امام خمینی (ره) تمام اعلامیه ها را خودشان می نوشتند

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، تهران (پانا) - سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مناسبت سالروز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و قیام 15 خرداد بخشی از اعلامیه های امام خمینی (ره) در دوران مبارزه را منتشر و به نقل از سید احمد خمینی توضیح داد که تمام اعلامیه ها به وسیله امام نوشته می شد.

امام خمینی (ره) تمام اعلامیه ها را خودشان می نوشتند

به گزارش سازمان اسناد و کتابخانه ملی، امام خمینی (ره) در 171 ماه تبعید، از آبان 1343 تا بهمن 1357، به وسیله صدور اعلامیه های متعدد، مواضع خود را تبیین و مردم را به مبارزه دعوت می کردند تا جایی که اعلامیه های امام (ره) در کنار نوار کاست سخنرانی های ایشان، تبدیل به یکی از رسانه های مؤثر انقلاب شد.

مبارزان داخل کشور به محض اطلاع از سخنرانی یا انتشار اعلامیه از سوی امام خمینی (ره) به پخش و تکثیر عمومی آن روی آورده و سپس به توزیع شبانه و مخفی آن در بین سایر افراد اقدام می کردند. اعلامیه ها که از مزیت هایی چون کم هزینه بودن، حمل سریع و آسان و قابلیت تکثیر فراوان برخوردار بود، به رسانه ای فراگیر در میان مردم تبدیل شد.

با هجرت حضرت امام از نجف به پاریس، فرایند دسترسی به پیغام ها و اعلامیه های ایشان تسهیل شد چنانکه نزدیکان ایشان هر پیغام صادره را به صورت تلفنی به ایران مخابره نموده و در اختیار انقلابیون قرار می دادند.

این اعلامیه ها طبق گفته سید احمد خمینی تماماً به قلم امام راحل است: امام خیلی سریع می نویسند، مثلاً در ظرف یک ربع یک صفحه عظیم. واقعاً مشکل است چون روی هر جمله ایشان حساب می گردد و می بینید که در نوشتن دارای سبکی خاص هستند. با اینکه وقتی قرار است درباره موضوعی، مطلبی گفته گردد، رسم این است که دستیاران مطالبی را تهیه می نمایند و برای رئیس جمهوری و یا شخصیتی می خوانند و آنها هم نظرات خودشان را می گویند ولی امام تمام اعلامیه هایشان را خودشان نوشته اند و می نویسند. یک اعلامیه نیست مگر اینکه امام تمامی آنها را نوشته باشند. ما فقط گزارش ها را به امام می رساندیم و هم اکنون هم می رسانیم و باقی با امام بود و هست. شیرین است که با تمام این اوصاف، برخی ها با کمال بی شرمی مدعی شدند که ما اعلامیه ها را می نویسیم! اصلاً ما به امام گفتیم تا حکومت اسلامی را در نجف تدریس نمایند! ما گفتیم با شاه مبارزه کن و این چنین هم مبارزه کن! ما و ما ما! من در اینجا صریحاً اعلام می کنم تمام اعلامیه هایشان را خودشان می نوشتند و می نویسند و امام حاضرند و ناظر. اگر غیر از این بود و هست تکذیب بفرمایند. (برداشت هایی از سیرهٔ امام خمینی(ره) (جلد 4، ص 238)

حضرت امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خود تأکید نموده اند: اشخاصی در حال حیات من ادعا نموده اند که اعلامیه های اینجانب را می نوشته اند. این مطلب را شدیداً تکذیب می کنم. تا به امروز هیچ اعلامیه ای را غیر شخص خودم تهیه کسی ننموده است.

امام خمینی در 15 اردیبهشت 1323 برابر با 11 جمادی الاول 1363 در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. ایشان در این بیانیه، ضمن آنالیز و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح دنیا اسم نموده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.

از آن سال تا سرانجام تبعید و بازگشت شکوهمندانه رهبر انقلاب به ایران در بهمن 1357 ایشان در بیانیه های متعددی ضمن افشای جنایات رژیم شاه، همدردی با مردم و مبارزان و تبیین اصول و آرمان های اصیل انقلاب، ارتباط خود را با آحاد جامعه علیرغم کوشش های ایذایی فراوان ساواک برای قطع این ارتباط و بازداشت تکثیرنمایندگان اعلامیه ها ادامه دادند.

آرشیو ملی ایران (سازمان اسناد و کتابخانه ملی) در سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب و هم قیام 15 خرداد 1342، بخشی از این اعلامیه ها که در مخزن اسناد نگهداری می گردد را منتشر می نماید. برگ هایی زرین از مبارزات خونین ملت ایران به زعامت فقیهی عالی قدر و رهبری مردمی که در 15 خرداد 1342 جوانه زد و بهمن 1357 به ثمر نشست

منبع: خبرگزاری پانا

به "امام خمینی (ره) تمام اعلامیه ها را خودشان می نوشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امام خمینی (ره) تمام اعلامیه ها را خودشان می نوشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید