جال محل جییور، قصری شناور در دریاچه

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، قصر شناور جال محل در جیپور

شهر جیپور مرکز استان راجستان در شمال غربی هند قصرها و عمارت های لوکس و باشکوه زیادی دارد که یکی از آن ها قصر شناور جال محل است. شاید در میان شلوغی های شهر جیپور، آرامش بخش ترین چشم انداز، قصر شناور جال محل باشد، عمارتی زیبا و قرینه که در وسط دریاچه ساگار شناور است و زمانی تفرجگاه تابستانی پادشاهان بود. در کنار این دریاچه آرام که بایستید چشم اندازی مجذوب کننده از قصری باشکوه را می بینید که رنگ نمای آن در تضاد کامل با رنگ آبی آب های دریاچه است. این چشم انداز جادویی، جال محل جیپور را به یکی از رویایی ترین جاها برای عکس انداختن تبدیل کرده است. برای آشنایی بیشتر با قصر جال محل جیپور در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

جال محل جییور، قصری شناور در دریاچه

نحوه ساخت قصر جال محل جیپور (Jal mahal Jaipur) و اینکه روی آب های دریاچه شناور است باعث شده تا گردشگران زیادی آرزوی بازدید از این قصر رویایی را داشته باشند. این قصر در 4 کیلومتری شمال جیپور در جاده آمر- جیپور قرار گرفته است، فاصله اش تا شهر نزدیک است و پیشنهاد می کنیم بعد از بازدید از آن به سراغ قلعه آمر بروید چون هر دوی این جاذبه ها در یک راستا هستند. گردشگرانی که در کنار دریاچه ساگار در حال تماشای این قصر مجذوب کننده هستند شاید درباره طراحی جالب آن چیز زیادی ندانند. این قصر به نظر یک طبقه می آید اما در واقع 4 طبقه دیگر آن در زیر آب است! دیواره های سنگی قصر میلیون ها تن آب را از قصر دور نگه می دارند و ملات آهک خاصی که در آن ها به کار رفته برای بیش از 250 سال مانع از نفوذ آب به داخل قصر شده است.

جال محل از سنگ ماسه های قرمز درست شده و به همین علت است که آن را به رنگ نارنجی می بینید. چیزی که زیبایی این قصر را دوچندان کرده این است که در ساخت آن از همان سبک قرینه ای که در همه راجستان متداوله استفاده شده است. در کمتر از 10 سال پیش آب دریاچه تمیز نبود و نفوذ آب به داخل قصر باعث شده بود که قصر تقریبا ویرانه ای متروک شود اما دولت جیپور تلاش زیادی برای بهبود قصر و همینطور دریاچه اطرافش کرد به طوری که امروز حیات وحش دوباره به دریاچه برگشته و دریاچه و قصر شکوه قبلی خود را به دست آورده است.

جال محل یعنی قصر آب اما این مجموعه هیچ وقت به عنوان یک قصر استفاده نشده است. درگذشته این دریاچه زیستگاه پرندگان زیادی بود به طوری که بیش از 150 پرنده بومی و مهاجر مثل فلامینگو در اینجا زندگی می کردند برای همین پادشاهان جیپور در تفریحات تابستانه خود برای شکار مرغابی به این قصر می رفتند و در حیاط آن مهمانی برگزار می کردند. اینکه جال محل دقیقا چه زمانی ساخته شده معلوم نیست اما اینطور که می گویند پادشاه جی سینگ اولـ دستور داد که قصری با 20 ستون بر روی آب های این دریاچه درست شود. با آمدن پادشاه بعدی در قرن 18 کاخ بزرگ تر شد و بازسازی های اساسی به خود دید.

مجذوب کننده ترین قسمت این بنا بام آن است که در ساخت آن از سبک کلاسیک و فانتزی استفاده شده و هدف از ساختش نشان دادن ثروت و بزرگی پادشاه به دیگران بوده است. وقتی از دور به این قصر نگاه می کنید شاید در نگاه اول بیشتر از همه همین سقف گنبددار آن است که جلب توجه می کند. در طراحی قصر از کنده کاری های زیادی استفاده شده و آن 20 ستون هم نقش زیادی در زیبایی قصر دارند. هر دروازه طاقدار، بالکن و راهرو با کنده کاری های مرمرین تزئین شده و 20 ستون آن هر کدام آن ها بنای یادبودی از خانواده سلطنتی راجا جای سینگ هستند. در داخل این قصر هیچ اتاقی نیست و فقط از یک عمارت کلاه فرنگی و باغ تشکیل شده، باغی که رو به دریاچه قرار گرفته است که پر از گل های سنبل و یاسمن است.

در کنار این قصر زیبا تفریحات زیادی در انتظارتان است که بدون شک لذت بخش ترین آن ها تماشای معماری باشکوه این قصر است. در گذشته قایق هایی در دریاچه بود که می توانستید با آن ها قایق سواری رمانتیکی در دریاچه داشته باشید و به حیاط قصر بروید اما سه سال پیش این قایق ها جمع شدند. اما از آنجایی که فاصله قصر تا کناره های دریاچه کم است به راحتی می توانید قصر را از همان کنار با جزئیات تماشا کنید. در کنار این دریاچه مغازه ای هست که در صورت گرسنگی می توانید از آن خوراکی تهیه کنید. همیشه در کنار جاذبه های معروف هند اهالی آن منطقه را می بینید که صنایع دستی های زیبایی را به اطراف جاذبه ها می برند تا آن ها را به گردشگران بفروشند حتما از این فرصت استفاده کنید، به میان آن ها بروید و برای دوستانتان سوغاتی بخرید.

مطمئنا دلتان می خواهد در هند فیل سواری را هم تجربه کنید در کنار این دریاچه به غیر از فیل های دوست داشتنی می توانید شتر سواری را هم امتحان کنید. برای رفتن به این قصر اگر از جیپور سوار ریکشو شوید باید بین 50 تا 100 روپیه (3 تا 6 هزار تومان) هزینه کنید. راه دیگر رفتن به این قصر اتوبوس سواری است، با حدود 600 تومان بلیط اتوبوس بخرید و از جیپور سوار اتوبوس شماره 5 شوید.

منبع: jaipur-travel-guide.com

منبع: الی گشت

به "جال محل جییور، قصری شناور در دریاچه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جال محل جییور، قصری شناور در دریاچه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید