دانشجویان دانشگاه مازندران پیروز به ساخت دستگاه فراوری بیوگاز و کود شدند

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، رئیس مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه مازندران گفت: 2 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی دانشگاه پیروز به ساخت و نصب دستگاه نیمه صنعتی فراوری بیوگاز و کود در دانشگاه شدند.

دانشجویان دانشگاه مازندران پیروز به ساخت دستگاه فراوری بیوگاز و کود شدند

فرشاد صحبت زاده، رییس مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه مازندران در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه انجمنهای سلوبلاگ از ساخت و نصب دستگاه نیمه صنعتی فراوری بیوگاز و کود توسط 2 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی این دانشگاه خبرداد و در ادامه گفت: دانشجویان کارشناسی ارشد رشته مهندسی شیمی دانشگاه مازندران به نام های علی درویش ساسی و محمد فاضل حاجی اندواری، شرکت زیست شیمی گستران سبز شمال را تاسیس و فعالیت رسمی خود را از خرداد ماه سال 1397 در مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه آغاز کردند.

وی ادامه داد: اعضای این شرکت ابتدا کار خود را با ساخت یک راکتور بیوگاز پایلوت آزمایشگاهی زیر نظر دکتر علی اکبر عمویی عضو هیات علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه به عنوان استاد راهنما آغاز نموده و سپس تحقیقات و توسعه لازم را در این زمینه انجام دادند. در آغاز سال 97 این دستاورد به دانشگاه مازندران معرفی و با پشتیبانی اقتصادی دانشگاه مازندران و مدیریت سبز دانشگاه، پایلوت نیمه صنعتی این دستگاه با حجم راکتور 60 لیتر و فراوری گاز 1.5 مترمکعب بر ساعت، در پشت سلف پردیس دانشگاه مازندران با عنوان فراوری گاز از زباله های سلف و کود گاوی طراحی و ساخته شد.

صحبت زاده به دستاورد ها و فرآورده های این دستگاه نیز اشاره نمود و گفت: از جمله خروجی های این دستگاه می توان ابتدا به فراوری انرژی پاک اشاره نمود که اولین و مهم ترین خروجی این فرآیند، فراوری گاز و تبدیل آن به انرژی است. به این صورت که گاز فراوری شده را می توان به دو صورت پیش تصفیه و خالص سازی شده مصرف نمود. این دستگاه در سایز های مختلف بر اساس احتیاج مشتری قابل طراحی است.

وی اضافه نمود: برای مثال برای فراهم آوردن گاز یک خانوار در طول یک روز احتیاج به فراوری گاز به میزان 1.5 متر مکعب می باشد، این میزان گاز را می توان با ورودی زباله به میزان 25 کیلوگرم در روز در فضایی به میزان 20 متر مربع تامین کرد. به همین صورت این دستگاه در مقیاس های نیروگاهی هم قابل تعمیم می باشد.

فراوری کود غنی کشاورزی (این دستگاه علاوه بر گاز، کود کشاورزی هم فراوری می نماید.) که جذب آسان در خاک، تامین عناصر مورد احتیاج خاک، فاقد عناصر شیمیایی است و جلوگیری از رشد علف های هرز از مزیت کود فراوریی توسط دستگاه بیوگاز است.

رییس مرکز رشد واحد های فناور دانشگاه مازندران با اشاره به اهداف ساخت این دستگاه گفت: یکی از اهداف مهم، برطرف مشکل بزرگی با عنوان سوزاندن کاه در زمین های شالی است که امروزه در مناطق شاقتصادی کشور شاهد آن هستیم. این شرکت در پی جمع آوری کاه ها در این سیستم برای فراوری انرژی از آن است.

صحبت زاده توضیح داد: به طور کلی اهداف این شرکت در راستای اهداف حفاظت محیط زیست و مدیریت سبز دانشگاه می باشد. یکی دیگر از اهداف بسیار مهم و کارآمد، محافظت زیستی و جلوگیری از ورود فاضلاب و پسماند ها به محیط زیست و فراوری انرژی از فاضلاب ها و پسماندها، همچنین تبدیل آن ها به کود غنی کشاورزی و مفید شدن آن ها برای طبیعت است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دانشجویان دانشگاه مازندران پیروز به ساخت دستگاه فراوری بیوگاز و کود شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشجویان دانشگاه مازندران پیروز به ساخت دستگاه فراوری بیوگاز و کود شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید