چگونه میگوی سالم را از فاسد تشخیص دهیم؟

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، برای خرید محصول با کیفیت و بعلاوه حفظ سلامت خود، بهتر است میگوی سالم را از فاسد تشخیص دهیم و از مراکز معتبر خرید کنیم.

چگونه میگوی سالم را از فاسد تشخیص دهیم؟

الهام باباعلی کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: میگوی سالم دارای رنگ روشن است، در حالی که میگوی فاسد به ویژه در قسمت سرسینه، دم و پوست دارای سیاه شدگی است.

او ادامه داد: سینه و دم در میگوی سالم به طور کامل به هم متصل، بافت ها سخت و سالم و چشم ها به طور کامل روشن، براق و محکم است، در حالی که در ماهی فاسد بیشتر چشم ها از بین رفته است و بوی شدید و تند آمونیاک استشمام می گردد.

باباعلی اضافه کرد: عمر نگهداری میگوی تازه بدون بسته بندی 7 روز (در دمای صفر تا 2 درجه سانتی گراد)، میگوی تازه بسته بندی شده در بسته های معمولی 3 روز (در دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد)، بسته بندی در خلاء 5 روز و بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده 7 روز است. اما میگوی منجمد بسته بندی شده را می توان به مدت 12 ماه در دمای 18- نگهداری کرد و باید به این نکته توجه داشته باشیم که عمر نگهداری از زمان صید محاسبه می گردد.

کارشناس ارشد ایمنی و بهداشت مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: در هنگام پخت، گوشت میگوی سالم و تازه به رنگ قرمز در می آید. در حالی که در میگوی فاسد ایجاد رنگ قرمز بستگی به درجه فساد میگو دارد، به این معنی که هر میزان میگو بیشتر فاسد شده باشد، اندازه پیدایش رنگ قرمز کاهش می یابد.

او گفت: بهداشتی نبودن یخچال و وسایل مورد استفاده، تغییر تاریخ فراوری و انقضای میگوی بسته بندی شده، تامین میگو از منابع غیر مجاز، عرضه و فروش میگوی بسته بندی تاریخ گذشته، نپوشاندن کامل میگوی تازه با یخ، رعایت نکردن دمای یخچال و فریزر در زمان عرضه، رعایت نکردن اصول بهداشت فردی از جمله نداشتن لباس کار مناسب، کارت بهداشت و گواهی سلامت، رعایت نکردن اصول بهداشت محل کار، میز و وسایل مورد استفاده، یخ زدایی میگوی منجمد و عرضه آن به صورت تازه و استفاده از میگوی فاسد در فراوری فرآورده های میگو از جمله تقلب و تخلف های بهداشتی در نگهداری و فروش میگو است.

باباعلی توضیح داد: برای خرید محصول ایمن و با کیفیت و بعلاوه حفظ سلامت خود، خرید از مراکز معتبر و دارای پروانه بهداشتی توصیه می گردد.

انجمنهای سلوبلاگ فارس شیراز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چگونه میگوی سالم را از فاسد تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه میگوی سالم را از فاسد تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید