سیمرغ ایران مظهر همگرایی ملل در رویداد اکسپو 2021 شد

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سیمرغ ایران مظهر همگرایی ملل در رویداد اکسپو 2021 شد.

سیمرغ ایران مظهر همگرایی ملل در رویداد اکسپو 2021 شد

عبدالعلی غنجور قصرالدشتی، هنرمند نقاش و مجسمه ساز شیرازی اظهار کرد: نمایشگاه اکسپو دبی که به علت همه گیری کرونا عقب افتاده بود، با جلوه هایی از فرهنگ و نوآوری های کشورهای مختلف در حال برگزاری است و جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حاضر است.

این هنرمند نقاش و مجسمه ساز شیرازی اضافه نمود: اکسپو از مهمترین رویدادهای جهانی است که برای نمایش برترین دستاوردهای کشورهای مختلف در زمینه های گوناگون فناوری، نوآوری، هنر و معماری برگزار شده و حدود 200 کشور در این رویداد شرکت نموده اند.

وی ادامه داد: من در این نمایشگاه با ارائه یک اثر در قالب مجسمه سمبلیک سیمرغ شرکت کردم. این مجسمه در حال حاضر به اسم نماد کشور ایران در ورودی پاویون ایران واقع شده است. وی در رابطه با انگیزه اصلی از ساخت این مجسمه گفت: اخیرا به مناسبت بزرگداشت حافظ یک طراحی با نام همای حافظ انجام دادم که با اقتباس از این طراحی تصمیم گرفتم کار ساخت مجسمه سیمرغ را آغاز کنم.

قصرالدشتی بیان داشت: مجسمه سمبلیک سیمرغ با متریال برنز و با وزن 350 کیلوگرم و ارتفاع 2متر ساخته شده و هدف کلی من از ساخت این نماد، همگرایی ملل برای نجات کره زمین است. وی اسم داشت: فرایند سنگین و پیچیده ای را پشت سر گذاشتم تا بتوانم در مدت زمان کمی که تا آغاز این رویداد داشتم این اثر را برای رونمایی در این نمایشگاه آماده کنم. در واقع یک کار شش ماهه را در یک ماه به خاتمه رساندم.

این هنرمند در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا از مجسمه سیمرغ به اسم نماد ایران در این نمایشگاه رونمایی شده، به فلسفه سیمرغ در اساطیر ایران اشاره نمود و گفت: سیمرغ با فرهنگ کهن ایرانی آمیختگی دارد و در فرهنگ اساطیری ایران سیمرغ به اسم مشهورترین پرنده اسطوره ای تلقی می گردد. کمتر فارسی زبانی است که با افسانه سیمرغ آشنا نباشد.

وی افزود: ماجرای سیمرغ در ادبیات به این شکل نقل شده که هزاران مرغ که مظهر سالکان راه حق هستند در طلب یافتن یک تفکر والا و جلوه ای از کمال، رهسپار جهتی سخت می شوند که در این جهت بعضی از مرغان هرکدام به بهانه ای از ادامه راه صرف نظر می نمایند و در نهایت تنها سی مرغ می توانند به مرحله کمال برسند و مرغ واحد را تشکیل دهند. قصرالدشتی یادآور شد: در واقع سیمرغ همان سی مرغی هستند که پیروز شدند ناملایمات و سختی های جهت را برای به کمال رسیدن تاب آورند.

وی اضافه نمود: در طراحی این مجسمه، چنگال سیمرغ 6 و بالش هفت شیار دارد که تعداد شیارهای شش و هفت نماد از خیر و شر است. کره زمین در مرکز و بین بال و چنگال واقع شده است و این بدان معناست که کره زمین در بین نیروهای خیر و شر به یک تعادل خاص می رسد.

این مجسمه ساز شیرازی اسم کرد: سیمرغ بر اساس اندیشه والای شرقی حمایتگر کره زمین است و می تواند بشر و کره زمین را به درجه ای از تعالی برساند. همانطور که پیشتر هم اشاره نمودم، از این اثر به اسم نماد ایران رونمایی شد و این مجسمه همانند نگینی درخشان در نمایشگاه اکسپو بین المللی درخشید.

وی ابراز کرد: مجسمه سیمرغ در این نمایشگاه مورد استقبال بسیاری نهاده شد و جا دارد از تمام مردم شریف ایران به خصوص شیراز به علت پیغام های محبت آمیز و خوبی که برای من ارسال کردند، تشکر و قدردانی ویژه ای داشته باشم. امیدوارم با این کار گامی مثبت و مؤثر برای تعالی فرهنگ و هنر ایران برداشته باشم و این اثر هم بتواند پرچم ایران را همیشه بالا نگه دارد.

منبع: همگردی

به "سیمرغ ایران مظهر همگرایی ملل در رویداد اکسپو 2021 شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیمرغ ایران مظهر همگرایی ملل در رویداد اکسپو 2021 شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید