خبرنگاران 40 درصد فعالیت های گمرکی هرمزگان در سال 98 ایکس ری شدند

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، بندرعباس- خبرنگاران- ناظر گمرکات هرمزگان گفت: از میان کالاهای وارداتی فقط کالاهای حساس ایکس ری می گردد و در سال 98 نزدیک به 40 درصد فعالیت های گمرکی استان ایکس ری شدند.

خبرنگاران 40 درصد فعالیت های گمرکی هرمزگان در سال 98 ایکس ری شدند

ابوالفضل اکبرپور عصرپنجشنبه در نشست تخصصی با دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس و تعدادی از مدیران کل ارگان های مرتبط با ناظر گمرکات استان که در سالن کنفرانس حوزه نظارت گمرکات برگزار گردید، گفت: تمامی کالاهای ترانزیت داخلی و خارجی ایکس ری می شوند.

وی در ادامه درتشریح فرایند تشریفات کالاهای وارداتی، صادراتی و ترانزیت داخلی و خارجی به گمرک شهید رجایی در سال 98 و مقایسه آنها در سال 97 پرداخت و اضافه نمود: حدود 75 درصد از کالاهایی که وارد گمرک می گردد مربوط به کالاهای واسطه ای، 3 درشد سرمایه ای، 16 درصد مصرفی و 6 درصد سایر موارد را شامل می گردد.

مدیرکل گمرک هرمزگان بیان داشت: در حال حاضر تنها کالاهای اولویت یک شامل کالای اساسی و ضروری و استراتژیک و گروه کالاهای اولویت 2 شامل مواد اولیه و تجهیزات سرمایه ای و واسطه ای قابل ترخیص و کالاهای گروه 4 با توجه به بخشنامه 183 سوم شهریور سال 97 و بخشنامه 52 هجدهم خرداد سال 98 ممنوع است.

اکبرپور در ادامه میزان کشفیات قاچاق در گمرکات استان هرمزگان را 73 فقره به ارزش یکهزار و 720 میلیارد ریال در سال گذشته(98) بیان کرد که در مقایسه با سال 97 افزایش شش درصدی و از نظر ارزش، 49 درصدی کاهش را نشان می دهد.

وی در مورد کشفیات قاچاق نیروی انتظامی که در سامانه های گمرک قابل رویت هستند نیز گفت: نیروی انتظامی در گلوگاه ها و جاده های استان در سال 98 یکهزار و 514 فقره به ارزش 630 میلیارد ریال کشفیات داشته که در مقایسه با سال 97، افزایش هفت درصدی و از نظر ارزش نیز کاهش 31 درصدی را نشان می دهد.

اکبرپور بکارگیری پلمب هوشمند الکترونیکی، راه اندازی گمرک موبایل و شبکه پیغام رسان وی، عقد قرارداد با شرکت های دانش بنیان در راستای فراوری و در اختیار گذاشتن دستگاه های پر سرعت ایکس ری پیشرفته و استفاده از کوادکوپتر برای رصد و کنترل محموله های تجاری به ویژه کانتینرها به منظور افزایش امنیت و کاهش تخلفات تجاری را از برنامه های سال جاری گمرکات هرمزگان در سال جهش فراوری نام برد.

مبارزه با پفراینده های قاچاق سازمان یافته احتیاج به دقت و همسویی دارد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس نیز ضمن قدردانی از کوشش های کارکنان گمرک و ناظر گمرکات استان هرمزگان اظهارداشت: بخش مهم کار ما در راستای منویات رهبری و یاری به مردم در اجرای سیاست های کشور و قوه قضاییه است که در حال حاضر مساله قاچاق به عنوان محور اصلی در کشور محسوب می گردد.

مجتبی قهرمانی ادامه داد: در مرحله اول به وسیله پیش بینی وقوع ارتکاب قاچاق و در مرحله دوم با پیشگیری به وسیله حفاظت، بازدیدهای مستمر و کارآمد می توانیم در راستای مبارزه با قاچاق، جهش فراوری و اشتغال باهم همفکری و مشارکت کنیم.

وی پلیس و گمرک را مستحکم نماینده پایه های اقتصادمقاومتی دانست و توصیه کرد: در تمامی اقدام ها و اولویت بندی ها به ویژه مساله قاچاق سازمان یافته گمرک، پلیس و سایر ارگان های مربوطه باهم هماهنگ و همسو عمل نمایند.

دادستان بندرعباس افزود: پفراینده هایی که در این راستا تشکیل می گردد باید با دقت و حساسیت بیشتری انجام و تمام ارگان های مربوطه نیز سعی نمایند با توجه به وظایفی که دارند، اظهار نظر نمایند.

منطقه ویژه مالی بندر شهید رجایی در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز و هم چنین در 15 کیلومتری خروجی غربی شهر بندرعباس واقع است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با افزون بر 80بندر معروف بین المللی، بیش از یک سوم تجارت دریایی ایران را پشتیبانی می نماید.

این بندر در مرکز ارتباط ترانزیتی جنوب به شمال قرار گرفته است و یکی از مهم ترین محورهای ترانزیتی بین المللی در جهان محسوب می گردد.

دستگاه ایکس ری X-Ray که به آن تونل تصویربرداری نیز گفته می گردد سطحی مقطعی است که اجسام از داخل آن عبور نموده و با استفاده از تکنولوژی اشعه ایکس ری تصویر برداری انجام می گردد. این دستگاه در بازرسی و کنترل لوازم همراه افراد موقع ورود و خرج در اماکنی که کنترل تردد در آن ها لازم است از قبیل فرودگاه ها ، گمرک، سالن های اجلاس و کنفرانس، ورودی دفاتر مقامات عالی رتبه، خروجی انبارها و کارگاه ها و … استفاده می گردد. در واقع دستگاه ایکسری یک فناوری پیشرفته و بدون خطر برای ردیابی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 40 درصد فعالیت های گمرکی هرمزگان در سال 98 ایکس ری شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 40 درصد فعالیت های گمرکی هرمزگان در سال 98 ایکس ری شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید