اشیاء از گذشته تا به امروز روایت گران فرهنگ و مفاهیم به انسان ها هستند

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خوزستان، دوره بلندمدت کتابداری و ترویج خواندن با اسم اشیاء، روایتگران فرهنگ و ادبیات به همت خانه کتابدار تهران از 9 تیرماه شروع شده و تا 21 مردادماه ادامه دارد.

اشیاء از گذشته تا به امروز روایت گران فرهنگ و مفاهیم به انسان ها هستند

مسعود ناصری؛ مدرس این دوره درباره روایت گری اشیاء، اعلام کرد: از گذشته های دور به شکل های مختلف روایت گری اشیاء رخ داده است از نقاشی های دوران غار و تصاویری که افراد ترسیم می کردند تا پیکره هایی که می تراشیدند؛ همه آن ها یاری می کردند که بتوانند مفاهیمی را به ما منتقل نمایند.

وی با بیان اینکه، اشیاء دال هایی بودند که به مدلول و مفهومی اشاره می کردند، اضافه کرد: در زمانی که انسان ها به طور ساده با چوب، شکل قاشق درمی آوردند و عروسک قاشقی، جزو اولین عروسک هایی بود که در 6 هزار سال پیش مصریان درست می کردند، آن ها عروسک ها را در تابوت گذاشته و معتقد بودند فرد می تواند با خود عروسک هایی را که نشانه زنانگی بوده، به دنیا دیگر ببرد.

ناصری با اشاره به دیگر کارکرد اشیاء در دوران گذشته اضافه کرد: در زمان گذشته اشیاء به منظور و در مناسک های مختلف، کارکردهای آیینی داشتند و می توانستند مفاهیم را به دیگران برسانند. در طول تاریخ بشر اشیاء برای انسان ها معنی دار بودند و می توانستند دو بعدی باشند و شکل سه بعدی پیدا نمایند.

عضو شورای کتاب کودک ادامه داد: تمدن ها در سراسر دنیا از مصر باستان، آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی، آمریکای شمالی و به سمت شرق دور به وسیله قصه ها و روایت هایی که در درونشان وجود دارد، توانستند انتقال دهنده آثار هنری، فرهنگی و تاریخی باشند تا به نوعی فرهنگ شان را زنده نگه دارند.

وی با طرح این پرسش که اشیاء چگونه می توانند در فکر بینندگان و انسان ها شکل بگیرند و قدرت جادویی شان را داشته باشند، شرح داد: در بسیاری از مواقع برای اینکه بتوانیم مفاهیم را به بچه ها و بزرگسالان منتقل کنیم، از شیء به اسم واسطه استفاده می کنیم و بیشتر نظریه های روانشناسی رشد در حوزه های یادگیری، از اشیاء و یا روایت ساخته می شوند و افرادی که در حوزه آموزش بچه ها کار می نمایند، به کَرات دیده اند که با یاری یک واسطه و به کارگیری یک شیء به راحتی می توانند مفاهیم انتزاعی که در فکر وجود دارد را عینیت و تجسم ببخشند.

ناصری یکی از راه های دیگر به جز زبانی کردن مفهوم به وسیله کلام و نوشتار را، واسطه قرار دادن اشیاء برشمرد و اضافه کرد: شما به واسطه ساخت و استفاده از یک شیء می توانید به آسانی مفاهیم را انتقال دهید. انسان ها از دوره های پیشین تا به امروز برای انتقال اشیاء از مفاهیم استفاده می کردند و امروزه نقش اشیاء به اسم یکی از ابزارهای آموزشی در حوزه نظام آموزش بسیار پررنگ است و اهمیت موضوع در این است که ما چگونه به اشیاء جان می بخشیم که بتوانند وارد دنیا ما شده و با آن ها ارتباط برقرار کنیم؟

این مدرس ادبیات کودک، ارتباط با دنیا اشیاء را وابسته به قوه تخیل هر فرد دانسته و توضیح داد: درک فیزیونومی ما از دنیا پیرامون مان، راه را باز می نماید که وارد دنیا اشیاء شویم و وقتی با دقت به اشیاء اطراف مان نگاه می کنیم و با آن ها حرف می زنیم، اشیاء انرژی های متفاوت را در دنیاِ ما ایجاد می نمایند.

وی در خاتمه گفت: دنیا جادویی اشیاء، دنیا بسیار بزرگی است و شما به اسم یک کتابدار یا مروج کتابخوانی باید کوشش کنید که چگونه کتابخانه ها و موزه ها می توانند امکاناتی داشته باشند که از اشیاء استفاده نمایند و از این طریق روایت هایشان را به دنیا بازدیدنماینده ها انتقال دهند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "اشیاء از گذشته تا به امروز روایت گران فرهنگ و مفاهیم به انسان ها هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیاء از گذشته تا به امروز روایت گران فرهنگ و مفاهیم به انسان ها هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید