید به یک کشور گرم و آفتابی سفر می کنید و همراه داشتن لباس های سبک و خنک، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب الزامی است؟ یا مقصدتان یک کشور سردسیر است که بدون کاپشن، ژاکت، دستکش و کلاه بافتنی یخ خواهید زد؟

بعلاوه بد نیست بدانید که چه زمانی از سال، برترین فصل سفر به کشور مورد نظرتان است تا برنامه ریزی خوبی داشته باشید و بتوانید از تمام زیبایی های مقصد بهره ببرید.

به همین علت ما نیز تصمیم گرفتیم در این مقاله از وبلاگ ققنوس، شما را با آب و هوای ژاپن و برترین زمان برای سفر به این کشور زیبا آشنا سازیم. اگر شما نیز تور ژاپن را در لیست برنامه های خود قرار داده اید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درباره آب و هوای ژاپن

اگرچه آب و هوای کشور ژاپن به طور کلی معتدل است، اما با این وجود از شمال تا جنوب این کشور شاهد تغییرات آب و هوایی خواهیم بود. با توجه به شرایط جغرافیایی ژاپن، این کشور را به 6 منطقه آب و هوایی تقسیم می نمایند؛ هوکایدو (Hokkaido)، دریای ژاپن (Sea of Japan)، ارتفاعات مرکزی (Central Highland)، دریای داخلی ستو (Seto Inland Sea)، اقیانوس آرام (Pacific Ocean) و جزایر ریوکیو (Ryukyu Islands).

آب و هوای ژاپن در منطقه هوکایدو که شمالی ترین منطقه شمالی این کشور است را می توان در اقلیم قاره ای مرطوب (Humid continental climate) دسته بندی کرد که زمستان های طولانی و سرد، اما تابستان هایی گرم تا خنک دارد. اگرچه اندازه بارندگی در این منطقه چندان زیاد نیست، اما در زمستان ها شاهد برف سنگینی در جزایر این منطقه خواهیم بود.

در منطقه آب و هوایی دریای ژاپن که در ساحل غربی جزیره هونشو (Honshu) قرار گرفته است، بادهای زمستانی شمال غربی باعث بارش سنگین برف می شوند. اما در فصل تابستان، این منطقه از اقیانوس آرام خنک تر خواهد بود، اما گاهی به علت وزش گرم بادها (Foehn)، دمای هوا بالا خواهد رفت.

منطقه آب و هوایی ارتفاعات مرکزی دارای اقلیم قاره ای مرطوب است و آب و هوای ژاپن در تابستان ها و زمستان های این منطقه بسیار فرق دارد. بعلاوه دمای هوای روز و شب نیز در این منطقه بسیار فرق دارد. اگرچه اندازه بارش در این منطقه کم است، اما بارش برف در زمستان های این منطقه امری معمول است.

از آنجایی که رشته کوه های مرکزی ژاپن اجازه ورود بادهای موسمی به منطقه دریای داخلی ستو را نمی دهند، این منطقه در تمام طول سال آب و هوایی معتدل دارد.

در منطقه اقیانوس آرام و ساحل شرقی ژاپن اما قضیه کمی متفاوت تر است. این منطقه در اقلیم نیمه گرمسیری مرطوب (Humid subtropical climate) واقع شده است و آب و هوای ژاپن در زمستان های این منطقه معتدل تر است و بارش برف کمتر اتفاق می افتد. اما تابستان ها با توجه به وزش بادهای موسمی جنوب شرقی، دما و رطوبت هوا افزایش می یابد. به علت قرار گیری مرکز ژاپن در این منطقه، آب و هوای توکیو به این صورت خواهد بود.

در جزیار ریوکیو و نانپو (Nanpō) آب و هوای اقلیم نیمه گرمسیری (Subtropics) جریان دارد؛ زمستان ها گرم و تابستان ها داغ است و بارندگی در فصل های پربارش بسیار سنگین است.

البته باید در نظر داشته باشید که اگرچه آب و هوای ژاپن در منطقه ها مختلف این کشور فرق دارد، اما شاید آب و هوای شهرهای ژاپن و منطقه ها این کشور را معتدل در نظر گرفت. میانگین دمای هوا در زمستان ها 5.1 درجه سانتیگراد و در تابستان ها 25.2 درجه سانتیگراد است.

فصل بارندگی ژاپن از اوایل ماه می در اوکیناوا شروع می گردد و با حرکت جبهه پربارش به سمت شمال، در اواخر ماه جولای به هوکایدو می رسد. بعلاوه تندبادهای دریایی (Typhoon) در اواخر تابستان و اوایل پاییز، باعث بارش شدید باران می گردد.

برترین زمان برای سفر به ژاپن

شاید برترین فصل ژاپن، فصل بهار (از مارچ تا آپریل) باشد. آب و هوای ژاپن در نوروز بسیار دلچسب و مطبوع است و بعلاوه به خاطر شکفتن شکوفه های صورتی گیلاس، چشم انداز ای بسیار زیبا به شهرها و منطقه ها گردشگری این کشور می دهد. به علت مناسب بودن آب و هوای کیوتو و دیگر شهرهای ژاپن در این موقع از سال، فصل بهار را می توان اصلی ترین فصل گردشگری ژاپن دانست و بسیاری از گردشگران، این فصل را برای سفر به ژاپن انتخاب می نمایند.

آب و هوای ژاپن در نوروز بسیار دلچسب و مطبوع است و بعلاوه به خاطر شکفتن شکوفه های صورتی گیلاس، چشم انداز ای بسیار زیبا به شهرها و منطقه ها گردشگری این کشور می دهد

بعلاوه فصل پاییز (اکتبر تا دسامبر) نیز زمان مناسبی برای سفر به کشور ژاپن است زیرا آب و هوای اوزاکا ژاپن و دیگر مقصدهای گردشگری مهم ژاپن در این فصل نه گرمای تابستان را دارد و نه سرمای زمستان. علاوه بر این، برگ های پاییزی زرد و نارنجی نیز از دیگر جذابیت های سفر در فصل پاییز هستند و می توانید در کنار لذت بردن از جاهای دیدنی ژاپن، عکس های بینظیری نیز بگیرید.

البته در سال های اخیر زمستان های ژاپن نیز به یک زمان مناسب برای شرکت در تور ژاپن تبدیل شده است زیرا در این فصل با وجود بارش کم باران، اما بارش برف باعث می گردد پیست های اسکی و بعلاوه چشمه های آبگرم سنتی ژاپن بسیار شلوغ شوند.

اوایل تابستان شاید زمان چندان مناسبی برای سفر به ژاپن نباشد زیرا همانگونه که پیشتر گفتیم، آب و هوای ژاپن در تابستان گرم می گردد و این ایام (ژوئن و جولای) فصل بارندگی ژاپن است که 40 روزی طول خواهد کشید و بارندگی های شدید شاید آزاردهنده باشد.

بعلاوه در ماه آگوست دما و رطوبت هوا به بیشترین حد خود می رسد و با شیوع گرم بادهای ماه سپتامبر در منطقه ها جنوبی ژاپن، احتمال سیل نیز وجود دارد.

منبع: ققنوس

به "آشنایی با آب و هوای ژاپن و برترین زمان سفر به این کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با آب و هوای ژاپن و برترین زمان سفر به این کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید