برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو ویزا سفرهای گروهی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، ایسنا/ براساس اخبار واصله، برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو ویزا سفرهای گروهی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو ویزا سفرهای گروهی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است

بخش گردشگری ایران و روسیه در خرداد سال 1400 (ژوئن 2021) برنامه اجرایی اقدام مشترک برای لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور را امضا کردند و طبق اظهارات مقامات گردشگری ایران قرار بود پس از اعلام وصول یادداشت تفاهم وزارت امور خارجه دو کشور، این برنامه به اجرا گذاشته گردد و ویزای ایران و روسیه برای شهروندان دو کشور درصورتیکه با تورهایی از 5 تا 50 نفر به وسیله آژانس های مسافرتی سفر نمایند، لغو گردد.

با این وجود، پیگیری ها حاکی از این است که با گذشت حدود هشت ماه از امضای آن برنامه، هنوز یادداشت تفاهمی بین وزارت امور خارجه دو کشور مبادله نشده و اجرای لغو ویزا گروهی به نوعی معطل روسیه مانده است.

لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی پیشتر گفته بود: برای اجرایی شدن لغو ویزا سفرهای گروهی، به لحاظ قانونی و دیپلماتیک ضروری است بین وزارت امور خارجه دو کشور یادداشت دیگری مبادله گردد که یک ماه پس از اعلام وصول آن، ویزا برای سفرهای گروهی شهروندان ایرانی و روسی لغو خواهد شد.

لغو ویزا سفرهای گروهی بین ایران و روسیه، درحالی معطل مانده که طبق گفته مدیرکل دفتر توسعه گردشگری خارجی در ایران، اجرای این برنامه از 2021 تا دسامبر 2023 اعتبار دارد که البته زمان آن قابل تمدید به دوره های مشابه است، اما از آنجا که امضای برنامه اجرایی، چهار سال پس از امضای موافقت نامه بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه در زمینه لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور به نتیجه رسید، معلوم نیست پس از انتها اعتبار برنامه اجرایی لغو ویزا سفرهای گروهی دو کشور همچنان اراده و تمایلی برای اجرای دوباره چنین برنامه ای داشته باشند، بویژه آنکه لغو ویزا سفرهای گروهی بین ایران و روسیه موضوعی است که بیشتر از سوی بخش خصوصی گردشگری روسیه پیگیری می گردد.

ویزای گروهی ایران و روسیه قرار بود در سال 2018 لغو گردد؛ یک سال قبل از آن یعنی هشتم فرودین سال 1396 برابر با 28 مارس 2017 موافقت نامه ای بین دولت جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه درباره لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان دو کشور به وسیله وزرای امور خارجه امضا شد که در همان موافقت نامه اشاره شده برای اجرایی شدن، باید یک برنامه اجرایی نوشته گردد. قرار بود این برنامه یک ماه بعد نوشته گردد که انجام هم شد، اما چون موضوع پیچیده بود و دو طرف سخت گیر بودند، این برنامه رفت و برگشت زیادی داشت. دفتر توسعه گردشگری خارجی ایران سال 2018 این برنامه را آماده نموده بود، اما روی بعضی کلمات، مفاهیم و فرآیندها شک، شبهه و اعتراض وجود داشت.

در نهایت، این برنامه مهر سال 1399 (2020) آماده شد. قرار بود وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای امضای آن به روسیه سفر کند که ویروس کرونا شایع شد و بعد هم مرزها بسته شد و دولت روسیه هم امضای این برنامه را به تعویق انداخت تا اینکه در خرداد 1400 انتها وزیر وقت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع در سفری به مسکو رفت و برنامه اجرایی اقدام مشترک لغو ویزا سفرهای گروهی شهروندان ایرانی و روسیه انتها امضا شد، اما پس از آن، درحالیکه با توجه به اعتبار کوتاه مدت این برنامه اجرایی انتظار می رفت دو طرف سریع تر یادداشت تفاهم نامه را امضا نمایند و کمیته های فنی را برای معین شدن سازوکار سفر بدون ویزا به دو کشور تشکیل دهند، اما هنوز گامی برداشته نشده است.

هرچند گمان بر این بود که در سفر رئیس جمهور به مسکو که بیشتر با هدف ارتقای دیپلماسی همسایگی و منطقه ای انجام شد، پرونده لغو ویزا سفرهای گروهی بین دو کشور که شش سال است باز مانده، به نتیجه ای برسد.

منبع: همگردی

به "برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو ویزا سفرهای گروهی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه اقدام مشترک ایران و روسیه برای لغو ویزا سفرهای گروهی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید