4 اصل مهم در غذا خوردن مردان بعد از 50 سالگی

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، یکی از مواردی که در علوم تغذیه سراسر دنیا در تغذیه مردان مورد توجه قرار می گیرد، اصول تغذیه مردانه بعد از 50 سالگی است.

4 اصل مهم در غذا خوردن مردان بعد از 50 سالگی

به گزارش، از آنجایی که پس از 50 سالگی متابولیسم بدن دستخوش تغییراتی می گردد و معمولا میزان فعالیت روزانه افراد (خصوصا آقایان) تا حد قابل توجهی پایین می آید، لازم است همه آقایان بعد از 50 سالگی، 4 اصل ساده، اما مهم را در رژیم روزانه شان رعایت نمایند.

دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این مساله گفت: در سن 50 سالگی مردان با کاهش متابولیسم، کاهش فعالیت فیزیکی و مقاومت بیشتر به انسولین روبرو هستند، از این رو اگر عادت داشتند در وعده صبحانه یک تکه کیک، شیرینی یا کلوچه همراه چای مصرف نمایند، باید بدانند این کار بعد از 50 سالگی اصلا برایشان مجاز نیست.

وی اضافه نمود: در این سن و چنین عادتی می تواند علاوه بر ایجاد خطر افزایش وزن، احتمال ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 را هم در شما بالا ببرد بنابراین به جای این کار بهتر است مقداری شیر با غلات صبحانه یا یک عدد تخم مرغ آبپز یا حتی یک لقمه نان و پنیر همراه با یک نوع مغز یا دانه خام مصرف نمایند. این کار به پیشگیری از تحلیل عضلانی ناشی از افزایش سن هم یاری می نماید.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه در این سنین باید مصرف گوشت قرمز بسیار محدود گردد، گفت: اگر تا امروز هفته ای 2 یا 3 وعده گوشت قرمز مصرف می شده، بهتر است پس از 50 سالگی این میزان مصرف به یک بار در هفته محدود گردد، زیرا چربی های اشباع موجود در گوشت قرمز به دلیل اُفت متابولیسم بعد از 50 سالگی می توانند با سرعت بیشتری زمینه ابتلا به گرفتگی عروق و سکته های قلبی را فراهم نمایند. در عوض بهتر است به جای گوشت قرمز، حجم بیشتری از ماهی ها یا گوشت سینه ماکیان را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

دکتر وفا همچنین تاکید نمود: از آنجایی که خطر ابتلا به سرطان های گوارشی (خصوصا سرطان روده عظیم) همراه با افزایش سن بیشتر می گردد به تمامی آقایان توصیه می گردد بعد از 50 سالگی مصرف انواع فراورده های گوشتی (سوسیس، کالباس، همبرگر، ناگت و...) را به 2 یا 3 بار در طول سال محدود نمایند و همین میزان مصرف محدودشده را نیز همراه با سبزی های فراوان و آب میوه های طبیعی مصرف نمایند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران درنهایت اظهار داشت: بعد از 50 سالگی به دلیل افزایش خطر ابتلا به کلسترول، فشارخون و بیماری های قلبی، بهتر است مصرف چربی های ترانس و اشباع در رژیم روزانه مردان تا حد چشمگیری کاهش پیدا کند و به جای آن از چربی های مفید استفاده گردد. براساس این جایگزینی باید لبنیات پرچرب، انواع پنیر های تولید شده (چدار، موزارلا، پارمسان و...)، کره، روغن حیوانی، فست فود ها و... جای خود را برای همواره به روغن زیتون، روغن های گیاهی، لبنیات بدون چربی و مغزدانه های خام بدهند.

منبع: بهداشت نیوز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "4 اصل مهم در غذا خوردن مردان بعد از 50 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 اصل مهم در غذا خوردن مردان بعد از 50 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید