صندلی مادران و بچه ها در ادبیات داستانی جنگ

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، ادبیات داستانی جنگ در ایران با ترسیم موقعیت مادران، زنان و بچه ها بازمانده از جنگ ایران و عراق، به بازآفرینی تاثیر جنگ بر خانواده ها پرداخته است.

صندلی مادران و بچه ها در ادبیات داستانی جنگ

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مریم عاملی رضایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی این مطلب رادر نشست علمی همایش آیین ، صلح و تنوع فرهنگی اعلام کرد.

او با اشاره به صندلی مادران و بچه ها در ادبیات داستانی جنگ، ادبیات، تمدن و هنر را محصول صلح و آرامش دانست و توضیح داد: فضای جنگ و خونریزی عموما فضایی مردانه تصویر می گردد که زنان را راهی به آن نیست.

او با بیان اینکه گرچه زنان به جبهه های جنگ راه ندارند، بیشترین کسانی که از جنگ آسیب می بینند، بی تردید زنان و بچه هاندگفت: مادرانی که فرزندان خود را در جنگ از دست می دهند، زنانی که بی سرپرست می شوند، فرزندانی که از مهر پدر محروم می شوند، خانواده هایی که از هم می پاشند، زنانی که با جانبازان زندگی می نمایند و... بعضی از پیامدهای جنگ بر زنان و بچه ها است.

این پژوهشگر اضافه کرد: ادبیات داستانی جنگ در ایران با ترسیم موقعیت مادران، زنان و بچه ها بازمانده از جنگ ایران و عراق، به بازآفرینی تاثیر جنگ بر خانواده ها پرداخته است.

مکانیسم های آیینی-شعایری فرهنگ های محلی

مکانیسم های آیینی-شعایری فرهنگ های محلی در فرایند صلح سازی با تاکید بر بعد فرهنگی صلح در مقایسه با بعد لیبرالی-سیاسی عنوان مقاله ای بود که توسط سید قاسم حسنی عضو هیات علمی مردم شناسی دانشگاه مازندران مطرح شد.

او گفت: پاول لیدریچ و کوین اوروچ از متقدمان اهمیت نقش فرهنگ های محلی بر فرایند صلح در آنالیز هایی که انجام داده بودند تاکید می کردند که فرهنگ های محلی می توانند نقش مشخص نماینده ای در فرایند صلح سازی داشته باشند و باعث مناسبات مسالمت آمیز بین گروه های اجتماعی گردند.

او اضافه کرد: با توجه به این که ایران کشوری برخوردار از سرمایه فرهنگ های متنوع محلی است می توان نمونه های زیادی را دید گه چگونه مردم در سطح محلی از فرهنگ برای ایجاد مصالحه استفاده می نمایند. این پژوهشگر گفت :عناصر بی شماری از نمادهاف شعایر و رسوم و مناسک منبع و مخزنی هستند که تنوع فرهنگی در ایران در طی زمان توانسته تمرین با هم بودن را در خود پرورش دهد و تعاملات اجتماعی شان را به وسیله شهایر و آیین ها تنظیم کند.

فرهنگ صلح در بستر تجربه زیسته زنانه

مژگان دستوری مدیرعامل مؤسسه منشور فرهنگ صلح دیگر سخنران این نشست نیز با بیان بخشی از مقاله اش با عنوان فرهنگ صلح در بستر تجربه زیسته زنانه گفت : ایدۀفرهنگ صلح ابتدادر کنفرانس بین¬المللی صلح دراذهان انسانهادرجولای1989دریاماسوخرو،ساحل عاج برای یونسکو مطرح شدکه طی آن با توسعه مفهومی صلح، پارادیم جدیدی از امنیت ایجاد شد که طی صلح نه دیگر یک مفهوم حقوقی -سیاسی بلکه مفهومی فرهنگی و به وسعت تمامی ابعاد زندگی انسانی تعریف شد.

او با بیان اینکه در پارادایم جدید دیگر صلح به معنای نبود جنگ نیست توضیح داد : بلکه صلح در مقابل خشونت قرار می گیرد.

فرهنگ مدارا و صلح در داستان هزار و یک شب

فرهنگ مدارا و صلح در داستان بنیادین هزار و یک شب دیگر مقاله ای بود که توسط فرانک جهانگرد استادیار- عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ارایه شد.

او با بیان اینکه داستان بنیادین هزار و یکشب، فرهنگ صلح و مدارا را با داستان گویی و کشش و تاثیر داستان نشان می دهد توضیح داد: نخست شهریار در پی آن است که در هر داستان چه روی می دهد و خاتمه داستان چه خواهد شد.

این پژوهشگر اعلام کرد: اندک اندک محتوای داستان های شهرزاد بر شهریار تاثیر می گذارد و وی را ناخودآگاه به صلح و آشتی رهنمون می گردد.

سیندخت نخستین سفیر صلح

الهام ملک زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دیگر سخنران این نشست به بیان گوشه ای از مقاله اش با عنوان سیندخت نخستین سفیر صلح پرداخت و گفت: سیندخت همسر مهراب پادشاه کابل و مادر رودابه نخستین زن سفیر سیاستمداری است که عملکرد همراه با خرد و تدبیر وی به زیبایی در شاهنامه به تصویر کشیده شده است.

او اضافه کرد: زیرکی، اعتدال در رفتار و چاره اندیشی مدبرانه وی نه تنها مانع شعله ور شدن آتش جنگ میان ایران و پادشاه کابل شد ، بلکه از مرگ حتمی خود و دخترش که به واسطۀ عشق ممنوعه اش با زال پهلوان ایرانی، مورد خشم پدر واقع شده بود جلوگیری کرد.

منبع: میراث آریا

به "صندلی مادران و بچه ها در ادبیات داستانی جنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی مادران و بچه ها در ادبیات داستانی جنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید