آیین سنتی شاخسی واخسی در روستاهای آستارا

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، همزمان با فرا رسیدن تاسوعای سرور و سالار شهیدان، ابا عبدالله الحسین (ع) و 72 تن از یاران باوفای ایشان، آیین سنتی شاخسی واخسی در روستاهای شهرستان مرزی بندر آستارا برگزار گردید.

آیین سنتی شاخسی واخسی در روستاهای آستارا

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، آیین سنتی شاخسی واخسی (شاه حسین ، وای حسین) که قدمت تاریخی دارد، در روستاهای شهرستان مرزی بندر آستارا از جمله خانه های آسیاب، شونان رود، شونده چولا و برخی روستاهای بخش لوندویل برگزار گردید.

در این آیین که پس از مرثیه سرایی و سینه زنی برگزار می گردد، عزاداران به دو دسته تقسیم شده و روبروی هم می نشینند و هر دسته یک نفر سردسته دارد که در اول دسته، روبه روی سردسته مقابل می نشیند و بقیه نیز بر حسب سن و سال به ترتیب در کنار سردسته ها تا آخر نشسته اند.

سردسته اول که قرار است شاخسی را آغاز کند بعد از ساکت شدن همه و تنظیم صف ها با صدای بلند فریاد برمی آورد : ای امامین قوللاری (ای غلامان امام)، سردسته دوم جواب می دهد: های بلی، سردسته اول با صدای بلند: هرکس امامین قولودور دئسین (هر که غلام امام است، بگوید).

سپس با صدای بلند و در حالی که دو دستش را بالا برده و بر زانوان می کوبد، می گوید: شاخسی ، دسته اش نیز با گفتن کلمه شاخسی همراهی می نمایند.

در برخی جاها دست را بالا برده بر سینه می زنند و پایین آورده بر زانو می کوبند و سردسته دوم و همراهانش در حالی که آرام بر زانوهای خود می زنند، با صدای بلند جواب می دهند: واخسی.

این مراسم که مختص آذری زبانان می باشد، در برخی از روستاهای آستارا نیز رایج است و مدت زمان برگزاری آن به بیش از دو ساعت به طول می انجامد و عزاداران اغلب به شکل نمادین شمشیر و یا چوب بر دست می گیرند.

در روستاهای بخش مرکزی آستارا نیز اغلب، اهالی روستا پس از به حرکت درآوردن دسته از مسجدی به مسجد دیگر در روستای نزدیک می روند و این مراسم را اجرا می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آیین سنتی شاخسی واخسی در روستاهای آستارا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین سنتی شاخسی واخسی در روستاهای آستارا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید