خودرو های صفری که راهی تعمیرگاه می شوند؛ یک ماه معطلی برای یک قطعه خراب
به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، گزارش میدانی از بعضی نمایندگی های خدمات پس از فروش سایپا از افزایش مراجعات خودرو های صفر به تعمیرگاه ها و معطلی بیش از یک ماهه برای تعویض قطعات خراب و تعمیر خودرو حکایت دارد. خاموش شدن خودروی در حال حرکت ایراد عجیب بعضی از این خودروهاست.
به گزارش تسنیم، این روز ها شاید زیاد شنیده یا دیده باشید که خریداران خودرو های صفر به دلایل مختلف به تعمیرگاه های مجاز یا نمایندگی های خدمات پس از فروش خودروسازان مراجعه می نمایند. گذری بر تعمیرگاه ها و نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش شرکت های خودروساز داخلی نشان می دهد، با وجود تمام وعده ها در افزایش کیفیت، مراجعه مالکان خودرو های صفر کیلومتر و کارنموده با ایرادات بسیار به نمایندگی ها نه تنها کم نشده، بلکه فرایند افزایشی دارد و بیشتراً از عدم ارائه خدمات مناسب سردرگم و ناراضی هستند. این در حالی است که نمایندگی های خدمات پس از فروش ملزم به تأمین به موقع قطعات با کیفیت، تعمیر خودرو در اسرع وقت و پرداخت خسارت خواب خودرو یا ارائه خودروی جایگزین هستند.
گزارش میدانی، از بعضی مراکز خدمات پس از فروش شرکت خودروسازی سایپا در شهر تهران حاکی از نارضایتی مالکان خودرو های صفر و کارنموده است که پیش از فرا رسیدن زمان انتها گارانتی اولیه به علت نقص فنی مجبور به مراجعه چندین باره به این تعمیر گاه ها شده اند، اما مشکل خودروی صفر کیلومتر آن ها همچنان باقی است و خبری از رفع ایرادات نیست.
در بعضی موارد این خودرو ها برای تأمین قطعه مورد احتیاج چندین هفته در نمایندگی ها مانده اند و خودروساز نیز هیچ اقدامی برای پرداخت خسارت خواب خودرو یا تأمین قطعات اصلی و تعمیر و تحویل بموقع این خودرو ها انجام نداده است. سوالات ما از بعضی مشتریان حاضر در تعمیرگاه های سایپا حاوی نکات قابل تاملی بوده است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود.
دردسر های خریداران کوئیک در خرابی سنسور اکسیژن و ECU
بیشتر مشتریان کوئیک از ایرادات فنی این خودرو گله داشته و می گویند چندین بار برای خرابی سنسور اکسیژن و ECU به نمایندگی ها مراجعه کردند، اما در پاسخ می گویند هنوز قطعه به دست شان نرسیده است و این معطلی حتی به یک ماه هم می رسد. علاوه بر این سهل انگاری در تعمیر خودرو ها باعث می گردد مشتری بعد از طی چند کیلومتر مجدد راهی نمایندگی ها برای تعمیر دوباره گردد.
یکی از این مشتریان که دردسر های زیادی در رفت و آمد به نمایندگی ها کشیده می گوید: بعد از تحویل خودرو کمتر از 3 ماه واشر سر سوپاپ خودرو خراب شد و مجبور به تعویض شدم، دو ماه بعد گیربکس دچار ایراد شد و دنده جا نمی رفت برای رفع ایراد گیربکس نمایندگی نمی دانست باید چه کار کند در نهایت تصمیم گرفت دنده را عوض کند، اما وقتی دنده عوض شد گیربکس جمع نمی شد به آن ها گفتم اگر نمی توانید مکانیک از بیرون بیاورم. در نهایت بعد از 3 روز قبول کردند مکانیک از بیرون بیاورم و با پرداخت 600 هزار تومان توانستم خودرو را از نمایندگی ترخیص کنم.
تعدادی از مالکان خودرو که در نمایندگی ها مشغول معین تکلیف شرایط خودرو های خود هستند نیز می گویند: کلید های شیشه بالابر کوییک ایراد دارد علاوه بر این گیربکس خودرو هم مشکل دارد. کوییک صفر میخریم ماشین درحال حرکت خاموش می گردد هنگام کلاچ گرفتن خوب عمل نمی نماید دور موتور ضعیف می گردد وقتی هم که راهی نمایندگی می شوید حرف درستی نمی زنند و مجبوریم چند روز ماشین را در نمایندگی بگذاریم تا ایرادات رفع گردد.
اگر پول بدهیید قطعه در نمایندگی ها هست در غیر این صورت باید چند هفته معطل بمانی!
مشتری دیگری که دل پری از خدمات پس از فروش سایپا دارد می گوید: صفحه کلاج خودروی ساینای من بعد از هزار و 200 کیلومتر بیش از حد سفت شد و تقه داشت رفتم نمایندگی گفتند چیزی نیست در نهایت بعد از سرگردانی در چند نمایندگی گفتند باید عوض گردد که یک هفته زمان می برد. هیچ قطعه ای در نمایندگی ها نیست، اما اگر بخواهی پول بدهی تمام قطعات را دارند.
قاسمی یکی دیگر از مراجعه نمایندگان به تعمیرگاه های سایپا با اعلام اینکه بعد از یک ماه از تحویل خودرو سنسور دریچه گاز خودرو خراب شد و مجبور شدم به علت خاموشی خودرو به نمایندگی مراجعه کنم نمایندگی قطعه معیوب را تعویض کرد و با استفاده از دستگاه سعی کرد علت روشن شدن مدام چراغ چک را بفهمد، اما در نهایت گفت ایرادی از قطعات الکترونیکی نیست و ماشین درست شد. اما بعد از دو سه ماه سنسور اکسیژن مشکل پیدا کرد و ناچار باز به نمایندگی مراجعه کردم در نهایت با معطلی بسیار مجبور شدم خودرو را از نمایندگی برداشته و سنسور اکسیژن را بیرون آزاد بخرم.
وی با گلایه از اینکه خدمات اصلاً مناسب نیست گفت: بعد از رفع این ایراد مدام صدا های مختلفی از خودرو شنیده می شد که باز به نمایندگی مراجعه کردم، اما آن ها متوجه نشدند و هنوز من درگیر رفع ایراد صدا های خودرو و دلایل روشن شدن چراغ چک هستم.
فرد دیگری که صاحب کوییک صفر است با اعلام اینکه برای سرویس اولیه آن را به تعمیرگاه بردم، گفت: در حال حرکت ماشین مدام خاموش می شد وقتی به نمایندگی رفتم دیدم چند نفر دیگر نیز همین مشکل را دارند در نهایت گفتند ما دستگاه زده ایم و مشکل حل شده است، اما در حال حاضر کیلومتر خودرو به هزار رسیده و مشکل پابرجاست. در سرویس اولیه ضمن دستگاه زدن رگلاژ درب ها را انجام دادند که اصلاً لازم نبود من برای خاموش شدن ماشین مراجعه نموده بودم.
بعضی از قطعات خودرو مانند جایگاه شامل گارانتی نیست
برای پیگیری مسائل صاحبان خودرو های صفر در نمایندگی های سایپا با مدیران این شرکت مصاحبه کردیم. سید محمدرضا موسوی مدیرعامل سایپا یدک در این ارتباط می گوید: وقتی مشتری تماس می گیرد نیرو موظف است ظرف 24 ساعت ایردات خودرو را آنالیز و قطعه مورد احتیاج را تهیه کند. ما ملزم به ارائه خدمات هستیم و نباید در این رابطه کوتاهی انجام گردد. در همین جهت بحث امداد ویژه نیز تعریف شده تا قطعه در اسرع وقت به دست مصرف نماینده برسد. البته بعضی از قطعات خودرو مانند جایگاه شامل گارانتی نیست و مردم به علت عدم آگهی از این موضوع پیگیر تعویض قطعات در دوره گارانتی هستند.
وی با بیان اینکه تمام ایرادات خودرو گردآوردی و در جلسات هفتگی با حضور معاونت کیفیت سایپا آنالیز می گردد، اعلام می نماید: البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که سنسور اکسیژن و ECU قطعه کاملا وارداتی است و ما با کمبود این قطعه در کل کشور روبه رو هستیم.
به گفته مدیرعامل سایپا یدک، البته مهم است که آیا کارشناس نمایندگی تعویض قطعه را تأیید نموده است یا خیر! تأییده گارانتی و داخلی و وارداتی بودن قطعه هم مهم است.
معطلی یک ماهه مردم در تعمیرگاه ها را قبول ندارم
مدیرعامل سایپا یدک افزود: در حال حاضر تا حد توان اقدامات لازم را انجام می دهیم تا مشتریان در بخش خدمات پس از فروش دچار مشکل نشوند. در خودروی شاهین 16 هزار محصول فراوری شده که تعداد مراجعه آن ها به نمایندگی ها بسیار اندک است.
روزبهانی قائم مقام مدیرعامل سایپا یدک نیز با اشاره به اینکه کوئیک بیشترین اندازه گارانتی را دارد می گوید: عمده ایرادات این خودرو قبل از گارانتی بحث باز و بسته شدن درب است که در اسرع وقت این موضوع رفع می گردد. ما آمار قطعات تعویضی را داریم و اینکه خودرویی چند ماه معطل یک قطعه در نمایندگی بماند را بعید می دانم.
وی در پاسخ به اینکه شما می فرمایید ما مدام در حال آنالیز عیوب خودرو ها و اعلام ایرادات آن ها به واحد فراوری هستیم، اما چرا هنوز مردم با این خودرو مشکل داشته و حتی کیفیت هم نه تنها بهتر نشده بلکه هر روز ایرادات جدیدتری هم ایجاد می گردد؟ گفت: ما یک آمار درصد حرکت خودرو در جاده ها نسبت خرابی محصول و قطعه داریم. البته همه خودروسازان یک نرخ شکست قطعه نیز دارند در خصوص کوییک آمار ها درصد معقول را نشان می دهند. در بعضی از موارد رفع ایرادات خودرو با تعویض یک قطعه درست نمی گردد به نحوی که شاید خودرو خطای سنسور اکسیژن بدهد، ولی ایراد از سیم کشی خودرو باشد.
روزبهانی توضیح داد: در این شرایط در اولین گام تصمیم به تعویض قطعه نمی گیریم. برای آنالیز بیشتر و رفع عیوب خودرو داغی قطعات را ارزیابی می کنیم تا ضمن جلوگیری از بروز مسائل در خط فراوری؛ اگر ایراد از کیفیت قطعات است اصلاحات لازم انجام گردد. ما حتی در صورت مشاهده خطا های زیاد فراخوان می دهیم به عنوان نمونه در خصوص شاهین 10 بار فرخوان دادیم.
منبع: فرارو