ائتلاف آلو و اسفناج

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، خورش ها درسفره های ایرانی، صندلی ویژه ای دارند و به اسم غذاهایی خوش مزه اما وقت گیر، هواداران فراوانی دارند. در دستور تهیه بیشتر خورش ها، مواد غذایی به وقت زیادی برای جا افتادن احتیاج دارند، در حالی که خورشی مثل آلواسفناج به علت لطیف بودن مواد تشکیل دهنده اش از آن دست غذاهایی است که باید در مدت زمان کوتاهی پس از طبخ، مورد

ائتلاف آلو و اسفناج

ائتلاف آلو و اسفناج

خورش ها درسفره های ایرانی، صندلی ویژه ای دارند و به اسم غذاهایی خوش مزه اما وقت گیر، هواداران فراوانی دارند. در دستور تهیه بیشتر خورش ها، مواد غذایی به وقت زیادی برای جا افتادن احتیاج دارند، در حالی که خورشی مثل آلواسفناج به علت لطیف بودن مواد تشکیل دهنده اش از آن دست غذاهایی است که باید در مدت زمان کوتاهی پس از طبخ، مورد استفاده قرار بگیرد و همین موضوع، حفظ ارزش غذایی آن را در پی خواهد داشت. بله، درست حدس زدید؛ غذایی که در این مقاله می خواهیم در سفره سالم از آن حرف بزنیم، خورش آلواسفناج است.

مواد لازم (برای 4 نفر)

ماهیچه

450 گرم

750 کیلوکالری

اسفناج خرد شده

8 لیوان

200 کیلوکالری

آلو بخارا

25 عدد

300 کیلوکالری

پیاز عظیم

1 عدد

25 کیلوکالری

روغن مایع

4 قاشق غذاخوری

360 کیلوکالری

نمک، فلفل و زعفران

به اندازه دلخواه

صفر

طرز تهیه:

ماهیچه ها را تکه نموده و با پیازی که از قبل خرد نموده اید در نصف روغن مایع تفت بدهید. در ظرفی دیگر، اسفناج ها را در بقیه روغن حرارت داده و سپس ادویه های یاد شده را اضافه کنید. آلوهای خیس خورده را به گوشتی که تقریباً پخته است، افزوده و اسفناج ها را هم بیفزایید و بعد از چند دقیقه که روی حرارت ملایم ماند، آن را به همراه برنج سرو کنید. این غذا تقریباً 1650 کیلوکالری انرژی دارد و در صورت تقسیم کردن اش بین 4 نفر، به هر نفر 400 کیلوکالری انرژی خواهد رسید. اما چون با برنج خورده می گردد، انرژی دریافتی اش حداقل به 600 کیلوکالری خواهد رسید.

آلو، منبع فیبر و آهن

این میوه که در این فصل خشک اش در دسترس همگان قرار گرفته است تأمین کننده مقادیر قابل ملاحظه ای فیبر است، به طوری که مطالعات نشان داده اند خوردن 100 گرم از آن یا 5 عدد آلوی خشک که یک واحد میوه محسوب می گردد، تامین کننده 33 درصد از احتیاج بالغان به فیبر خواهد بود. به این علت افرادی که مسائل گوارشی دارند، می توانند این غذا را برای برطرف مشکل شان برگزینند. علاوه بر اینها، آلو منبع گیاهی آهن هم محسوب می گردد، به طوری که خوردن 5 عدد از آن 3 میلی گرم آهن را به بدن می رساند که اگر با منابع ویتامین C و بتاکاروتن همراه گردد جذب اش افزایش خواهد یافت زیرا همان طور که گفتیم منشأ آن گیاهی بوده و در مقایسه با منابع حیوانی این ماده معدنی کمتر جذب خواهد شد. یادتان باشد که مصرف این میزان آلو 65 کیلوکالری انرژی را به بدن تان خواهد رساند.

اسفناج، کاهنده فشار خون

این سبزی برگ سبز منبع بتاکاروتن است؛ بنابراین همراه شدن اش با آلو به جذب آهن موجود در این میوه یاری شایانی می نماید. آنالیز ها نشان داده اند که خوردن نصف لیوان پخته این سبزی دارای 3500 میکروگرم بتاکاروتن است که میزان قابل ملاحظه ای است. علاوه بر اینها اسفناج، منبع فولات هم بوده و عادت به مصرف آن از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می نماید. ضمناً، اگر فشار خون دارید، بهتر است این سبزی را در برنامه غذایی تان بگنجانید زیرا به کنترل این فاکتور هم یاری می نماید چون مملو از پتاسیم است. فقط توصیه ما به شما آن است که این سبزی را با آب کم و در مدت زمان کوتاهی بپزید تا ارزش غذایی اش بیشتر حفظ گردد.

سیگاری ها بیشتر پیاز بخورند

همواره از پیاز با این اسم که منبع آنتی اکسیدان است، یاد نموده ایم. این بار می خواهیم اضافه کنیم که در این سبزی پتاسیم قابل ملاحظه ای هم وجود دارد، بنابراین عادت به خوردن مرتب آن به کنترل فشار خون هم یاری بسیار می نماید. اگر سیگاری هستید بهتر است به خوردن این سبزی عادت کنید زیرا احتمال بروز سرطان مثانه در سیگاری ها بالاتر است و پیاز با فراهم آوردن آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین به خنثی سازی فعالیت ترکیبات سرطان زا یاری نموده و به این ترتیب از بروز این بیماری در شما جلوگیری می نماید. با وجودی که این سبزی ارزش تغذیه ای بسیاری دارد اما باید بلافاصله بعد از پوست کندن آن مورد استفاده قرار گیرد و در صورت جوانه زدن بهتر است که از مصرف آن خودداری کنید.

همراه این غذا

این خورش با برنج میل می گردد و بهتر است برنج تان را کته ای آماده کنید. همراه کردن این غذا با ماستی که به آن جوانه گندم و خیار خرد شده هم افزوده شده، یاری می نماید وعده ای مغذی تر دریافت کنید. نوشیدنی تان هم بهتر است آب پرتقال تازه باشد تا جذب مواد معدنی مانند آهن با خوردن این خورش بیشتر گردد.

اگر یبوست دارید

بهتر است آلو های بیشتری را در این غذا بریزید و اسفناج آن را هم از قلم نیندازید زیرا به این ترتیب فیبر قابل ملاحظه ای را دریافت خواهید کرد. ضمناً، اگر به خورش تان یکی دو قاشق تخم کتان و یا سبوس گندم هم بیفزایید، به این ترتیب مشکل یبوست تا حدودی مرتفع خواهد شد.

اگر چربی خون دارید

این غذا ماهیتاً کم روغن است اما می توانید به جای ماهیچه که مملو از چربی اشباع است، از سینه مرغ بهره ببرید. به علاوه، به اندازه آلو و اسفناج هم افزوده و به همراه چند برش نان سنگک، خورش تان را بخورید. به این ترتیب، نه تنها چربی دریافتی تان کمتر خواهد شد؛ بلکه فیبر زیادی که تنظیم کننده چربی خون است را هم به بدن تان رسانده اید.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "ائتلاف آلو و اسفناج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ائتلاف آلو و اسفناج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید