دیدنی های اطراف شیراز که نباید از دست داد

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، جدا از شیراز، که تماشای های زیادی دارد و همه چیز در آن خوب و خوش و خرم است. در اطراف شیراز هم تماشای های زیادی قرار گرفته که بعد از اینکه به حافظیه سر زدی و از باغ ارم و جهانگشا تماشا کردی و در نارنجستان قوام قدم زدی، سر زدن به تماشای های اطراف شیراز هم خالی از لطف نیست و سفرت را به خاطره جامع و کاملی تبدیل می نماید.

دیدنی های اطراف شیراز که نباید از دست داد

تنگ تیزاب

یکی از تماشای های اطراف شیراز که نباید از کنارش آسان گذشت؛ تنگ تیزاب در 28 کیلومتری شمال غرب سپیدان و 90 کیلومتری شیراز است. در این تنگه رودخانه ای جریان دارد که از کوه های سپیدان سرچشمه می گیرد.

رودخانه دائمی این گذرگاه و درختان سر به فلک کشیده آن که شامل درختان بید، بلوط و بادام است، گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند. تنگ تیزاب، تابستان های خنک و خوش آب و هوایی دارد و زمستان هایی سرد، بنابراین برترین ماه های رفتن به آن از اردیبهشت تا اوایل آذر است. در اینجا می گردد چادر هم برپا کرد و یک شب را در دل طبیعت گذراند و اگر تجهیزاتت کامل بود ماهی گیری هم کرد.

دشت ارژن

دشت ارژن، ارجن یا ارزن، تنها 60 کیلومتر با شیراز فاصله دارد. این منطقه که در حاشیه جاده اصلی شیراز - بوشهر نهاده شده است به علت کوچ پرنده های مهاجر به دریاچه آن در شش ماه دوم سال تماشای تر هم می گردد. ارژن منطقه ای حفاظت شده و پر از گونه های مختلف گیاهی و جانوری است و در گذشته ای نه چندان دور شیر ایرانی هم در آن زندگی می نموده. دشت ارژن همه زیبایی ها را یکجا دارد. در بهار پر می گردد از شقایق های وحشی و در تابستان نسیم خنکی صورتت را نوازش می نماید.

آبشار دشت ارژن در زمستان به مجسمه ای یخی بدل می گردد که قشنگی های خودش را دارد. وقتی هوا مطبوع است می گردد در دشت و روی چمن هایش ولو شد و بعد به تماشا آبشار چرونیز رفت. در جهت آبشار، چشمه های پرآب زیادی هست و بعد از تماشا همه اینها می توان به تماشا بازار سنتی ارژن در کازرون رفت.

هتل های معروف شیراز کدامند؟

روستای قلات

به عقیده خیلی ها نباید بدون تماشا قلات شیراز آن را ترک کرد. روستای قلات در 36 کیلومتری شیراز در جاده شیراز- سپیدان نهاده شده و 2500 سال قدمت دارد. اینجا پر از باغ های سرسبز و کوچه پس کوچه های پرپیچ و خمی است که می گردد ساعت ها در آن پیاده روی کرد. کوچه هایی که جوی آب هم از وسط آن می گذرد.

قدیم ها، قلات روستایی بود با خانه های کوهستانی که بیشتر خانه هایش از خشت و گل و آجر بود، ولی این روزها با باز شدن پای بساز و بفروش ها به آن، در بعضی از قسمت هایش دیگر خبری از خانه های ساده قدیمی نیست. آبشارهای سه گانه روستا از بین صخره ها سرازیر می گردد و درحواشی رودخانه های شب شتری و چشمه انجیری، گیاهان دارویی ای مثل ختمی، آویشن، پونه، مرزه وجود دارد که از جذابیت های روستاست.

وجود باغ های میوه ای مثل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز و فرآورده های لبنی مثل شیر، پنیر، کره و کشک، شیره انگور، رب انار و آب غوره از قلات روستای همه چیز تمامی ساخته. از این گذشته گیوه، سبدها و وسایل چوبی قلات نیز برای سوغات مناسب است.

کشک پیاز، کشک گردو، عدسی، کله پاچه و آش رشته های قلات معروف است و نباید از خیرش گذشت. کلیسای روستا، آسیاب های آبی، گورستان قلات، بازار قدیمی و سنگ فرش شده، قلعه قزل ارسلان از تماشای های قلات است. برترین وقت رفتن به روستای قلات بهار و تابستان است، هرچند در پاییز و زمستان هم صفای خودش را دارد.

هفت رستورانی که در سفر به شیراز باید رفت

آبشار مارگون

آبشار مارگون که به آن آبشار چشمه ای هم می گویند، در کنار روستای مارگون در غرب شهرستان سپیدان نهاده شده. در بالای آبشار مارگون صدها چشمه نهاده شده و از آنجا که هیچ رودخانه ای در بالایش وجود ندارد، به بزرگترین و مرتفع ترین آبشار چشمه ای دنیا هم معروف است. پس برای تماشا همچین جاهایی احتیاج به سفرهای بسیار و عبور از دریای طوفان خیز نیست.

اطراف آبشار باغ های سیب، درخت زالزالک، بوته های زرشک نهاده شده و اطرافش هم می توان چادر زد. به شرطی که در گرمترین فصل سال به آنجا رفته باشید، چون در گرمترین ماه سال دمای هوایش 10 درجه است. برای رفتن به مارگون باید در جاده سپیدان نهاده شد. از سپیدان تا آبشار 130 کیلومتر راه دارید.

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب یکی از بکرترین تماشای های اطراف شیراز است. این منطقه تماشای و خوش آب و هوا در کوهمره سرخی در فاصله 50 کیلومتری جنوب شیراز و شرق روستای کره بس نهاده شده. و به علت داشتن رودخانه و گذر از معابر آبی، هواداران زیادی دارد. اطرافش را درختان انبوه بلوط و کوه های سربه فلک کشیده پوشانده و برای عبور از آن باید از راه های تنگ و شکاف های متعدد گذشت.

رودخانه دم اسب بعد از طی جهت تنگی وارد روستای کره بس می گردد. در ادامه جهت دریاچه ای به طول 200 نهاده شده که با شنا یا قایق های بادی می توان از آن گذشت. ادامه این جهت به آبشار تنگ دم اسب منتهی می رسد، جایی که صدای آبش آدم را حسابی آرام می نماید و زیبایی اش چشم را خیره.

دریاچه مهارلو

در 18 کیلومتری شیراز. هوا که سرد می گردد دریاچه پر می گردد از پرندگان مهاجر. دریاچه مهارلو در کنار جاده شیراز-بندرعباس نهاده شده.

دریاچه های هفت برم

در 55 کیلومتری شیراز. وجود تپه ماهورها و آبگیرهای متعدد در کنار حضور پرندگان در کنار دریاچه. برای رفتن به دریاچه بعد از خروج از شیراز، جهتتان را در بزرگراه شیراز - قائمیه ادامه دهید. و پس از حدود 55 کیلومتر و گذر از کنار خان زیان وارد یک جاده فرعی شوید که به دریاچه ختم می گردد.

هتل های مقرون به صرفه قیمت شیراز

منبع: اسنپ تریپ

به "دیدنی های اطراف شیراز که نباید از دست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنی های اطراف شیراز که نباید از دست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید