تنهاترین درخت جهان!

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، صنوبر سیتکا در نیوزلند

درختان از تماشایی ترین جلوه های طبیعی اند و تصور اینکه در جایی اصلا درختی وجود نداشته باشد خیلی سخت است! تا به حال به این فکر نموده اید که دورافتاده ترین و تنهاترین درخت جهان در کجا واقع شده است؟ شاید دانستن اینکه یک همچین درختی در کجاست و چه ویژگی های خاصی دارد برایتان جالب باشد. این درخت یک صنوبر سیتکا است که در جزیره ای در قسمت جنوبی نیوزلند واقع شده است و اینکه چجوری کاشته شده و توانسته جان سالم به در ببرد جالب است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا درباره تنهاترین درخت جهان بیشتر بدانید.

تنهاترین درخت جهان!

جزیره ای را تصور کنید که فقط و فقط یک درخت داشته باشد! حتما برایتان سوال پیش می آید که اگر در این جزیره هیچ درختی رشد نمی کند پس چطور این درخت توانسته رشد کند و بزرگ گردد؟ اگر نگاهی به کتاب ثبت رکوردهای جهانی یعنی کتاب گینس بیندازید به قسمتی برمی خورید که در خصوص یک صنوبر سیتکا حرف زده است، درختی که در جنوبی ترین جزیره نیوزلند قرار گرفته است و تنهاترین و دورافتاده ترین درخت جهان است. اگر کل این جزیره را بگردید هیچ درخت دیگری پیدا نمی کنید و برای تماشا نزدیک ترین درخت به آن باید 200 کیلومتر راه بروید و وارد جزایر اوکلند شوید.

جزیره کمپبل که در 700 کیلومتری جنوب بلاف قرار گرفته یکی از سخت ترین آب و هواهای جهان را دارد. در این جزیره تقریبا در همه روزهای سال بادهای شدیدی می وزد و در سال کمتر از 600 ساعت تابش آفتاب وجود دارد. این جزیره فقط 40 روز از سال بارندگی ندارد و اصلا جای مناسبی برای زندگی نیست به همین دلیل برای بیش از نیم قرن است که متروک مانده و فقط محققان و دانشمندان برای انجام کارهای تحقیقاتی به آنجا می فرایند. هیچ درختی در این جزیره نمی روید و سطح آن با علف ها و بوته هایی پوشیده شده که در برابر وزش بادهای سخت مقاوم هستند برای همین وجود صنوبر سیتکا در جزیره عجیب و جالب توجه است.

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که این درخت را چه کسی و کی در این جزیره دورافتاده کاشته است؟ این درخت در بین سال های 1901 تا 1907 به وسیله فرماندار سابق جزیره در این محل کاشته شده است. اینکه او چرا این محل را برای کاشت این درخت انتخاب نموده تعیین نیست اما به گفته بعضی از منابع، او از اینکه در این جزیره گیاه و درخت مفیدی نمی تواند رشد کند ناراحت بود و تصمیم گرفت تا خودش اولین قدم را برای کاشت درخت بردارد و قسمتی از جزیره را تبدیل به جنگل کند. با این وجود، آب و هوای سخت و سرد این منطقه باعث شد تا ایده جنگل سازی هیچ وقت عملی نگردد اما صنوبر سیتکا در کمال تعجب آغاز به رشد کرد و پیروز شد برای بیش از یک قرن از این آب و هوای سخت جان سالم به در ببرد.

این درخت به غیر از اینکه به معروفیت جهانی تنهاترین درخت جهان رسیده ویژگی های خاص دیگری هم دارد. اولین ویژگی آن این است که شکل خاص ظاهری اش باعث شده تا بیشتر از درخت، شبیه یک گل کلم بزرگ باشد. فکر می کنید چرا یک صنوبر باید به شکل یک گل کلم دربیاید؟! دلیل این اتفاق این است که از آنجایی که این درخت تنها درخت این منطقه بود هر سال قسمت هایی از بالای درخت به وسیله عده ای کنده می شد! ماجرا از آن جایی آغاز شد که حوالی سال 1958، ایستگاه هواشناسی جزیره کمپبل کاملا اتوماتیک شد و کارکنانی برای کار روی این ایستگاه در این محل مستقر شدند.

هر سال وقتی عید کریسمس از راه می رسید این کارکنان برای جشن سال نو نیاز به درخت داشتند اما در جزیره هیچ درختی به جز همین صنوبر وجود نداشت. برای همین آن ها هر سال به سراغ صنوبر می رفتند و شاخه های بالایی آن را می چیدند تا از آن به عنوان درخت کریسمس استفاده نمایند.

این درخت مجبور شد تا برای اینکه با این شاخه کندن های هر ساله کنار بیاید شکل ظاهری اش را تا حدودی تغییر دهد. خوشبختانه هیچ کسی در طول 60 سال آینده درخت را قطع نکرد و درخت توانست تا ارتفاع بیش از 10 متر رشد کند. نکته جالب دیگر درباره تنهاترین درخت جهان این است که با اینکه بیش از 100 سال از عمرش می گذرد اما هیچ وقت هیچ میوه کاجی نداده است. دانشمندان دلیل این اتفاق را اینطور توجیه می نمایند که احتمالا درخت همواره در حالت خردسال به جای مانده است.

صنوبر سیتکا در سال های اخیر در صدر اخبار قرار گرفته چون یاری زیادی به تایید این نظریه دانشمندان نموده که زمین به دوره زمین شناسی کاملا جدیدی به نام آنتروپوسین وارد شده است. در واقع یافته هایی که از هسته درخت به دست آمده نشان می دهد که جهان وارد دوره جدیدی شده است. تا به حال درباره قدیمی ترین درخت جهان که در کالیفرنیا قرار گرفته است و حدود 5 هزار سال از عمرش می گذرد هم حرف زده ایم.

منبع: odditycentral.com

منبع: الی گشت

به "تنهاترین درخت جهان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنهاترین درخت جهان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید