آنالیز بازار کامودیتی ها، انرژی، فلزات و کشاورزی ، آرام گرفتن موقت قیمت نفت

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، خبرنگاران - قیمت نفت پس از اعلام ذخایر نفت آمریکا به وسیله جو بایدن به محدوده 100 دلار نزدیک شد.

آنالیز بازار کامودیتی ها، انرژی، فلزات و کشاورزی ، آرام گرفتن موقت قیمت نفت

انرژی

به گزارش سرویس ترجمه انجمنهای سلوبلاگ ، با اعلام بایدن ، ایالات متحده یک میلیون بشکه نفت خام را در روز در یک دوره 6 ماهه از ذخایر استراتژیک نفت ایالات متحده (SPR) آزاد خواهد نمود که به حدود 180 میلیون بشکه خواهد رسید. این بزرگترین عرضه سهام در تاریخ SPR خواهد بود. دولت ایالات متحده امیدوار است که تا زمانی که شاهد رشد قوی تر فراوری ایالات متحده در اواخر امسال باشیم، این امر برای تغییر بازار کافی باشد. بعلاوه به نظر می رسد که این نسخه بخشی از انتشار هماهنگ شده بزرگتر با سایر کشورها خواهد بود.

بایدن بعلاوه گفت: که می توانیم شاهد انتشار 30 تا 50 میلیون بشکه به وسیله کشورهای دیگر باشیم. آژانس بین المللی انرژی اواخر امروز نشستی را برگزار خواهد نمود.

در حالی که حجم قابل توجه است و فشار نزولی فوری بر قیمت ها وارد نموده است، مسئله این است که این هنوز یک راه چاره کوتاه مدت است. در عوض بازار باید راه چاره هایی را برای میان مدت و بلند مدت ببیند. علاوه بر این، همچنان شاهد هستیم که این کشور در جبران خساراتی که از روسیه به علت خودتحریمی می بینیم کوتاهی می نماید. در نتیجه، ما انتظار داریم که انتشار SPR احتمالاً قیمت ها را محدود کند، نه اینکه در میان مدت نزولی قابل توجهی ایجاد کند.

دیروز هیچ غافلگیری از سوی اوپک پلاس وجود نداشت. این گروه یک جلسه بسیار سریع دیگر داشت که در آن توافق شد که فراوری در ماه مه 432 هزار بشکه در روز افزایش یابد. این افزایش جزئی از 400 هزار بشکه در روز در ماه های گذشته به علت تغییر در خطوط پایه استفاده شده برای چندین عضو است. این گروه همچنان بر این عقیده است که قدرت و نوسانات فعلی در بازار به علت نگرانی های ژئوپلیتیکی است تا عوامل بنیادی. جلسه بعدی این گروه برای 5 اردیبهشت برنامه ریزی شده است.

بازار گاز اروپا روز دیگری از نوسانات را تجربه کرد و قیمت TTF در محدوده تقریباً 20 یورو در مگاوات ساعت معامله شد. کاتالیزور همچنان مطالبات روسیه برای پرداخت به روبل از کشورهایی است که آنها را غیر محبت آمیز می داند. پرزیدنت پوتین تهدید نموده است که عرضه گاز به کسانی را که با شرایط پرداخت تازه موافقت نمی نمایند تا اول آوریل کاهش خواهد داد. خریداران باید در بانک گازپروم (که تحت تحریم نیست) حساب باز نمایند که در آن دلار و یورو را می توان با روبل مبادله کرد. عدم اطمینان در خصوص چگونگی انجام این امر به این معنی است که قیمت ها احتمالاً به شدت نوسان خواهند داشت.

فلزات

بازار فلزات فیزیکی در شانگهای راکد شده است زیرا اقدامات سخت گیرانه تر کووید باعث ایجاد اختلال در عملیات تجاری می گردد. مس LME با 7 درصد افزایش نسبت به سال قبل، باه10,375 دلار در هر رسید.

فلز قرمز با وجود کاهش شاخص PMI از سوی چین، در حالی که این کشور در حال مبارزه با کووید است، ثابت مانده است. در همین حال، انبارهای LME همچنان شاهد جریان ورودی مس هستند که کل ذخایر را به 91.4 هزار نفر رساند که بالاترین اندازه در دو ماه اخیر است. افزایش موجودی های مس عمدتاً به علت نابسامانی های اخیر بازار بین لندن و شانگهای است تا جایی که معامله گران فلزات را از منطقه ها اوراق قرضه چین به بازار LME می فرستند تا از قیمت های بالاتر نسبت به شانگهای استفاده نمایند. آلومینیوم دیروز در لندن کاهش یافت و به 3491 دلار آمریکا در هر تن رسید. این فلز تا به امروز بیش از 24 درصد افزایش یافته است و پس از نیکل در رتبه دوم برترین عملکرد در میان فلزات پایه LME قرار گرفته است.

ذخایر آلومینیوم به 647 تن کاهش یافته است که پایین ترین اندازه از سال 2005 است و شرایط سخت تری را برای بازار باقی می گذارد تا خطر شوک های بیشتر عرضه را به همراه داشته باشد.

افزایش حاشیه سود ذوب آلومینیوم، علاقه مندی به افزایش ظرفیت را برانگیخته است. دیروز، فراورینمایندگان خاورمیانه، آلبا و EGA گزارش شد که تفاهم نامه ای را برای جستجوی افزایش ظرفیت در کارخانه ذوب سابق امضا نموده اند.

علاوه بر این، Rio Tinto کوره بازیافت آلومینیوم تازه را در کارخانه Laterriere خود در کانادا راه اندازی نموده است. ظرفیت اضافی 22 هزار تنی زمانی در حال برقرار شدن است که نگرانی های عرضه جهانی آلومینیوم قیمت ها و مازاد ریسک های مرتبط را به سطوح اوج رسانده است.

کشاورزی

ذرت دیروز معاملات بهتری داشت در حالی که سویا بیشتر ضعیف شد زیرا گزارش کاشت آینده از USDA نشان داد که تغییر ذرت به سویا می تواند بیشتر از انتظارات بازار به علت افزایش هزینه ها، کمبود عرضه کود و سودآوری کمتر باشد. USDA تخمین زد که سطح زیرکشت ذرت در ایالات متحده می تواند به شدت به 89.5 میلیون هکتار در مقایسه با 93.4 میلیون هکتار در سال 2021/22 کاهش یابد.

بازار انتظار داشت سطح زیر کشت حدود 92 متر هکتار باشد.

از سوی دیگر، برآوردها برای سطح زیر کشت سویا به رکورد 91 میلیون هکتار افزایش یافت، در مقایسه با حدود 87.2 میلیون تن در سال گذشته درحالی که بازار در پی عددی نزدیک به 88.8 متر هکتار بود.

هزینه های کود برای سویا در مقایسه با ذرت بر اساس سطح زیر کشت نسبتاً ناچیز است - سویا به کود نیتروژنی که این روزها با کمبود نسبی روبرو است، احتیاج ندارد. این آژانس برآورد کرد سطح زیرکشت گندم از 46.7 میلیون هکتار به 47.4 میلیون هکتار افزایش یابد که تا حد زیادی مطابق با انتظارات بازار در حدود 47.8 میلیون هکتار است. USDA کل سطح زیرکشت در ایالات متحده را تقریباً در حدود 317.4 متر هکتار در سال 2022/23 در مقایسه با 317.2 میلیون هکتار در سال 2021/22 برآورد کرد.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "آنالیز بازار کامودیتی ها، انرژی، فلزات و کشاورزی ، آرام گرفتن موقت قیمت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز بازار کامودیتی ها، انرژی، فلزات و کشاورزی ، آرام گرفتن موقت قیمت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید