بهداشت دهان و دندان در مبتلایان به آسم

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، داروهای کنترل آسم به اشکال گوناگون ساخته شده اند. بسیاری از این داروها، به صورت استنشاقی هستند و باید در داخل دهان اسپری شوند. برخی انواع دیگر آن هم به اشکال متعدد خوراکی در بازار دارویی یافت می شوند. این داروها به خصوص انواع استنشاقی آن، سبب بروز خشکی دهان می شوند و در نتیجه دهان فرد را مستعد بروز پوسیدگی های

بهداشت دهان و دندان در مبتلایان به آسم

بهداشت دهان و دندان در مبتلایان به آسم

داروهای کنترل آسم به اشکال گوناگون ساخته شده اند. بسیاری از این داروها، به صورت استنشاقی هستند و باید در داخل دهان اسپری شوند. برخی انواع دیگر آن هم به اشکال متعدد خوراکی در بازار دارویی یافت می شوند. این داروها به خصوص انواع استنشاقی آن، سبب بروز خشکی دهان می شوند و در نتیجه دهان فرد را مستعد بروز پوسیدگی های بیشتر می نمایند. گاهی هم از کورتون ها برای کنترل بیماری آسم استفاده می گردد. این نوع داروها هم سبب خشکی دهان شده و دهان را مستعد عفونت های قارچی مانند برفک می نمایند. بعلاوه در این گروه افراد که از کورتون ها استفاده می نمایند، ترمیم و التیام زخم های دهانی به تاخیر می افتد. برخی از داروهای دیگر کنترل آسم هم حالت تهوع و مزه بد در دهان ایجاد می نمایند.

دارو و دندان

درباره آثار این داروها روی دندان، بحث های زیادی انجام شده است. در برخی تحقیقات معین شده که مصرف این داروها، به خصوص در بچه ها کم سن و سال می تواند مقدار پوسیدگی های دندان را افزایش دهد. اما دانشمندان دیگری این گفته را رد نموده و بیان می نمایند که مصرف این داروها اثری روی افزایش پوسیدگی های دندانی ندارد. در هر صورت توصیه شده که این بیماران اگر از خشکی دهان رنج می برند، با دندان پزشک خود صحبت نمایند تا او توصیه های لازم را به آنها بکند. بعلاوه بهتر است که بعد از مصرف داروهای خود به خصوص اسپری ها دهان خود را با آب شستشو دهند.

مشکل دیگری که بیماران آسمی به خصوص بچه ها در رابطه با دهان و دندان های خود دارند، این است که رفلکس معده در این بیماران شایع است. بر اثر این رفلکس، اسید معده وارد دهان بیمار می گردد و سبب بروز خوردگی هایی در دندان بیمار گردد. این امر می تواند در درازمدت آثار مخربی روی دندان های فرد داشته باشد.

در مطب دندان پزشکی

درباره شرایط بیماری خود، به دندانپزشک اطلاع دهید. به اسم مثال، درباره عواملی که موجب ایجاد حمله های آسم در شما می گردد.

در صورت استفاده از اسپری استنشاقی، آن را همراه خود به دندانپزشکی بیاورید تا در صورت احتیاج استفاده گردد.

اگر کورتون می خورید، باید دندان پزشک شما حتما در جریان باشد. گاهی احتیاج است که پیش از کار دندانپزشکی، کورتون مصرف کنید.

درباره سایر داروهای مصرفی خود هم به دندان پزشک اطلاع دهید. ممکن است که این داروها با برخی داروهای بی حسی و یا مسکن ها تداخل داشته باشند. گاهی احتیاج است که دستگاه اکسیژن در مطب دندانپزشکی در دسترس باشد تا اگر حمله آسمی رخ دهد، برای بیمار استفاده گردد. طرز نشستن در جایگاه دندانپزشکی هم می تواند روی تنفس بیمار اثر بگذارد. پس با دندانپزشک خود همکاری کنید تا موقعیت مناسب برای خود و وی را پیدا کنید.

منبع: http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "بهداشت دهان و دندان در مبتلایان به آسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهداشت دهان و دندان در مبتلایان به آسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید