دلایل تغییر ساعت زمستانی و تابستانی

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، تهران (پانا) - هر سال ساعت 12 شب اولین روز فروردین یک ساعت از زمان ما ناپدید شده و ساعت ها 60 دقیقه به جلو کشیده می شوند و ساعت 12 شب آخرین روز شهریور ماه دوباره آن یک ساعت از دست داده را به دست آورده و ساعت ها 60 دقیقه به عقب برمی گردند.

دلایل تغییر ساعت زمستانی و تابستانی

به گزارش کوکا، این موضوع شاید در نگاه اول جادویی و چیزی شبیه سفر در زمان به نظر برسد اما همه ما می دانیم یک دستکاری ساده انسانی است که صد البته توجیه خوبی پشت آن وجود دارد.

چرا ساعت ها را عقب و جلو می کشند؟

علت عقب و جلو کشیدن ساعت ها در زمان خاصی از سال صرفه جویی در زمان نور خورشید در فصل تابستان یا صرفه جویی در زمان نور روز است که در بسیاری از کشورهای جهان به نام ساعت تابستانی شناخته شده است.

در واقع در ابتدای بهار با جلو کشیدن ساعت ها، یک ساعت از نور روز صبحگاهی را به سمت عصر جلو می بریم، به عبارت دیگر صبح ها کوتاه تر و عصرها طولانی تر می گردد و در ابتدای پاییز با عقب کشیدن ساعت های خود به زمان استاندارد برمی گردیم.

ایده عقب و جلو کشیدن ساعت از کجا آمده است؟

ایده تغییر ساعت اولین بار در سال 1784 به وسیله بنیامین فرانکلین در مقاله ای که در فرانسه به چاپ رسیده بود پیشنهاد شد، نظر او این بود که مردم در روزهای تابستان زودتر از خواب بیدار شوند تا در نور شمع ها صرفه جویی گردد.

این مسئله بعدها در سال 1907 به وسیله یک مرد گلف باز انگلیسی به نام ویلیام ویلت به مجلس انگلیس ارائه شد.

دولت در سال 1908 ایده عقب و جلو کشیدن ساعت ها را آنالیز کرد اما بسیاری از مردم این مسئله را دوست نداشتند و قانونی نشد.

ویلت زندگی خود را صرف کوشش برای متقاعد کردن مردم کرد تا به آن ها ثابت کند این ایده بسیار خوب است اما یک سال بعد از مرگ او این موضوع دوباره مطرح شد.

این آلمانی ها بودند که سال 1916 و در جنگ جهانی اول برای اولین بار و درست قبل از انگلیس ساعت را تغییر دادند و کشورهای دیگر از جمله آمریکا هم بعدها آن را عملی کردند، اگرچه این طرح در آمریکا تا سال 1966 به اسم قانون تصویب نشد.

طی سال های بعد از جنگ جهانی دوم استان ها و مجامع مختلف خودشان تصمیم می گرفتند که آیا می خواهند از این طرح استفاده نمایند و در این صورت چه زمانی این کار را انجام دهند و این باعث اختلاف زمانی میان بعضی شهرهایی شد که تنها چند کیلومتر با هم فاصله داشتند.

در ایران و در دوران قبل از انقلاب ساعت تابستانی و زمستانی روی ساعت رسمی کشور اعمال شد و پس از انقلاب تا سال 1370 کنار گذاشته شد.

این طرح طی دهه 70 و 80 با فراز و نشیب هایی همراه بود و انتها در سال 1386 تغییر ساعت در دو نوبت سال به تصویب مجلس رسید.

تغییر ساعت چه فایده ای دارد؟

صرفه جویی در نور روز برای کسانی که در منطقه ها دور از خط استوا زندگی می نمایند و ساعات روز آن ها در تابستان بسیار طولانی تر از زمستان است مزایای زیادی در پی داشته است اما در منطقه ها نزدیک استوا که ساعات شب و روز تقریبا در تمام طول سال یکسان است فایده چندانی ندارد، به همین علت بسیاری از شهرها و کشورهای استوایی در این طرح وارد نشده اند.

هواداران این طرح معتقدند ساعت تابستانی علاوه بر کاهش جرایم و تصادفات خودرو باعث کاهش مصرف انرژی هم شده است.

در حالی که مخالفان بر این باورند کاهش مصرف انرژی در دوره تابستانی با افزایش انرژی که در ماه های پاییز و زمستان وجود دارد خنثی می گردد، بعلاوه مجبور هستند صبح ها در حالی که هوا هنوز تاریک است بچه ها را به مدرسه بفرستند که خطرات زیادی به همراه دارد. آن ها معتقدند این قانون تاثیر چندان خوبی روی سلامت انسان ها ندارد.

در حال حاضر بیش از 70 کشور جهان ساعت های خود را تغییر می دهند که زمان و میزان آن ممکن است در منطقه ها مختلف متفاوت باشد.

در اروپا از آخرین یک شنبه در ماه مارس تا آخرین یکشنبه در اکتبر ساعت ها را جلو می کشند اما در نیمکره جنوبی که فصل تابستان در ماه دسامبر شروع می گردد زمان صرفه جویی در نور روز از ماه دسامبر تا مارس می باشد.

کشورهایی همانند قرقیزستان و ایسلند در کل سال زمان صرفه جویی در نور روز دارند در حالی که کشورهای استوایی به هیچ وجه زمان صرفه جویی در نور روز را تجربه نمی نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دلایل تغییر ساعت زمستانی و تابستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل تغییر ساعت زمستانی و تابستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید