رویکرد وزارت علوم تغییر آئین نامه ها برای حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که رویکرد وزارت علوم تغییر آئین نامه ها و ضوابط جهت حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است، گفت: همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ ماموریت دارند به مسئولان در برطرف مسائل کشور یاری نمایند.

رویکرد وزارت علوم تغییر آئین نامه ها برای حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، عبدالرضا باقری در همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش های سرمایه گذاری منطقه ترشیز که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار گردید، اظهار کرد: رویکرد توسعه و یاری به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به رغم نارسایی های فراوان، به جد مورد توجه وزارت علوم است.

باقری اضافه نمود: پرداختن به موضوع توسعه پایدار حتی در مراکز آموزش عالی مثل کاشمر جای تقدیر دارد و این نشان می دهد آموزش عالی وارد عرصه های اجتماعی شده و علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد احتیاج کشور در مورد مسائل پیرامون خود و ضرورت پاسخگویی به احتیاجهای جامعه توجه دارد.

وی بیان نمود: مراکز آموزش عالی سرمایه های ملی و جزو افتخارات کشور هستند، به طوری که امروز تعداد بسیاری از دانشگاه های بزرگ در رتبه بندی های جهانی حضور دارند و افتخارآفرینند.

وی اظهار کرد: باید دانشگاه های بزرگ کشور را به دلیل توسعه فعالیت های ملی و بین المللی و واحدهای دانشگاهی کوچک تر را به خاطر توسعه احتیاجهای منطقه ای و ملی مورد توجه و حمایت قرار داد.

باقری با اشاره به لزوم آینده نگری در جوامع انسانی گفت: انسان در کره زمین از همه ظرفیت های موجود بی محابا استفاده نموده و می نماید و رشد جمعیت امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد نموده است، زیرا باید با استفاده از منابع موجود روی همین کره امکانات مورد احتیاج بشر را تامین کرد.

وی ادامه داد: توسعه مالی، اجتماعی و حفظ محیط زیست سه مولفه توسعه پایدارند که باید به جد به آن ها توجه داشت که مولفه مهم اقتصاد پایدار، توسعه پایدار کشاورزی است.

باقری ارتقای امنیت غذایی، ارتقای کیفیت تغذیه، کاهش فقر و افزایش درآمد مردم را مولفه های مهم در توسعه کشاورزی پایدار ذکر کرد و اضافه نمود: باید بهره برداری را با حداقل پیامدهای تخریب به محیط زیست همراه کنیم و به توسعه کشاورزی با استفاده از تکنولوژی های موجود بپردازیم.

وی گفت: خاک، ذخایر ژنتیکی، هوا، سرمایه، بازار، نیروی ماهر و تکنولوژی مهم ترین عوامل اثرگذار در کشاورزی است.

باقری اظهار کرد: هرچند برای رفتن به سمت توسعه کشاورزی پایدار راهکار هایی وجود دارد، اما ابتدا باید کشاورزی را از منبع بنیان به سمت دانش بنیان ببریم و اگر بخواهیم افزایش درآمد کشاورز، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم ها را که سه مولفه مهم در کشاورزی دانش بنیان هستند، داشته باشیم ابتدا باید تحقیقات کشاورزی را توسعه دهیم.

وی گفت: ما احتیاجمند نظام دانش و اطلاعات با استفاده از تکنولوژی های روز هستیم تا بتوانیم اطلاعاتی که در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه ها فراوری می گردد به افراد احتیاجمند برسانیم، حال آنکه متاسفانه امروزه نظام دانش و اطلاعات ما در حوزه کشاورزی دانش بنیان بسیار ضعیف است و آن قدر که بر روی تحقیقات سرمایه گذاری می کنیم، در عمل بازده نداریم.

باقری اظهار کرد: اگر امروز در دانشگاه های بزرگ شاهد اجرای پروژه های صنعتی قابل توجهی همانند ساخت زیردریایی هستیم، به این دلیل است که ضرورت استفاده از توان دانشگاه ها برای برطرف مسائل درک شده و رویکرد وزارت علوم تغییر آئین نامه ها و ضوابط جهت حرکت به سمت پاسخگویی به احتیاجهای جامعه است.

وی اضافه نمود: با توجه به اینکه آموزش عالی در کشور توسعه بی رویه ای داشته، باید به سمت ساماندهی این مراکز در استان ها رفت و نیروهای پراکنده را تجمیع کرد و به آن ها ماموریت های خاص داد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: همه مراکز آموزش عالی کاشمر باید دغدغه برطرف مسائل منطقه را داشته باشند و چهره شهر نشان دهد در این شهر متخصصین دانشگاهی برای برطرف مسائل مختلف کوشش می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "رویکرد وزارت علوم تغییر آئین نامه ها برای حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رویکرد وزارت علوم تغییر آئین نامه ها برای حرکت به سمت پاسخگویی به نیازهای جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید