آنالیز مسائل کارگران شبنم شاهین شهر در شورای شیشه ای

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، برای دومین بار در دو ماه گذشته کارگران تنظیف شهری شرکت شبنم شهر در اعتراض به وضع معیشت، حجم کار، کیفیت ابزار، تجهیزات کاری و تعدیل نیروی حاصل از تغییر پیمانکار تجمع کردند.

آنالیز مسائل کارگران شبنم شاهین شهر در شورای شیشه ای

به گزارش خبرنگار انجمنهای سلوبلاگ، روز گذشته (دوشنبه یازدهم شهریور ماه) حدود 209 کارگر خدمات و تنظیف شهری نسبت به عدم پایبندی شرکت پیمانکار به تعهدات خود و تعدیل نیرو تجمع کردند.

به همین جهت عصر روز گذشته دوشنبه نشستی برای حل مشکل کارگران و احقاق حقوق آنان در محل شورای اسلامی شهر با عنوان نشست شورای شیشه ای با حضور اعضای شورای شهر، سرپرست شهرداری، نمایندگان کارگران، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهین شهر و بعضی مسئولان اجرایی شهر برگزار گردید.

نماینده کارگران شرکت شبنم شهر با 20 سال سابقه کار در حوزه تنظیف شهری به وضعیت موجود در سطح شهر اشاره نمود و گفت: در طول 16 سال سابقه کار با شرکت مدیریت پسماند هیچ زمانی شهر را با این بوی نامطبوع و وضعیت نابسامان بهداشتی به یاد ندارم.

وی ادامه داد: با همکارانم در سه شیفت کاری با استفاده از تجهیزات و وسایل لازم و کافی به نظافت سطح شهر مشغول و از حقوق و دستمزد به حق خود بهره مند بودیم، اما اکنون نه تنها از هویت سابق برخوردار نیستیم بلکه به دلیل نبود امکانات کافی، زحمت و کار ما چند برابر شده در حالی که دستمزدمان نیز کاهش چشمگیری داشته است.

سخنگوی کارگران به اعتصابات اوایل تیر ماه اشاره نمود و گفت: قبل از برگزاری مناقصه و واگذاری خدمات و تنظیف شهری به کارگران اطمینان داده شد بر طبق قانون با در نظر دریافت سنوات، سابقه کاری، ردیف شغلی و طرح طبقه بندی قرارداد با آنان منعقد می گردد و هیچ کارگری اخراج نخواهد شد.

وی توضیح داد: اما پس از برگزاری مناقصه و معین پیمانکار در ابتدا شاهد عقد قرارداد سفید بودیم که با اعتراض جمعی از کارگران مسئله مختومه شد.

نماینده کارگران علت افزایش حجم کاری را نبود تجهیزات کافی شرکت پیمانکار دانست و اضافه نمود: در مرحله بعد حجم کاری ما افزایش چشم گیری یافت چون شرکت پیمانکار ماشین آلات و تجهیزات تخصصی برای تنظیف شهری را در دارایی و سرمایه خود ندارد و این مسئله حتی باعث اخراج حدود 20 نفر از رانندگان و کارگران شده است.

وی به سوابق شغلی و حقوق دریافتی خود در سال قبل اشاره نمود و ادامه داد: پس از گذشت 40 روز از آغاز کار شاهد کاهش 700 الی 800 هزار تومانی در حقوق و دستمزد خود بوده ایم این در حالی است، که طبق طرح طبقه بندی مشاغل شهرداری حقوق پایه کارگران باید حدود 2میلیون و 200 هزار تومان باشد اما اکنون 1میلیون و 500 هزار تومان محاسبه شده است.

سخنگوی کارگران تنظیف شهری به افزایش 400 هزار تومان حقوق و دستمزدهای دولتی اشاره نمود و گفت: با توجه به شرایط مالی کنونی، شاهد کاهش 800 هزار تومانی در ازای افزایش 400 هزار تومانی به حق کارگران بوده ایم به نحوی که حقوق و دستمزد کارگران سال جاری نسبت به سال قبل کاهش زیادی داشته است.

وی اضافه نمود: حتی بعضی از کارگران که دارای 3 فرزند یا بیشتر هستند اکنون از عائله مندی و حق اولاد تا سقف 2 فرزند بهره مند می شوند.

اداره کار حامی حقوق کارگران و مجری قانون است

همچنین رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شاهین شهر در نشست شورای شیشه ای با اشاره به تغییر پیمانکار در امور اجرایی شهر، اظهار کرد: تغییر پیمانکار در امور اجرایی شهری امری اجتناب ناپذیر است، اما رعایت قانون و مقررات مصوب شده در مورد حق و حقوق کارگران همیشه ثابت و یکسان است و دستخوش تغییر پیمانکار نمی گردد.

کریم علینقی شرکت پیمانکار سابق را مجری کامل قانون در قبال حقوق به حق کارگران دانست و ادامه داد: طبق آئین نامه مصوب در مورد شرکت های پیمانکاری و شهرداری ها، شرکت پیمانکار موظف است، طرح طبقه بندی مشاغل نظام هماهنگ شهرداری ها را در مورد دستمزد کارگران اجرا کند.

وی به اجرایی نشدن قانون طرح طبقه بندی مشاغل شهرداری ها در قراردادهای شرکت پیمانکاری شبنم شهر اشاره نمود و گفت: اعمال نشدن طرح طبقه بندی مشاغل آئین نامه شهرداری ها به معنای تخطی و قانون شکنی است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شاهین شهر، قانون را حامی کارگران و اداره کار را مجری قانون حمایت از کارگران معرفی کرد و گفت: شرکت شبنم شهر موظف است بر اساس گروه 5 طرح طبقه بندی مشاغل آئین نامه شهرداری ها، سوابق، سنوات شغلی، تعداد فرزندان مشمول حق اولاد و عائله مندی با کارگران قرارداد منعقد کند.

علینقی ادامه داد: کارگران برای احیای حق مسلم خود در صورت تعدیل نیرو یا تضییع حقوقشان می توانند به اداره کار مراجعه نمایند.

هویت پیشین پاکبانان شاهین شهر قربانی اطلاعات غلط

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر شاهین شهر از شرکت قبلی خدمات و تنظیف شهری با عنوان هویت پیشین پاکبانان یاد کرد و گفت: پاکبانان هویت پیشین خود را هرچه بود دوست داشتند و این هویت قربانی اطلاعات غلط شد.

حسین ابراهیمی به مبلغ پیشنهادی مناقصه خدمات تنظیف شهری اشاره نمود و ادامه داد: وضعیت پرتنش و نابسامان کنونی حاصل مبلغ غلط و غیرکارشناسانه پیشنهادی در آگهی مناقصه خدمات و تنظیف شهری است.

وی افزایش 200 مترمربع در سطح تنظیف شهر را یادآور شد و توضیح داد: مساحت تنظیف شهری سال جاری 1هزار و 859 مترمربع است و نظافت این متراژ با 209 نفر کارگر حدود 17 میلیارد تومان بدون احتساب سود شرکت پیمانکار است. این در حالی است که مبلغ پیشنهادی مناقصه 13 میلیارد تومان معین شده بود.

منشی شورای اسلامی شهر شاهین شهر به مبلغ 15میلیارد و 700 هزار تومان برنده مناقصه اشاره نمود و گفت: شرکت شبنم نیز همانند کارگران قربانی اطلاعات غلط شده است.

وی توضیح داد: این شرکت بدون دانش از سطح توقعات شهری شهروندان شاهین شهر، نرخ خدمات، نبود تجهیزات تخصصی کافی و کامل برای خدمات و تنظیف شهری در مناقصه برنده شده است.

در انتها نشست، رئیس شورای اسلامی شهر شاهین شهر از کارگران خواست میزان حقوق واریز شده را علی الحساب حقوق و دستمزد خود قلمداد نموده و به تجمع اعتراضی انتها دهند.

نرگس السادات موسوی تأکید کرد: در مدت یک هفته آینده کارگروه های نظارتی برای رصد دقیق مفاد و نحوه عقد قرارداد و آنالیز میزان توانایی و پایبندی پیمانکار به تعهداتش تشکیل خواهد شد.

حدود دو ماه پیش با زمزمه واگذاری خدمات و تنظیف شهری به پیمانکار و برگزاری مناقصه، کارگران مقابل فرمانداری شاهین شهر تجمع کردند و خواهان تجدید نظر در این تصمیم شدند، اما مراجع ذی صلاح به آنان اطمینان دادند برگزاری مناقصه به امنیت شغلی آنان خدشه ای وارد نمی کند و کارگران از حقوق به حق خود نیز محروم نخواهند شد.

اما، اکنون با گذشت 40روز از روی کار آمدن شرکت پیمانکار و آغاز به فعالیت این شرکت، علاوه بر نارضایتی کارگران، شهروندان نیز شاهد شهری نازیبا و بوی نامطبوع در تمام نقاط مختلف شهر هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آنالیز مسائل کارگران شبنم شاهین شهر در شورای شیشه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مسائل کارگران شبنم شاهین شهر در شورای شیشه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید