برگزاری یلدای مجازی در سال کرونا

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، ایسنا/ این خبر پیرامون شب یلدا و برگزاری یلدای مجازی در سال کرونا برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

برگزاری یلدای مجازی در سال کرونا

شبی که تاریکی شکست می خورد و روشنایی پیروز می گردد

مهندس مسعود عتیقی پیرامون برگزاری یلدای مجازی در سال کرونا گفت: همیشه با نزدیک شدن به رویدادهای مختلف در طول سال گفت وگوهایی شکل می گیرد که شاید بعضا تکراری باشد، اما ضمن نو بودن برای بخشی از جامعه که قبلا به آن رخداد توجهی نشان نداده، برای دیگر افراد نیز تلنگری است تا با توجه به ماهیت اصلی هر واقعه، قدری به پیغام و مفهوم و یا مفاهیم عمیق آن بپردازند.

وی یکی از این رویدادها را یلدای باستانی ایرانیان دانست و اظهار کرد: برای گرامیداشت این رویداد ضمن آنکه آداب و رسومی از گذشته های دور در کشورمان و بعضی از کشورهای همسایه مرسوم بوده، اما با نگاهی به دقت های محاسباتی نیاکان پاکمان، خوب است به ویژگی های نجومی چنین مناسبتی نیز توجه کنیم.

عتیقی، یلدا را واژه ای سریانی به معنای زایش دانست و خاطر نشان کرد: این واژه اشاره به طلوع مهر تابان پس از یک شب طولانی دارد و گویا در باور ایرانیان باستان، یلدا نقطه شروع خلقت بوده و پس از یک شب طولانی و تاریک، با طلوع خورشید و زایش مهر، شب و تاریکی شکست می خورند و روشنایی بر آن پیروز می گردد و نکته جالب آن است که اندیشمندان ایرانی از گذشته های دور به تفاوت اندک این شب نسبت به شب های قبل و بعد آن و یا دیگر شبهای سال آگاهی داشته اند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران یلدا را میراث و شاهکار محاسباتی گذشتگان این سرزمین عالم پرور توصیف کرد و یادآور شد: این محاسبات نشان می دهد که اندیشمندان آن روزگار به توانایی و سنجش دقیق طول شبانه روز رسیده بودند، آن هم در زمانی که وسایل اندازه گیری به دقت های امروزی هرگز وجود نداشته است!

به گفته وی و براساس بعضی از متون، از حدود 8 هزار سال قبل تا به امروز آیین یلدا در ایران رواج داشته و به نوعی می توان گفت بعضی از جشن های مسیحیان نیز با این آیین بی ارتباط نیست.

عتیقی با تاکید بر اینکه یلدا و مناسبت های اینچنینی صرفا بهانه ای برای یادآوری آیین های کهن کشور است تا از این طریق ضمن یادآوری اهمیت همنشینی، همدلی و شاد بودن به هر بهانه، به ما یادآور گردد که تنهایی امروزه حتی در دنیا غرب نیز دیگر الگوی رایجی نیست.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه فارس زبانان از روزگاران گذشته در شب چله گردهم می آمدند تا ضمن شب زنده داری، با گفت وگوی صمیمانه، کتابخوانی و از جمله شاهنامه خوانی و تفال به دیوان حضرت حافظ، فرصتی فراهم نمایند تا کوچکترها از تجارب عظیمترها بهره مند شوند و با رسم و رسوم ملی ایرانیان آشنا شوند.

ما و یلدا و کرونا

وی پیرامون برگزاری یلدای مجازی در سال کرونا اضافه نمود: امسال نیز با وجود ویروس کووید-19 و بحران کرونا، هر چند ما نیز دورهمی های خانوادگی را توصیه نمی کنیم، ولی فرصت کتابخوانی و مطالعه چه در فضای مجازی و چه آشنایی با آثار فاخر ایرانی، با وجود این بیماری بیش از پیش فراهم شده است، ضمن آنکه دیدارهای مجازی خانوادگی نیز با فناوری جدید بشری بخوبی امکانپذیر است.

وی اعلام کرد: اگر در گذشته به جامعه توصیه به برگزاری گردهمایی های یلدایی می کردیم، ولی چه خوب است مردم عزیزمان برای کنترل این پاندمی، در این سال به فضای مجازی و کتب و آثار اندیشمندان ایرانی بیش از پیش روی بیاورند.

عتیقی با بیان اینکه در گذشته در اینگونه مناسبت ها، عظیمترها داستان های تلخ و شیرین و تجارب خود را برای کوچکترها نقل می کردند و فرصتی برای بچه ها، نوجوانان و جوانان فراهم می شد تا به جای کسب تجربه های تلخ، از این داستانها درس گرفته و بر تجارب خود نیز بیفزایند.

به گفته وی مناسبت یلدا در سال 1387 خورشیدی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و همه ساله ابراز امیدواری می کنیم که به همت مسئولان میراث فرهنگی کشور، این مناسبت به ثبت دنیای نیز برسد.

جزئیاتی که درباره شب یلدا باید بدانیم

این محقق حوزه نجوم آماتوری، به شروع شب یلدا در کشور اشاره نمود و شرح داد: ساعت 16 و 54 دقیقه روز یکشنبه 30 آذر ماه جاری لحظه غروب خورشید و ساعت 7 و 10 دقیقه بامداد دوشنبه اول دی زمان طلوع خورشید و با تفاضل این دو ساعت، به 14 ساعت و 16 دقیقه، به عنوان طول شب یلدا در شهر تهران به عنوان پایتخت کشور می رسیم.

وی اضافه نمود: نکته ظریفی که اینجا مطرح است، آنست که لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب زمستانی، ساعتی از شبانه روز و بین روزهای 30 آذر تا اول دی است، ولی با توجه به ساعت 13 و 33 دقیقه (به وقت ایران) که لحظه رسیدن خورشید به انقلاب زمستانی در نیمکره شمالی زمین است، چه بسا طول شب در شب در اول دی و شب پس از آن تقریبا با هم مساوی و تفاوت آنها در حد چندین ثانیه باشد.

عتیقی تاکید نمود: همیشه یادآور شده ایم که تفاوت شب یلدا با شب های قبل و بعد نیز کمتر از یک دقیقه بوده و معنای طولانی بودن این شب، در همین زمان کوتاه نهفته است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: از آنجایی که در استوای زمین طول روز و شب با هم برابر است و بر این اساس شاهد تغییر فصول در ناحیه استوایی نیستیم، هر چه به عرض های جغرافیایی طرفین استوایی برویم، مدت زمان تفاوت طول روز و شب نیز بیشتر و بیشتر خواهد شد، بگونه ای که بطور مثال شهر چابهار در جنوب شرق کشور، با مختصات 25 درجه و 17 دقیقه و 33.9 ثانیه عرض شمالی و 60 درجه و 38 دقیقه و 57.6 ثانیه طول شرقی، کوتاه ترین شب یلدا را پیش رو داشته و طول شب یلدا در امسال برای مردمان صمیمی آن دیار 13 ساعت و 26 دقیقه است.

وی اظهار کرد: این در حالی است که در شمال غرب کشورمان، در منطقه پارس آباد، با عرض جغرافیایی 39 درجه و 38 دقیقه و 20.8 ثانیه و طول جغرافیایی 47 درجه و 54 دقیقه و 43.9 ثانیه، طول شب یلدا 14 ساعت و 39 دقیقه و بیش از یک ساعت بیشتر از طول این شب در چابهار است.

عتیقی یادآور شد: بدیهی است غروب خورشید در چابهار در 30 آذر ساعت 16 و 42 دقیقه (زودتر از تهران) و زمان طلوع خورشید در بامداد اول دی، ساعت 6 و 9 دقیقه صبح (باز هم زودتر از زمان طلوع در تهران) است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه برای محاسبه طول روز و شب با کسر مدت زمان طول روز از عدد 24، به طول شب خواهیم رسید که فاصله طلوع آفتاب تا طلوع خورشید است و ادامه داد: این در حالی است که غروب آفتاب در پارس آباد 16 و 57 دقیقه (نزدیک به زمان غروب در تهران) و طلوع خورشید در بامداد اول دی در پارس آباد 7 و 36 دقیقه صبح است.

وی اضافه است: چه خوب است اهل تحقیق به محور فرضی گردش زمین به گرد خود و میزان کجی و یا انحراف آن نسبت به محور عمود که 23.5 درجه است، توجه داشته باشند؛ چرا که این میزان کجی محوری، عامل تغییر فصول و تفاوت در نورگیری نقاط مختلف بر روی نیمکره شمالی و جنوبی زمین در فصول مختلف سال است.

عتیقی اظهار کرد: از سوی دیگر علی رغم آنکه مهر تابان در مرکز منظومه خورشیدی ثابت است، ولی با توجه به حرکت زمین، همیشه شاهد جابه جایی ظاهری خورشید در طول یک سال هستیم و بر این اساس دایره عظیم راستا ظاهری خورشید بر کره آسمان را دایره البروج نامیده و این دایره عظیم با دایره عظیم استوای آسمان که از امتداد کمربند استوایی زمین و ترسیم آن بر روی کره آسمان حاصل شده است، 23.5 درجه زاویه دارد؛ دایره البروج نیز در دو نقطه استوای آسمان را قطع نموده که به این دو نقطه اعتدالین گفته می گردد و طول شب و روز در آنجا با هم برابر است.

کره آسمان و شرایط دایره البروج نسبت به استوای آسمان

وی این دو نقطه را یکی اعتدال بهاری و شروع نوروز ایرانی و دیگری را اعتدال پاییزی و اول مهر دانست و گفت: در دو سوی نقطه اعتدال، دو نقطه دیگر وجود دارد که بیشترین کشیدگی زاویه ای را بین استوای آسمان و دایره البروج ایجاد نموده است، به این دو نقطه انقلابین گفته می گردد که یکی انقلاب تابستانی و دیگری انقلاب زمستانی است.

عتیقی تاکید نمود: در زمانیکه خورشید به نقطه انقلاب زمستانی برای ساکنان نیمکره شمالی زمین می رسد، درست لحظه انقلاب تابستانی برای ساکنان نیمکره جنوبی زمین قرار گرفته است و در آن نیمکره (جنوبی) تابستان شروع می گردد.

زمانی که شب و روز با هم برابر می شوند

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه نمود: اگر به نقطه اعتدال پاییزی توجه کنیم، در اول مهر طول روز و شب با هم برابر بوده و به مرور با گذشت روزهای فصل پاییز از طول روز کاسته شده و به طول شب اضافه نموده می گردد، به نحوی که با رسیدن به نقطه انقلاب زمستانی و شب یلدا، طولانی ترین شب و در پی شبی بلند، کوتاه ترین روز را شاهد خواهیم بود.

وی یادآور شد: علاقمندان دقت داشته باشند که حدود کمتر از 2 هفته قبل از یلدا، زودترین غروب خورشید رخ می دهد و تقریبا کمتر از 2 هفته پس از ابتدای زمستان، دیرترین طلوع خورشید را شاهد خواهیم بود، ولی این موضوع به معنای این نیست که شب یلدا طولانی ترین شب سال نباشد.

عتیقی اضافه نمود: زیرا همانگونه که مشاهده شد، هر دو مولفه زمان طلوع و غروب خورشید برای اندازه گیری طول یک شب احتیاج است.

طول شب یلدای ایرانی در کشورهای مختلف

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به طول شب یلدا در کشورهای مختلف، گفت: طول شب یلدا در کشور ایسلند نزدیک به 20 ساعت و در کشورهای اسکاندیناوی حدود 18 ساعت است. وی اضافه نمود: طول شب یلدا بطور نمونه برای کشورهای آلمان و انگلستان در اروپا بیش از 16 ساعت بوده و کشور روسیه نیز با توجه به پهناوری، در بخشهایی از آن طول شب یلدا حدود 17 ساعت است.

منبع: همگردی

به "برگزاری یلدای مجازی در سال کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری یلدای مجازی در سال کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید