افزایش بازگشت اتباع غیرمجاز به کشورهایشان، ساماندهی بازار اشتغال اتباع

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با بیان اینکه سازمان های بین المللی اعلام نموده اند جمهوری اسلامی ایران پیشروترین کشور در زمینه حمایت از پناهندگان است، گفت: نسبت به آمار سال گذشته و در چهار ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه، بازگشت مهاجران غیرمجاز20 تا 25 درصد بیشتر گردیده است.

افزایش بازگشت اتباع غیرمجاز به کشورهایشان، ساماندهی بازار اشتغال اتباع

احمد محمدی فر در گفت وگو با انجمنهای سلوبلاگ، در پاسخ به این سوال که آیا آمار خروج پناهدگان و مهاجران از کشور افزایش یافته است یا خیر؟ اظهارکرد: نسبت به آمار سال گذشته و در 4 ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه بازگشت مهاجران غیرمجاز 20 تا 25 درصد بیشتر گردیده است و افرادی که بازمی گردند نیز اکثراً کارگران مجرد فصلی غیرمجازند که برای کار به ایران آمده اند اما بنا به شرایط ایجاد گردیده در حال بازگشت به کشورهای خود هستند.

وی ادامه داد: اگر مهاجر یا پناهنده ای بخواهد به صورت داوطلبانه به کشورش بازگردد از آن استقبال می کنیم و سیاست ما نیز این است. سال گذشته در 4 ماهه اول سال افرادی که دستگیر گردیده و کسانی که داوطلبانه به کشورشان بازگشتند جمعا حدود 260 هزار نفر بودند که این رقم امسال به حدود 300 هزار نفر رسید یعنی نسبت به سال گذشته 40 هزار نفر افزایش داشت. همچنین مهاجرت در میان خانواده های اتباعی که سال ها در ایران بودند ناچیز و بیشتر مختص به کارگران فصلی مجرد که غیرقانونی در کشور حضور داشتند، بوده است.

450 هزار دانش آموز اتباع در کشور داریم

230 تا 250 میلیون دلار هزینه سالانه دانش آموزان اتباع برای آموزش و پرورش

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اشاره به اینکه 450 هزار دانش آموز اتباع در کشور داریم که بر اساس اعلام آموزش و پرورش سرانه هر دانش آموز سالانه حدود دو میلیون و دویست هزار تومان است، گفت: هر دانش آموز برای آموزش و پرورش حدود دو میلیون و دویست هزار تومان هزینه دارد و برای این 450 هزار نفر حدود 230 تا 250 میلیون دلار آموزش و پرورش در سال تحصیلی 96-97 هزینه کرد؛ البته سرانه دانش آموزان اتباع برای سال تحصیلی جدید هنوز تعیین نگردیده است. کمک هایی از سازمان های بین المللی هم می گردد اما این کمک ها به 3 میلیون دلار هم نمی رسد که عمدتا هزینه ساخت مدرسه است.

محمدی فر افزود: سازمان های بین المللی اتفاق نظر دارند که خدماتی که جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان می دهد بی نظیر است و بارها این موضوع را اعلام نموده اند که جمهوری اسلامی ایران پیشروترین کشور در زمینه حمایت از پناهندگان است.

وی اضافه نمود: کمک های سازمان های بین المللی در حوزه آموزش و پرورش حداکثر سه میلیون دلار بوده است و اگر اعتبار تخصیص داده گردیده به همه حوزه های آموزشی و درمانی و... را با یکدیگر جمع کنیم به 20 میلیون دلار هم نمی رسد؛ این در حالی است که همین کشورهای اروپایی 3 میلیارد دلار به ترکیه پرداخت نموده اند تا از ورود مهاجرین به کشورشان جلوگیری نمایند. متأسفانه کمک های سازمان های بین المللی بسیار اندک است به خصوص کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا آنچنان که باید به این موضوع توجه نمی نمایند. در حقیقت اگر مهاجرت را زنجیره ای در نظر بگیریم که در ابتدای آن کشور افغانستان و بعد از آن کشور ما و سپس کشورهای اروپایی قرار گرفته اند باید مشارکت فعال تری در زمینه کنترل مهاجرت داشته باشند از طرفی در فاز اول باید به افغانستان توجه ویژه گردد و در فاز دوم باید به کشور ایران به عنوان یک کشور مهاجر پذیر که به عنوان مبدا و ترانزیت مورد توجه مهاجرین است نیز توجه گردد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به بیمه اتباع کارگر نیز اشاره نمود و گفت : کارگرانی که برابر قانون با مجوزهای اشتغال مشغول به کار می شوند بایستی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گیرند که بیمه تامین اجتماعی شامل انواع بیمه های حوادث، درمان و.... است. متاسفانه تعدادی از کارفرمایان با استخدام کارگران غیرمجاز بدون مجوز باعث ایجاد اختلال در مهاجرت های غیرقانونی و حوزه اقتصاد شدند و بدون اخذ مجوز قانونی اقدام به بکارگیری کارگران غیر مجاز کردند. متاسفانه این اقدام باعث می گردد که اگر این کارگران دچار حادثه شوند مشکلات عدیده ای برای کارفرما و کارگر ایجاد گردد و آسیب های جدی به خانواده کارگر وارد خواهد شد.

وی افزود: از موضوعاتی که برآن تاکید داریم ساماندهی بازار اشتغال است و ساماندهی بازار اشتغال به معنای آن است که هر فردی که می خواهد در کشور اشتغال داشته باشد بایستی مجوز دریافت کند و با مجوزهای تعریف گردیده قانونی مشغول به کار گردد و همچنین بایستی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز قرار گیرد و در حوزه هایی که تعریف گردیده مشغول به کار گردد. در حقیقت به دنبال این هستیم که با کمک وزارت کار و سازمان بیمه تامین اجتماعی این شرایط ایجاد گردد تا بازار اشتغال اتباع که شامل بیمه آنها، مجوزهای اشتغال، نظارت قانون کار بر کارفرمایان، رعایت قانون کار توسط کارفرمایان و عدم امکان سوء استفاده از نیروهای کار غیر مجاز توسط کارفرمایان می گردد، فراهم گردد.

محمدی فر در سرانجام صحبت هایش با اشاره به اینکه اتباعی که اقامت مجاز داشته باشند می توانند از بیمه حوادث استفاده نمایند ،گفت: قانون هم بر این امر تأکید و اجبار دارد. همچنین برای توریست هایی که وارد کشور می شوند نیز موضوع بیمه جدی است و در حال حاضر نیز این امکان برای اتباعی که اجازه اقامت در کشور دارند فراهم است که نسبت به بیمه کردن خود اقدام نمایند.همچنین اطلاعات اولیه شامل محل کار، کارفرما و شغلشان حدود 2میلیون و سیصدهزارنفر مجازین و افراد سرشماری گردیده را طی دوسال گذشته بدست آورده ایم واعتقاد داریم سازمان های مسئول باید با اتباع فاقد مجوزهای قانونی برخورد نمایند؛ البته اقدام بعدی ما این است که برای این افراد در مشاغل مجاز ، در صورت واجد شرایط بودن مجوز اشتغال صادر گردد تا اعمال قانون برای آنها انجام گردد و کارفرما نیز حق و حقوق آنان را بپردازد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "افزایش بازگشت اتباع غیرمجاز به کشورهایشان، ساماندهی بازار اشتغال اتباع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش بازگشت اتباع غیرمجاز به کشورهایشان، ساماندهی بازار اشتغال اتباع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید