برنامه ریزی ویژه برای بازار سازی محصولات دانش بنیان در سال جهش فراوری

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، برنامه ریزی ویژه برای بازارسازی محصولات دانش بنیان برای یاری به برطرف نیازمندی های صنایع کشور، از جمله طرح های معاونت علمی و فناوری برای سال 1399 است.

برنامه ریزی ویژه برای بازار سازی محصولات دانش بنیان در سال جهش فراوری

به گزارش گروه فناوری انجمنهای سلوبلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور؛ از جمله مهمترین وظایفی که بر عهده مرکز شرکت ها و موسسات دانش بنیان واقع شده است، ارزیابی و شناسایی شرکت های دانش بنیان در سطح کشور است. ارائه حمایت های مورد احتیاج شرکت های دانش بنیان، نیز محور دیگر فعالیت های این مرکز را در بر می گیرد. این مرکز ماهیانه چند صد شرکت دانش بنیان را که به صورت الکترونیکی و غیر حضوری تشکیل پرونده داده اند، مورد آنالیز و غربالگری اولیه قرار می دهد.

معیار های اولیه

شرکت های دانش بنیان از حیث مالکیت و احراز تعلق آن به بخش خصوصی، نوع و سطح فناوری محصولات تولیدی و از لحاظ بومی بودن دانش فنی در داخل شرکت مورد آنالیز و پایش قرار می گیرند. در صورتی که شرکتی از نظر این سه معیار اولیه مورد تایید قرار گیرد، به عنوان شرکت دانش بنیان شناسایی می گردد و در سایت این مرکز درج می گردد. همچنین شرکت دانش بنیان تایید شده، به نهاد های حمایتی و صندوق های همکار با معاونت علمی و فناوری، جهت اخذ تسهیلات و معافیت ها معرفی می گردد.

به روزرسانی پروتکل ها

بر اساس دستورالعمل ها معیار ها و پروتکل های ارزیابی متناسب با مقتضیات جدید، به روز رسانی گردد. به عنوان مثال، کالایی که چند سال قبل به عنوان یک محصول دانش بنیان شناسایی می شد، ممکن است امروز به یک فناوری معمول و در دسترس همه تبدیل شده و دیگر لبه فناوری محسوب نگردد و به عنوان یک محصول دانش بنیان تلقی نگردد. این رصد و پایش مداوم، یاری می نماید که شرکت های دارای فناوری برتر، از سایر شرکت ها متمایز شوند.

آنالیز دوره ای شرکت ها

پرونده شرکت ها به صورت دوره ای، مورد بازبینی مجدد قرار می گیرد. در واقع تاییدیه اولیه، موقت محسوب می گردد و در ارزیابی جدید، هم محصولات قدیمی شرکت از نظر سطح فناوری مورد بازبینی قرار می گیرد و هم تولیدات جدید آن ها مورد آنالیز قرار می گیرد. در فرایند های تایید و ارزیابی نیز، با هدف تمرکز زدایی و کاهش بار اجرایی این مرکز، فرایند های اجرایی ارزیابی به کارگزاران مورد وثوق سپرده شده است و نتایج ارزیابی ها، در سرانجام به تایید کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف مانند فناوری اطلاعات، الکترونیک، مواد و تجهیزات پیشرفته و... می رسد.

قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان

بر اساس قانون، حمایت های ویژه ای برای تسهیل امور شرکت های دانش بنیان در نظر گرفته شده که با همکاری دستگاه ها و نهاد های مختلف در حال اجرا است و در سال 1398 این حمایت ها به شکل گسترده تر و متنوع تری به شرکت های دانش بنیان ارائه شد.

این مسئله باعث شکل گیری همکاری های مختلفی با دستگاه های ذیربط شده است. به عنوان مثال همکاری با دستگا های متولی در زمینه ارائه معافیت های اقتصادیاتی، گمرکی و معافیت حق بیمه قرارداد های دانش بنیان شکل گرفته است. تسهیلات ویژه ای که ستاد کل نیرو های مسلح در زمینه خدمت نظام وظیفه به منابع انسانی فعال در شرکت های دانش بنیان عرضه می نماید، و همکاری با صندوق توسعه ملی در زمینه گسترش خدمات اقتصادی به شرکت های دانش بنیان نمونه ای از این همکاری ها است. همچنین همکاری با بعضی شهرداری ها، در زمینه استقرار دفاتر شرکت ها و همکاری با صدا و سیما در زمینه فعالیت های ترویجی، دیگر نمونه های قابل ذکر در این زمینه است.

ارائه بیش از 50 عنوان مشاوره رایگان و خدمات تخصصی کسب و کار

ارائه بیش از 50 عنوان مشاوره رایگان و تخصصی به شرکت های دانش بنیان از جمله دیگر خدمات ارائه شده به شرکت های دانش بنیان است. این خدمات مشاوره در حوزه های گسترده ای از جمله، بیمه، اقتصادیات، بازاریابی، حقوقی و عقد قرارداد ها و. عرضه می گردد. برگزاری نشست های آموزشی در سطح کشور و عرضه خدمات توانمندسازی نظیر خدمات بازاریابی، حسابداری، طراحی صنعتی محصولات دانش بنیان، ارزشگذاری دانش فنی، صدور بیمه نامه مسئولیت کالا برای پوشش ریسک بکارگیری محصوولات دانش بنیان و جبران خسارت های احتاقتصادی ناشی از آن، آسیب شناسی و ارتقای منابع انسانی شرکت ها، حمایت از تهیه تکنیکال فایل برای شرکت های حوزه تجهیزات پزشکی، نمونه های دیگری از این نوع حمایت ها است.

حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان

بسته ویژه ای برای حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان طراحی و اجرا شده است که بر این اساس شرکت های دانش بنیان می توانند برای صادرات محصولات خود، از خدمات مختلف نظیر حضور در نمایشگاه های معتبر بین المللی، ثبت پتنت در بازار های صادراتی، انجام تحقیقات بازار های بین المللی و... استفاده نمایند.

برطرف احتیاجمندی های صنایع

در حال حاضر یک بانک اطلاعاتی جامع و دقیق از توانمندی های شرکت های دانش بنیان وجود دارد که عدم شکل گیری آن پیش از این، یک خلأ جدی محسوب می شد. بر اساس این اطلاعات، متناسب با احتیاجمندی های موجود در صنایع مختلف، توانمندی ها و ظرفیت های موجود در میان شرکت های دانش بنیان به صنایع معرفی می گردد. یاری به اتصال میان این دو بخش، علاوه بر یاری به برطرف احتیاج های کشور، به ایجاد بازار برای محصولات دانش بنیان نیز یاری می نماید. در همین زمینه، سازوکار های قانونی برای عقد قرارداد و حمایت از ساخت بار اول محصولات دانش بنیان در زمینه های راهبردی مورداحتیاج دستگاه های مشمول برگزاری قانون مناقصات نیز ایجاد شده است.

توسعه فعالیت ها در سال 1399

با توجه به اهم تمهیدات انجام گرفته در سال قبل، این فعالیت ها در سال 1399 نیز پیگیری خواهد شد. به طور خاص در سال 1399، بازارسازی برای محصولات دانش بنیان و برطرف احتیاجمندی های صنایع کشور و پاسخ به احتیاج های فناورانه صنایع عظیم، یکی از محور های فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواهد بود که برای آن برنامه ریزی ویژه ای انجام شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "برنامه ریزی ویژه برای بازار سازی محصولات دانش بنیان در سال جهش فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه ریزی ویژه برای بازار سازی محصولات دانش بنیان در سال جهش فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید