لیگ حرفه ای، آماتور است

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، لیگ برتر فوتبال ایران در بیست و یکمین سال حیات خود واقع شده است و این مقدار از برگزاری باید به ترقی هرچه بیشتر شیوه اجرای رقابت ها بینجامد اما با وجود گذشت سال های قابل توجه از آغاز لیگ حرفه ای، همچنان شاهد دایره ای از مسائل در نحوه برگزاری لیگ برتر هستیم.

لیگ حرفه ای، آماتور است

طی روزهای گذشته خبرهای متعددی درباره محل برگزاری بازی پیکان و استقلال دست به دست شد که در واقع تأییدی بود بر این ناهماهنگی ها. ابتدا با برگزاری این بازی در استادیوم شهید دستگردی تهران به علت برگزاری یک بازی از لیگ یک، در فاصله 24 ساعت قبل از بازی هفته نهم لیگ برتر، مخالفت و اعلام شد استقلال و پیکان باید در استادیوم انقلاب کرج به مصاف هم بروند اما این تصمیم آنقدر خلق الساعه بود که در نهایت مقرر شد دو تیم در همان استادیوم شهید دستگردی رخ در رخ هم قرار بگیرند.

ماجراهای دیگری هم لیگ برتر را تحت الشعاع قرار داده که نشان می دهد متر و معیار صحیحی برای حضور تیم ها در لیگ برتر در نظر گرفته نشده است. در جریان بازی استقلال و فجر شهید سپاسی اعتراض های بسیاری به کیفیت زمین حافظیه شد و دیگر تیم ها نیز که در این استادیوم به میدان رفتند، با نظر بازیکنان استقلال موافق و بر این باور بودند که زمین چمن استادیوم حافظیه فاقد حداقل استانداردهای لازم برای برگزاری یک بازی فوتبال است. این اعتراض بیانگر آن است که متولیان برگزاری فوتبال توجه آنچنانی به امکانات تیم هایی که از لیگ یک به لیگ برتر صعود می نمایند ندارند و استانداردی برای شرکت در این رقابت در نظر نمی گیرند.

موضوع تازه ای که نظم در برگزاری لیگ برتر را عمیقاً زیر سؤال برده، به حضور تماشاگران در استادیوم ها مربوط می گردد. تا کنون در دو بازی اجازه حضور تماشاگر در استادیوم داده شده است اما نحوه بلیت فروشی به حدی پر ایراد بوده که بسیاری از تماشاگران به رغم پرداخت پول به وسیله درگاه های خرید بلیت به هنگام ورود به استادیوم با مشکل روبرو شده و متصدی تأیید بلیت ها به آنها اعلام نموده اند که در سامانه، بلیتی به نام آن شخص ثبت نشده است.

در سال های قبل نیز دسترسی به بعضی شهر ها برای انجام رقابت های لیگ برتر بسیار سخت می نمود و به یاد داریم که حضور در شهر دورود به جهت برگزاری بازی با تیم گهر در فصل دوازدهم که از لیگ یک به لیگ برتر صعود نموده بود، چه سختی هایی را برای تیم های میهمان ایجاد کرد.

نه فقط گهر بلکه حضور در شهر جم به جهت تقابل با تیم پارس جم نیز برای دیگر تیم های لیگ برتر مصائب کمی به همراه نداشت و تیم ها ناچار بودند در استان های همجوار اسکان یافته و با صرف زمان قابل توجه خود را به محل برگزاری بازی برسانند. سازمان لیگ به عنوان متولی برگزاری لیگ برتر پیش از آنکه تیمی راهی لیگ حرفه ای گردد به واقع باید تمام امکانات تیم های صعود نماینده به لیگ حرفه ای را مورد کنکاش و ارزیابی قرار دهد اما در فوتبال ایران توجهی به این مسائل زیرساختی نمی گردد و تیم ها بدون برخورداری از زیرساخت های حرفه ای اجازه حضور در عالی ترین سطح فوتبال را خواهند یافت.

اگر اعتراض های اخیر به سبک داور و فقدان یاری داور ویدئویی در لیگ برتر را به دایره مسائل حل نشده در لیگ برتر فوتبال ایران اضافه کنیم به این نتیجه می رسیم که فوتبال ایران در عالی ترین سطح خود، فاقد هماهنگی ها و سخت افزار مناسب است و چسباندن برچسب حرفه ای که از بیست و یک سال قبل باب شد، تنها یک تصویرسازی ظاهری برای فوتبال ایران بوده و در واقع فوتبال ایران همان است که در سال های قبل از حرفه ای شدن بود و احتیاج به یک تحول اساسی در شکل برگزاری دارد.

اختلاف ها بر سر اجرای تبلیغات محیطی را نیز باید به دایره مسائل کلان حاکم بر فوتبال ایران اضافه کرد اما فارغ از این مسائل، اتفاقاتی گاهاً در برگزاری لیگ برتر رخ می دهد که بیننده را به شگفتی وامی دارد. در جریان دربی 97 لیگ برتر متأسفانه دیده شد که حتی تابلوی داور چهارم با مشکل روبرو است و برای اعلان تعویض ها اعداد به درستی به نمایش درنمی آید که چنین اتفاقی برای یکی از مهم ترین بازی های فوتبال در قاره آسیا که بیننده های بسیاری هم دارد، بسیار تأسفبار است و به واقع می طلبد که متولیان برگزاری به جای هیاهو به فکر ترمیم نقاط ضعف باشند و قوانینی را به تصویب برسانند که مانع بروز چالش های اینچنینی گردد.

*روزنامه نگار

منبع: ایران ورزشی

منبع: خبرگزاری پانا

به "لیگ حرفه ای، آماتور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیگ حرفه ای، آماتور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید