جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه چهارم اردیبهشت 1400

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، شاخص کل بورس تهران در ادامه فرایند نزولی روز های گذشته، امروز هم تا نیمه ساعات معاملات چهار هزار و 200 واحد عقب نشینی نموده و تنها دو هزار واحد با مرز کانال 1.2 میلیونی فاصله دارد. امروز چند نماد شاخص ساز در واکنش به نزدیک شدن به این مرز، شاهد جمع اوری صف های فروش هستند و برای همین بعد از گذشت 30 دقیقه شاهد افزایش نسبی شاخص کل بودیم. با این وجود تا نیمه معاملات تنها نماد فملی در بین شاخص ساز ها روی شاخص کل تاثیر مثبت گذاشته و دیگران از جمله شستا، فارس، خودرو، وغدیر، فولاد و وپارس باعث کاهش شاخص کل بورس تهران شده اند. تا اینجای کار شاخص کل 36 صدم و شاخص هم وزن 29 صدم درصد کاهش داشتند که نشان از همراهی شرکت های کوچک و عظیم در فرایند نزولی بورس دارد.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه چهارم اردیبهشت 1400

بورس در اولین روز هفته قرمزپوش شد

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، تا نیمه ساعات معاملات امروز تنها 18 نماد بورس فرایند صعودی دارند. از بین 291 نماد معامله شده در بازار بورس تهران حدود 273 نماد ارزش سهام خود را از دست داده و با رنگ قرمز به تابلو بازار آمده اند. در بین نماد های فرابورسی هم شرایط به همین شکل است. تا نیمه معاملات حدود 171 نماد در فرابورس معامله شده اند که از این تعداد 25 نماد در مدار صعودی حرکت می نمایند و 146 نماد ارزش سهام خود را از دست داده اند.

نقشه بازار در نیمه معاملات روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

آنالیز نقشه بازار در نیمه معاملات امروز نشان می دهد همچنان رنگ قرمز حرف اول و آخر را در تالار بورس می زند. امروز هم در میان انبوه صف های فروش تنها چند نماد سبزرنگ به چشم می خورند و تنها هنر نماد های شاخص ساز این بوده که جلوی تشکیل صف فروش را بگیرند. در گروه صندوق های سرمایه گذاری ETF شاهد کاهش یک تا دو درصدی ارزش واحد های پالایش و دارا یکم هستیم. دیگر صندوق های ETF سهامی هم عموما در حدود یک درصد عقب نشینی نموده اند.

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، در بین بانک ها و موسسات اعتباری وتجارت و وبملت جلوی تشکیل صف فروش را گرفته، اما با این حال 1.5 درصد کاهش قیمت دارند. دیگر نماد های بانکی از جمله وبصادر، وپارس، ونوین و وسینا و ... با صف فروش دست و پنجه نرم می نمایند. امروز فملی از معدود نماد های شاخص ساز سبزرنگ است و 1.5 درصد افزایش قیمت پیدا نموده. فولاد، فخوز و کاوه پیروز به جمع آوری صف فروش شده اند، اما همچنان قرمزپوش هستند. گروه دارویی ها با حجم معاملات بالا در نماد برکت به گروهی سراسر قرمزرنگ تبدیل شده که اغلب نماد های آن صف فروش دارند. در بین محصولات شیمایی پاکشو تنها نماد سبز به حساب می آِد. خودرویی ها، هولدینگ ها، هتل و رستوران، فرآورده های نفتی، استخراج کانه های فلزی، محصولات غذایی، سرمایه گذاری ها و نیروگاه ها از جمله گروه های سراسر قرمززنگ بازار امروز هستند. همچنین از معدود نماد های صعودی بازار می توان به ورازی، سراب و افق اشاره نمود

78 درصد نماد ها در صف فروش

تا ساعات خاتمهی معاملات امروز 473 نماد نتوانستند جلوی تشکیل صف فروش را بگیرند. آن ها حدود 78 درصد بازار سرمایه را تشکیل می دهد. این موضوع نشان می دهد حدود چهار پنجم بازار سرمایه با صف فر وش درگیر است. اتفاقی که باعث شده ارزش صف های فروش به حدود پنج هزار و 600 میلیارد تومان برسد. در آن سو 20 نماد یعنی سه درصد بازار صف خریدی به ارزش 130 میلیارد تومان دارند.

کویر؛ سنگین ترین صف فروش بازار

دو هزار و 500 سهامداران شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر امروز حدود 86 میلیون سهام خود را به ارزش 174 میلیارد تومان به فروش گذاشتند و تا خاتمه معاملات خریداری برای آن پیدا نشد. اتفاقی که در نتیجه آن کویر در صدر فهرست سنگین ترین صف های فروش نهاده شد. بنو با صف 168 میلیاردی و غصینو با صف 95 میلیاردی هم در مقام های دوم و سوم ایستاده اند. از جمله دیگر نماد های دارای صف فروش سنگین می توان به شپنا، خساپا، کاذر، سمگا، خزر، اخابر، ثنوسا، سنیر، قثابت، کزغال، وپست، برکت، فرزین، کلوند، خگستر و کاما اشاره نمود که ارزش صف فروش آن ها بالاتر از 40 میلیارد تومان است.

پنج نماد دارای صف خرید را بشناسید

غگیلا، شصدف، وکار، سدشت و افق تنها نماد های هستند که در بازار بورس و فرابورس صف خرید دارند. دیگر نماد ها مربوط به بازار پایه هستند که در این گزارش مورد آنالیز قرار نمی گیرند. ارزش صف خرید غگیلا امروز 30 میلیارد تومان و صف خرید شصدف حدود 11 میلیارد تومان است. سه نماد دیگر کمتر از 10 میلیارد تومان صف خرید دارند.

کاهش 7.7 هزار واحدی شاخص در اولین روز هفته

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز شنبه چهارم اردیبهشت ماه با کاهش هفت هزار و 711 واحدی مرز 1.2 میلیونی را از دست داد و به رقم یک میلیون و 199 هزار و 335 واحد رسید. در این روز شاخص کل 64 صدم درصد و شاخص هم وزن 24 صدم درصد کاهش داشتند. عمده کاهش شاخص کل امروز به ترتیب بر دوش نماد های فارس، شستا، فولاد، کچاد، وغدیر و خودرو بود و در آن سو تنها نماد فملی بر شاخص کل تاثیر مثبت گذاشت.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز شنبه چهارم اردیبهشت ماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

امروز نیمی از معاملات بازار سرمایه به صندوق های سرمایه گذاری اختصاص داشت. دارا یکم و پالایش طبق معمول یک تا دو درصد کاهش قیمت داشتند، اما در اغلب صندوق های ETF سهامی بازارگردان ها جلوی کاهش قیمت را گرفتند. در گروه بانک ها و موسسات اعتباری، وبملت و وپاسار نزدیک به قیمت روز گذشته به کار خود خاتمه دادند. وکار تنها نماد دارای صف خرید بود و وتجارت، وبصادر، وپارس و دیگر نمادهای بانکی عموما صف فروش داشتند. در گروه فلزات اساسی شاهد افزایش نسبی قیمت سهام فملی، فولاد و فنوال بودیم. فجر و میدکو بدون تغییر نسبت به گذشته و دیگر نمادها از جمله فخوز، کاوه، فنورد، هرمز و ... با کاهش قیمت معامله شدند. محصولات شیمیایی، هولدینگ ها، دارویی ها، خودرویی ها، سرمایه گذاری ها، استخراج کانه های فلزی، بیمه ها، سیمانی ها، فرآروده های نفتی و محصولات غذایی امروز سراسر قرمزرنگ بودند و همگی صف فروش داشتند.

کاهش دوباره ارزش معاملات روزانه

معامله گران بورس امروز سه میلیارد سهام و اوراق اقتصادی را در قالب 216 هزار معامله به ارزش دو هزار و 262 میلیارد تومان دادوستد کردند. موردی که نشان می دهد ارزش معاملات روزانه بورس دوباره به فرایند نزولی افتاده و در حال نزدیک شدن به حداقل حالت ممکن است. امروز فملی، شستا، خودرو، فولاد، برکت، وتجارت و وبملت پرتراکنش ترین نماد های بورس و آریا، بگیلان، دماوند، صبا، بپیوند، سرچشمه و غگیلا پرتراکنش ترین نماد های فرابورس بودند.

منبع: فرارو

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه چهارم اردیبهشت 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه چهارم اردیبهشت 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید