تصفیه آب در هنگام وقوع سیل و زلزله با گالن نانویی دانش بنیان

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، یک شرکت دانش بنیان توانسته با طراحی و تولید سامانه تصفیه آب در شرایط بحران (گالن بحران نانویی)، آب شرب مورد نیاز را در شرایط سیل و زلزله را تامین کند.

تصفیه آب در هنگام وقوع سیل و زلزله با گالن نانویی دانش بنیان

علی اکبر بابالو عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی سهند و رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان در خصوص این محصول توضیح داد: سامانه تصفیه آب در شرایط بحران یا گالن بحران محفظه ای است که دارای یک غشای سرامیکی برای تصفیه و یک تلمبه برای حرکت دادن آب به سمت غشا و انجام تصفیه آب است.

وی بیان نمود: این محصول در مکان هایی از قبیل دشت و کوه و در مواقع بحران مانند سیل و زلزله که دسترسی به آب سالم وجود ندارد، قابل استفاده است و می توان با آب موجود و قابل دسترس که امکان شرب ندارد، گالن بحران را پر کرد و بعد از چندین بار تلمبه زدن می توان به یک آب شرب قابل استفاده به عنوان آب قابل خوردن دست یافت.

بابالو ادامه داد: در این سیستم از یک سری فیلترهای دارای حفره های نانومتری استفاده شده است، درحدی که اندازه آنها از اندازه کوچکترین میکروب ها و میکروارگانیسم های موجود نیز کوچک تر است و اجازه عبور به این میکروارگانیسم ها را نمی دهد.

رییس هیات مدیره با بیان اینکه اخیرا در خصوص اندازه ویروس کرونا مطرح شده که کوچکتر از 100 نانومتر است، افزود: البته ویروس ها روی ذراتی سوار می شوند که ابعادشان بزرگتر است و در واقع این سامانه با فیلترهای نانومتری که در آن تعبیه شد، اجازه عبور به آنها را نیز نمی دهد.

این فناور با اشاره به اینکه این گالن ها در شرایط بحران بسیار کارایی دارند، گفت: درحال حاضر با توجه به شرایط سیستان و بلوچستان به راحتی می توان از هوتگ ها (گودال های بزرگ برای ذخیره آب) آب مورد نیاز را گرفته و با استفاده از این سامانه آب تصفیه شده دریافت کرد.

بابالو یادآور شد: این گالن ها می تواند به غیر از بحث شوری هرگونه بار میکروبی، ذرات معلق و کدورت آب را حذف کند. در شریط بحران، مشکل اصلی در تامین آب آشامیدنی، بار میکروبی آب است، مردم در چنین شرایطی آب در دسترس دارند ولی اطمینان از عاری بودن آن از بار میکروبی ندارند، با این محصول دانش بنیان می توان آب آشامیدنی عاری از میکروب در چنین شرایطی داشت.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه محصول ما درحال حاضر نسبت به نمونه خارجی دارای برتری است، گفت: فیلترهای نانویی گالن بحران از جنس سرامیک است، این غشای سرامیکی در صورت آلوده شدن به راحتی قابل تمیز کردن است. در نمونه خارجی غشا سرامیکی نیست بلکه پلیمری است و پلیمر در شرایط سخت دچار گرفتگی خاصی می شود که قابل شست و شو نیست و باید غشای پلیمری را هر 6 ماه یک بار عوض کرد اما غشای سرامیکی محصول تولیدشده پنج تا 10 سال قابل استفاده است.

وی بیان نمود: گالن بحران برای استفاده شخص در ابعادی با گنجایش 20 لیتر طراحی شده و قابل استفاده در شرایط بحران و بیرون از شهر است. این محصول در ابعاد بزرگتر برای مناطق روستایی قابل تولید است و می توان روزانه هزار تا 2 هزار لیتر آب تصفیه شده برای مصارف خانگی در اختیار مردم منطقه قرار دهد.

بابالو افزود: درحال حاضر این محصول تجاری شده است، همچنین استفاده از این دستگاه در مناطق محروم اهواز و سیستان و بلوچستان برای تصفیه آب هوتگ ها و آب مصرفی خانگی در حال بررسی است. در این مناطق متاسفانه آب قابل شرب نیست، بنابراین در صورت تایید، قرارداد تامین و فروش آن منعقد خواهد شد.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "تصفیه آب در هنگام وقوع سیل و زلزله با گالن نانویی دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصفیه آب در هنگام وقوع سیل و زلزله با گالن نانویی دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید