جرایم استفاده نکردن از ماسک در کشورهای مختلف

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، - تقریباً می توان گفت همه کشورها قوانینی را برای رعایت پروتکل های بهداشتی معین کرده اند که در میان آنها برخی ماسک زدن را اجباری کرده و برخی برای رعایت نکردن این قانون، جریمه های نقدی و غیرنقدی معین کرده اند.

جرایم استفاده نکردن از ماسک در کشورهای مختلف

به گزارش ایرناپلاس، برخی از جریمه های سنگینی که در کشورهای مختلف برای افراد نقض کننده پروتکل های بهداشتی همچون استفاده نکردن از ماسک تعیین شده، به این شرح است:

آلمان

در بیشتر ایالت های آلمان همه افراد بالای 6 سال باید در محله های تعیین شده ماسک زده و دهان و بینی شأن را بپوشانند؛ مجازات تعیین شده برای نقض کنندگان این قانون، از هشدار گرفته تا جریمه نقدی را شامل می شود.

برای نمونه ایالت بایرن برای کسانی که به تکرار از این تدابیر تخطی کنند و در مراکز عمومی مانند مغازه ها ماسک نزنند، جریمه نقدی 150 یورویی و برای تکرار آن تا 300 یورو تعیین کرده است. این ایالت برای مراکزی که برای کارگران خود ماسک تهیه نکنند نیز تا 5000 یورو جریمه نقدی تعیین کرده است.

این جریمه ها در ایالت مکلنبورگ فورپومرن 25 یورو و در ایالت هسن 50 یورو است اما در دیگر ایالت ها هنوز مجازات یا جریمه ای تعیین نشده است و امیدوارند که مردم خود نسبت به رعایت قوانین اقدام کنند اما چنانچه تدابیر توسط شهفرایندان رعایت نشود مجازات سنگینی در انتظار آنان خواهد بود.

بلژیک

در شهر بروکسل بلژیک دولت برای افرادی که در وسایل نقلیه از استفاده از ماسک خودداری می کنند، مبلغی معادل 250 یورو جریمه در نظر گرفته؛ البته این قانون در بلژیک برای همه افراد 12 سال به بالا اجباری است.

ایتالیا

دولت ایتالیا از 60 میلیون جمعیت خود خواسته، تا جایی که امکان دارد در خانه بمانند. نخست بخش شمالی کشور و شهرهای بزرگی همچون میلان قرنطینه و برگزاری همه رویدادهای فرهنگی و مالی لغو شد؛ از ورزشگاه و سینما گرفته تا بار و رستوران ؛ اما این محدودیت خروج به سراسر کشور گسترش یافت. حالا هر ایتالیایی فقط برای کار ضروری حق دارد پایش را از خانه بیرون بگذارد و اگر نتواند دلیل موجهی برای خروج به مأموران نظارت شهری ارائه کند 206 یورو جریمه می شود.

فرانسه

پیامدهای کرونا در فرانسه سبب شد تا امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام کند، کشورش در جنگ است؛ ما نه با یک ارتش یا ملت دیگر بلکه با دشمنی نامرئی و لمس نشدنی می جنگیم که در حال پیشروی است. از سوی دیگر فرانسه 100 هزار افسر پلیس را روانهٔ شهرهایش کرده تا نگذارد مردم به راحتی بیرون بیایند و با هم تماس داشته باشند.

فرانسوی ها برای خروج از منزل باید گواهی خاصی را پر کنند که دلیل موجه خروج شان در آن قید شده باشد. وزیر کشور کابینهٔ ماکرون، برای شکستن قرنطینهٔ خانگی، نزدن ماسک و خروج از خانه بدون دلیل موجه، تا 135 یورو جریمه تعیین کرده است.

استرالیا

با وجود آنکه استرالیا با شیوع گسترده ویروس کرونا روبرو نیست اما این کشور جریمهٔ بسیار سنگینی برای شکستن قرنطینه تعیین کرده است. کسانی که مقررات محدودیت رفت وآمد را رعایت نکنند تا سقف 50 هزار دلار استرالیا جریمه می شوند و حتی در برخی نقاط این کشور ممکن است زندانی شوند.

آمریکا

مقام های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در ایالات متحده آمریکا با هدف پیشگیری از شیوع بیماری، اجازه دارند رفت وآمد افراد میان ایالت های مختلف را ممنوع کنند و نخستین کسانی که ووهان چین به آمریکا بازگشتند به اجبار در یک پایگاه نظامی در کالیفرنیا قرنطینه شدند. برخی ایالت ها نیز مقررات محدودیت رفت وآمد را اجرا می کنند و اجتماع بیش از 50 نفر در آنها ممنوع شده است. تا به امروز جریمه نقدی برای نقض کنندگان قوانین تعیین نشده است.

روسیه

شدت شیوع ویروس کرونا در روسیه سبب شد تا جریمه نقدی نزدن ماسک در حمل ونقل عمومی به 5 هزار روبل برسد. در صورت نقض مقررات پوشش الزامی ماسک و دستکش در وسایل حمل ونقل عمومی، جریمه نقض مقررات 5 هزار روبل و جریمه نزدن ماسک و پوشیدن دستکش در اماکن اجتماعی برابر با 4 هزار روبل خواهد بود.

روسیه همچنین سیستم نظارت بر پوشش ماسک را با کمک دوربین های نظارتی ایجاد کرده است.

جمهوری آذربایجان

پلیس جمهوری آذربایجان شهفرایندانش را در صورت استفاده نکردن از ماسک جریمه می کند؛ میزان این جریمه ها از 50 تا 400 منات است. مجلس ملی آذربایجان جریمه های عدم پوشیدن ماسک را تصویب کرد.

ازبکستان

براساس تصمیم جدید کمیسیون ویژه مبارزه با ویروس کرونا در ازبکستان، شرکت های اتوبوسرانی حمل ونقل عمومی شهری می توانند با رعایت مقررات بهداشتی تعیین شده از جمله اجباری بودن زدن ماسک برای رانندگان و مسافران، تردد کنند. همچنین راننده خودرو شخصی هنگامی که مسافری نداشته باشد می تواند خودرو را بدون ماسک هدایت کند اما هنگامی که پیاده شد باید ماسک بزند.

ارمنستان

ستاد مبارزه با کرونا ارمنستان اعلام کرده شهفرایندان ملزم به همراه داشتن ماسک در همه اماکن عمومی خواهند بود. نقض کنندگان این دستورالعمل با پرداخت 10 هزار درام (حدود 20 دلار) جریمه خواهند شد.

هند

اوضاع همه گیری کرونا در هند نیز شده تا میزان جریمه استفاده نکردن از ماسک در برخی ایالت ها 100 روپیه، در برخی 500 و در مناطقی که شمار مبتلایان افزایش یافته 2 تا 5 هزار روپیه نیز تعیین شده است.

پاکستان

مقام های پاکستان گفتند شهفرایندان این کشور که هنگام تردد در خیابان و اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند، جریمه شده یا حتی زندانی می شوند.

ترکیه

همزمان با شروع فرایند بازگشایی کسب وکارها و رفع محدودیت های ناشی از قرنطینه سراسری از ابتدای ماه ژوئن(خرداد) در ترکیه، استانداری ها و فرمانداری های شهرهای بزرگ ترکیه اعلام کرده اند، با هدف کاستن از شیوع ویروس کرونا، مردم 42 استان از 81 استان ترکیه ملزم به زدن ماسک در معابر و اماکن عمومی هستند. همچنین از 29 خرداد زدن ماسک در شهرهای استانبول و آنکارا (پایتخت) نیز الزامی است. جریمه نزدن ماسک از 2 ماه تا یک سال حبس و بدل آن از 200 تا یک هزار لیره به تشخیص قاضی پفراینده تعیین شده است. هر دلار آمریکا معادل 6.8 لیره است.

قرقیزستان

نخست وزیر قرقیزستان تاکید کرده که همه شهفرایندان باید در سراسر این کشور از ماسک استفاده کنند. در صورت نقض آن و دیگر الزامات بهداشتی، عاملان آن در قالب قانون مجازات می شوند. ضمن آنکه مسافران بدون ماسک از اتوبوس ها و واگن های برقی در بیشکک بیرون رانده می شوند.

گرجستان

طبق اعلام وزیر دادگستری گرجستان، شهفرایندان برای حضور در مراکز خدمات عمومی باید از ماسک استفاده کنند.

تاجیکستان

در تاجیکستان با وجود آنکه اطلاع رسانی درباره همه گیری ویروس کرونا و اقدمات مراقبتی با ملاحظات خاصی صورت گرفت، اما با فرایند افزایشی مبتلایان، شهردار دوشنبه پایتخت این کشور گفت که استفاده از ماسک اجباری است.

ترکمنستان

هرچند دولتمردان ترکمنستان تاکید دارند که تا به امروز هیچ موردی از کووید-19 در این کشور گزارش نشده است اما رانندگان حمل ونقل عمومی در عشق آباد باید کار خود را با زدن ماسک های محافظ پزشکی شروع کنند.

اوکراین

شرایط همه گیری ویروس کرونا در اوکراین سبب شد تا دنیس شمیگال نخست وزیر این کشور در نشست مقابله با ویروس کرونا، بر امکان سختگیرانه کردن و وضع جریمه در نزدن ماسک در اماکن عمومی و وسایل حمل ونقل عمومی تاکید کند.

مجازات نزدن ماسک در کشورهای عربی

کویت

وزارت بهداشت کویت 27 اردیبهشت ماه در بخشنامه ای گفت، هر یک از افراد در صورت استفاده نکردن از ماسک و یا پوشاندن دهان و بینی با هر وسیله دیگری، به سه ماه زندان یا پنج هزار دینار جریمه خواهند شد.

الجزایر

درالجزایر استفاده از ماسک اجباری شده و حتی در داخل خودروهای شخصی، عدم استفاده از آن نیز جریمه ای حدود 50 یورو دارد. هرچند اعلم شده که پلیس در بیشتر موارد تذکر می دهد. در همین رابطه گزارش شده که افرادی که رعایت نکرده اند بازداشت شده و آزادی آنها به پرداخت جریمه منوط شده است.

عمان

جریمه استفاده نکردن از ماسک در عمان ابتدا 20 ریال بود که به تازگی به 100 ریال معادل 260 دلار افزایش یافته است. جریمه های جدید از 15 ژوئیه (25 تیر) اجرا شده است. عمان سیستم یکپارچه ثبت جریمه ها را دارد و کسانی که جریمه های خود را نپردازند، از برخی خدمات مانند خروج از کشور محروم می شوند.

قطر

دولت قطر از یکشنبه 17 مه (28 اردیبهشت) مقررات و محدودیت های اجتماعی سختی را برای مبارزه با شیوع کرونا هدف قرار داد. بر این اساس، افرادی که در اماکن عمومی از ماسک استفاده نکنند، با مجازات تا سه سال حبس روبرو خواهند شد. همچنین به جز حبس، برای متخلفان مجازات مالی 200 هزار ریال (55 هزار دلار) برای افرادی در نظر گرفته شده که قوانین را نقض می کنند.

مراکش

مراکش از اوایل ماه آوریل(فروردین) با اجباری کردن استفاده از ماسک، به افراد هشدار داده در صورت سرپیچی از این قانون 1300 درهم جریمه نقدی و یا سه ماه حبس در انتظار آنها خواهد بود.

تونس

در تونس مقرراتی با عنوان جریمه برای زدن ماسک توسط شهفرایندان، اعلام نشده است. مردم در خیابان ها و فضای آزاد از ماسک استفاده نمی کنند و پلیس نیز برخوردی با شهفرایندان نمی کند اما استفاده از ماسک در اماکن عمومی الزامی است. در ورودی بیشتر مراکز خرید، یک یا دو مامور از طرف صاحبان مراکز خرید مسئول هستند تا از ورود شهفرایندان بدون ماسک جلوگیری کنند.

عربستان سعودی

در این اوضاع کرونایی، برخی کشورها مرز زمینی و هوایی خود را بسته اند درحالی که برخی دیگر، هر مسافری که می رسد را دو هفته روانهٔ قرنطینه می کنند. مقام های عربستان اعلام کرده اند افرادی که هنگام ورود به این کشور اطلاعات درستی از شرایط سلامتی خود ندهند و مناطقی که به آنجا سفر کرده اند را به درستی اعلام نکنند، به پرداخت 133 هزار دلار جریمه محکوم می شوند.

امارات

وزارت دادگستری امارات متحده عربی سه شنبه 24 مارس(چهارم فروردین) گفت، افرادی که محدودیت های اعمال شده درخصوص برنامه منع شیوع ویروس کرونا را نادیده بگیرند، مجازات می شوند.

براساس بیانیه این وزارتخانه، ماده قانونی شماره 14 از قانون فدرال سال 2014 مربوط به مجازات ناقضان قوانین مبارزه با بیماری های واگیر در این کشور شامل محدودیت های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در رابطه با منع شیوع ویروس کرونا را شامل می شود؛ بنابراین از تاریخ اعلام این محدودیت ها با افرادی ناقض این قوانین برخورد و در صورت مشاهده، مجازات شامل حبس یا جریمه نقدی به مبلغ بیش از 10 هزار درهم شامل آنها می شود.

این وزارتخانه از همه پزشکان، داروسازان، متخصصان داروسازی و کسانی که در حرفه پزشکی مشغولند، خواست تا در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک در مدت کمتر از 24 ساعت اطلاع رسانی کنند.

براساس اعلام وزارت دادگستری امارات، افراد در صورت پنهان کاری یا عدم اطلاع رسانی مجازات خواهند شد؛ همچنین به صاحبان وسایل نقلیه هشدار داده شده در صورت مشاهده موارد افراد مشکوک به بیماری ویروس کرونا اطلاع رسانی کرده و از نقل وانتقال آنها بدون اطلاع مقام های رسمی دولت مجازات خواهند شد. در این قانون مجازات حبس و جزای نقدی بین 10 هزار تا 100 هزار درهم یا هر دو مجازات(جریمه نقدی و حبس) را برای کسانی که مسافران بیمار را بدون تائید وزارت یا مراجع بهداشتی به جای دیگر منتقل می کنند، تعیین کرده است.،ایرنا

آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

به "جرایم استفاده نکردن از ماسک در کشورهای مختلف" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جرایم استفاده نکردن از ماسک در کشورهای مختلف"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید