خاتمه جشن عروسک ها با غایبان ریز و درشتش

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران مبارک در حالی به ایستگاه پایانی خود رسید که به نظر می رسد این رویداد تئاتری جای خود را، حتی در بخش اجراهای صحنه ای، میان مردم باز نموده آن هم در شرایطی که در این دوره جای خالی بسیاری از اهالی تئاتر مشهود بود تا جایی که این گمان پیش می آید، نکند واقعا فکر نموده اند این جشنواره فقط برای بچه هاست!

خاتمه جشن عروسک ها با غایبان ریز و درشتش

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، شامگاه سه شنبه ششم شهریور ماه، آخرین روز جشنواره نمایش های عروسکی تهران با اجرای نمایشی از کشور فرانسه انتها یافت تا فقط آیین اختتامیه این رویداد غیررقابتی باقی بماند که قرار است شامگاه چهارشنبه هفتم مردادماه در محوطه بیرونی تالار وحدت برگزار گردد.

سال جاری، جشنواره در فضایی متفاوت و با استقبالی که می توانست خطرآفرین هم باشد در پارک آب و آتش با برپایی شادپیمایی افتتاح شد و در روزهای بعد هم مردم و علاقه مندان به عروسکها با نمایشهای محیطی و خیابانی همراهی خوبی داشتند و کسانی که از ابتدای این هفته هر روز عصر دور تئاتر شهر یا مقابل خانه هنرمندان جمع می شدند برای دقایقی هم که گردیده فارغ از سختی ها و تلخی های این روزهای جامعه اوقات خوشی را سپری کردند و کوشش برای ثبت لحظات مفرح و به اشتراک گذاشتن آنها در شبکههای اجتماعی حاکی از همین رضایت داشت، هر چند آن هایی که دوره های نسبتا دورتر این جشنواره را تجربه نموده اند، یادآوری می نمایند که استقبال و شور و حال متفاوت تری در آن روزها وجود داشت و گروه های شهرستانی بیشتری با سازو آواز محلی خودشان رنگ و بوی خاصی به جشنواره می دادند.

البته در این باره جدا از تغییراتی که در جریان تئاتر کشور در این سالها پیش آمده، از این نکته هم نباید غافل شد که برخی برنامه های شاد بویژه اگر محیطی باشند هر سال با نوع نگاه متفاوت تری از سوی برخی مدیران بالادستی، در برگزاری روبرو می شوند.

با این حال یکی از ویژگی های مهم جشنواره سال جاری را حضور پررنگ تر مردم در سالن های تئاتری میتوان دانست تا جایی که نمایش فرانسوی ای که در آخرین شب جشنواره به صحنه رفت، اگر چه نتوانست رضایت تئاتربین های حرفه ای را آنطور که انتظار می رفت جلب کند، اما تشویقهای ممتد و حس و حالی که در سالن پر از تماشاگر تالار اصلی تئاتر شهر حس میشد، نشان از رضایت حداکثری مخاطبانی داشت که برخی از آن ها پیش از این خیلی تجربه تماشای تئاتر را نداشتند.

با وجود استقبال نسبتا خوبی که تماشاگران از این جشنواره داشتند، یک نکته حائز اهمیت تفکیک تماشاگران خردسال و کودک از بزرگسال است که به نظر می رسد مرضیه برومند ـ دبیر جشنواره ـ به درستی پیش از آغاز این رویداد تاکید بر جداسازی روزهای نمایش های این دو گروه داشت؛ چرا که گریه و سرو صدای زیاد نوزادان و بچه ها در برخی اجراها از جمله اجرای شب گذشته گروه فرانسوی باعث آزار تماشاگران شد و احتمالا گروه بازیگر و موسیقی میکرو تئاتر پادشاه سرگردان هم مستثنی نبودهاند.

اما در کنار حضور علاقه مندان به نمایشهای عروسکی و آنهایی که خودشان هم در این حوزه فعال هستند، حضور کمرنگ تئاتری ها و نیز آنهایی که مسئولیتی در دیگر جشنوارههای تئاتری پیش رو دارند یا آنهایی که مدام از نقش و صندلی خود در فعالیتهای صنفی دم میزنند و مدعی هستند که با نظر و مشورت شان باید همه امور تئاتر و جشنواره هایش پیش رود، در جای خود جالب توجه بود.

در این بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر حضور در شادپیمایی، در آخرین شب جشنواره هم به تئاتر شهر رفت و به تماشای نمایش سارق لالایی ها به کارگردانی سید آرش شریف زاده نشست.

سید عباس صالحی که پیش تر هر از چندی به همراه خانواده اش به دیدن تئاتر می رفت، در توییتی درباره این نمایش نوشته است: در جشنواره نمایش عروسکی، نمایش سارق لالایی ها را دیدم. عالی بود. مخاطبان کودک و بزرگسال با هم ذوق میکردند، از لولویی که لالایی می سارقید و کودک خردسال (با بازی خیره نماینده نگار) که لالایی لولوها شد. با طنزی ملیح، فانتزی سیال و پیام های نرم و اجرای جذاب. دست مریزاد.

در این دوره از جشنواره، علاوه بر بخش هایی که پیش از این هم در جدول وجود داشتند، بخش های جدیدی اضافه گردیده بودند از جمله تجربه که مورد استقبال قرار گرفتند و خلاقیت های برخی از آن ها کارهایی متفاوت را به صحنه برد.

همچنین در بخش بین الملل اگرچه تعداد آثار زیاد نبود اما نمایش های هلند و فرانسه بیش از بقیه رضایت مخاطبان را در پی داشتند بویژه نمایش کوچکترین نمایش از انتهای جهان به کارگردانی ازکیل گارسیا رومئو از فرانسه که تکنیکش در اجرا قابل تحسین بود و آن جا هم جای خیلی از تئاتری ها برای دیدن چنین نمایشی که شیوههایی تازه برای آموزش داشت، خالی بود.

دوره هفدهم جشنواره با دبیری مرضیه برومند در شرایطی به انتها رسید که احتمالا او دیگر دبیری جشنواره را نخواهد پذیرفت و معلوم نیست دو سال دیگر هجدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران ـ مبارک ـ با مدیریت چه کسی برگزار می گردد، هر چند برومند تاکید نموده است که از این رویداد عروسکی دور نخواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خاتمه جشن عروسک ها با غایبان ریز و درشتش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاتمه جشن عروسک ها با غایبان ریز و درشتش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید