آنچه باید در خصوص چربی ها بدانیم

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، چربی ها در مقایسه با دیگر درشت مغذی ها (یعنی کربوهیدرات ها و پروتئینها) انرژی بیشتری دارد (حدود دو برابر) وبه اسم منبع مهم تأمین انرژی روزانه به تعداد می آید. بنابراین عادت داشتن به مصرف خوراکی های چرب می

آنچه باید در خصوص چربی ها بدانیم

نویسنده: دکتر محمد هاشمی

چربی ها در مقایسه با دیگر درشت مغذی ها (یعنی کربوهیدرات ها و پروتئینها) انرژی بیشتری دارد (حدود دو برابر) وبه اسم منبع مهم تأمین انرژی روزانه به تعداد می آید. بنابراین عادت داشتن به مصرف خوراکی های چرب می تواند با افزایش احتمال ابتلا به چاقی همراه باشد.

چربی ها در ساخت هورمون ها و حفاظت اندام های بدن مؤثر است. بخشی از ویتامین های مورد احتیاج روزانه ما نظیر ویتامین های E,D,A به وسیله چربی های خوراکی وارد بدن ما می گردد. بعلاوه چربی ها در بیشتر بافت های بدن ذخیره می گردد تا در زمان های لازم مورد استفاده قرار گیرد. به همین علت مصرف متعادل و متنوع چربی ها در افزایش احتمال ما به بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و بیماری های کبدی و بعضی دیگر در کاهش احتمال ابتلا به این بیماری ها نقش دارد.

کلسترون و ارتباط آن با بیماری ها

یکی از مهم ترین چربی های خون ما که ارتباط بسیار زیادی با بیماری های قلبی دارد، کلسترول است. عمده کلسترول در بدن ما به دو صورت بد یا LDL و کلسترول خوب یا HDL وجود دارد، کلسترول بد با رسوب در دیواره سرخرگ ها، سخت شدن و تنگ شدن آن ها را موجب می گردد و کلسترول خوب، لایه های داخلی دیواره عروق را از رسوب هایی که کلسترول بد بر جا گذاشته پاک و دیواره عروق را به اصطلاح جارو می نماید. حدود 70 تا 80 درصد کلسترول خون ما به وسیله کبد ساخته و مابقی آن به وسیله خوراک، وارد بدن می گردد. گر چه داشتن رژیم غذایی کم کلسترول از این نظر قابل اهمیت است اما باید توجه داشت که بعضی از انواع چربی ها و روغن ها به علت تشویق کبد به ساختن کلسترول بد، تأثیر به مراتب نامناسب تری در مقایسه با کلسترول خوراکی دارد.

چربی های مضر

چربی اشباع شده که یکی از انواع چربی های غذایی است، در اغلب روغن ها و چربی های با منشاء حیوانی و به ویژه کره، روغن حیوانی، لبنیات، گوشت قرمز و فرآورده های آن واقع شده است و به علت تحریک کبد به ساختن کلسترول باعث افزایش کلسترول بد خون می گردد، بنابراین مضر است. در بین انواع گوشت ها هم، بیشترین مقدار چربی اشباع در گوشت چرخ شده و گوشت گوسفند و کمترین چربی اشباع در مرغ، ماهی و میگو وجود دارد. در فرآورده های لبنی نظیر شیر، ماست و پنیر هم چربی های اشباع شده وجود دارد. مقدار این چربی های مضر در انواع پر چرب این فرآورده ها نزدیک به سه برابر انواع کم چرب آن است. بنابراین در مصرف شیر وماست که بیش از دو درصد چربی دارد و پنیرهای خامه ای و پنیر پیتزا باید احتیاط کرد و اما چربی های غیر اشباع از دیگر انواع چربی ها به تعداد می آید، این چربی ها که اکثراً در روغن های گیاهی (نباتی)، آجیل ها و خوراک های دریایی وجود دارد تأثیر متفاوتی را بر کلسترول خون دارد. بعضی از انواع آن ها باعث کاهش کلسترول بد خون می گردد که به آن ها چربیهای غیر اشباع با چند باند دو گانه می گویند. بعضی دیگر کلسترول بد خون را کاهش می دهند و کلسترول خوب را هم بالا می برند که به آنها چربی های غیر اشباع با یک باند دو گانه اطلاق می گردد که این دو نوع چربی های غیر اشباع مفید است.

چربی های غیر اشباع با چند باند دو گانه عمدتاً در روغن های آفتاب گردان، هسته انگور، جوانه گندم، سویا، ذرت، پنبه دانه، کنجد و دانه های روغنی نظیر گردو و تخمه آفتاب گردان و بعلاوه بعضی سبزی های برگ سبز نظیر اسفناج وجود دارد. چربی های غیر اشباع با یک باند دو گانه عمدتاً در روغن زیتون، کانولا و دانه های روغنی نظیر بادام، بادام زمینی، پسته وفندق وجود دارد.

مقدار انرژی چربی ها و روغن ها زیاد است بنابراین حتی در مصرف روغن ها و چربی های مفید یاد شده هم نباید زیاده روی کرد.

منبع مقاله :

نشریه زیبایی سالم، سال هفتم، اول و پانزدهم دی ماه 1393

منبع: راسخون

به "آنچه باید در خصوص چربی ها بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید در خصوص چربی ها بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید