تاکسی های اینترنتی در سال جدید با قیمت ها چه نموده اند؟
به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، اگر شما هم به تردد با تاکسی های اینترنتی عادت نموده اید، حتما در چند هفته اخیر، خصوصا از نیمه اردیبهشت ماه، با افزایش قیمت سفرها روبرو شده اید و شاید حتی به خاطر گرانی به گزینه های دیگری برای رفت وآمد فکر نموده اید. به صرفه بودن قیمت ها و در دسترس بودن مهم ترین ویژگی های تاکسی های اینترنتی برای مسافران است و این شرکت ها برای رضایت کاربران شان کوشش می نمایند این دو ارزش اصلی محصول خود را حفظ نمایند.
حالا سوال اینجاست که افزایش قیمتی که این روز ها با آن روبرو ایم عامدانه، غیرمنطقی و ناعادلانه است؟ در شرایطی که گرانی و افزایش قیمت در زندگی روزمره همه ما تاثیر محسوسی به جا گذاشته و سبد خانوار ها را کوچک و کوچک تر نموده است، آیا افزایش قیمت سفر با تاکسی اینترنتی نشانه منفعت طلبی این شرکت ها و سوء استفاده از تثبیت صندلی شان در زندگی روزمره شهروندان است؟
برای پاسخ به این سوالات اول باید از شیوه قیمت گذاری در تاکسی های اینترنتی و علت افزایش قیمت ها آگاه شویم و بعد ببینیم جزو کدام دسته از کاربرانی هستیم که از خدمات این شرکت ها استفاده می کنیم، مسافران یا رانندگان. در حالیکه کاربران بسیاری در توییتر با انتشار اسکرین شات هایی از قیمت های سفر خود به بالا بودن نرخ کرایه ها اشاره می نمایند، در اینستاگرام بسیاری از رانندگان از پایین بودن قیمت ها شکایت دارند و این شرکت ها را به بهره کشی رانندگان متهم می نمایند. حالا باید پرسید در این مجادله حق با کیست و تاکسی های اینترنتی به عنوان واسط میان این دو گروه کاربران برای کسب رضایت هر دو طرف چه کار هایی می نمایند.
علت افزایش قیمت تاکسی های اینترنتی در یک ماه گذشته
تاکسی های اینترنتی مثل هر کسب و کار دیگری به منظور عادلانه بودن شرایط برای خدمات دهندگان گزینه ای ندارند جز آنکه هزینه خدمات شان را با شرایط مالی و تورم هماهنگ نمایند. با نرخ تورم 38.9 درصدی سالانه که در فروردین ماه سال جاری اعلام شد، افزایش 35 درصدی نرخ مصوب تاکسیرانی، افزایش چشمگیر قیمت خودرو، لوازم یدکی و در مجموع استهلاک خودرو دور از ذهن نیست که رانندگان تاکسی های اینترنتی هم مثل شاغلان در هر حرفه دیگری توقع داشته باشند با همان میزان فعالیتی که در سال گذشته داشته اند، درآمدشان افزایش منطقی داشته باشد. اگر هزینه سفر ها برای رانندگان توجیه مالی نداشته باشد، طبیعی است که درخواست سفر مسافران پذیرفته نمی گردد و در نتیجه رضایت هیچ کدام از دو گروه کاربران تاکسی اینترنتی یعنی مسافر و راننده جلب نمی گردد. اما علت اصلی افزایش قیمتی که در روز های اخیر شاهد بودیم، تغییر در فاکتور هایی است که در سیستم قیمت گذاری پویا در تاکسی های اینترنتی لحاظ شده است.
با برداشته شدن محدودیت های کرونا و بازگشت دوباره مردم به زندگی عادی و همینطور انتها ماه رمضان و حضوری شدن امتحانات در مدارس، تقاضا برای سفر با تاکسی های اینترنتی افزایش زیادی داشت. این افزایش تقاضا در سیستم قیمت گذاری تاثیر می گذارد و رقم نهایی سفر را تغییر می دهد. این شرح مدیر تجاری اسنپ درباره افزایش قیمت در بعضی بازه های زمانی در یک ماه اخیر است. در سیستم قیمت گذاری پویا هزینه هر سفر بر اساس 4 فاکتور ورودی سفر، مسافت سفر، مدت زمان سفر و نسبت عرضه و تقاضا معین می گردد. ورودی سفر، مدت زمان سفر و مسافت سفر، قیمت پایه را تشکیل می دهند. هرچند ورودی و مسافت در یک سفر ثابت همواره یکسان هستند، اما مدت زمان سفر با توجه به عواملی مانند ترافیک یا شرایط جوی خاص متغیر است، در نتیجه قیمت پایه سفر ها در شرایطی که ورودی سفر و مسافت یکسان باشد به دلیل ترافیک و تغییر مدت زمان سفر می تواند تغییر کند. این قیمت پایه متغیر خود متاثر از نسبت عرضه و تقاضاست. یک الگوریتم به صورت هوشمند نسبت عرضه و تقاضا را آنالیز می نماید و با توجه به آن به قیمت پایه اضافه یا از آن کم می گردد.
انجام طرح های تشویقی
جالب است بدانید افزایش قیمتی که بسیاری از مسافران را در یک ماه اخیر متعجب نموده مختص ما نیست. تاکسی های اینترنتی اوبر و لیفت هم در آمریکا این روز ها شرایط مشابهی دارند. اوایل ماه ژوئن معاون کمپانی فورد در توییترش نوشت: هزینه سفر اوبر من از مرکز شهر تا فرودگاه جی. اف. کی، به اندازه پول بلیت سفرم با هواپیما تا سانفرانسیسکو بود. این افزایش قیمت در بعضی ایالت های آمریکا هم ناشی از برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضاست که مهم ترین فاکتور در سیستم قیمت گذاری پویا و معین قیمت سفرهاست. رشد تقاضای سفر از سوی مسافران بسیار بیشتر از تعداد رانندگان فعال در اوبر و لیفت بوده که هنوز پس از برداشته شدن محدودیت های کرونا فعالیت شان را از سر نگرفته اند.
راه حلی که تاکسی های اینترنتی از جمله اسنپ برای پاسخ دادن به احتیاج مسافران در چنین شرایطی در پیش می گیرند درست مثل آنچه در اوبر اتفاق می افتد، انجام طرح های تشویقی برای ترغیب رانندگان به فعالیت بیشتر است. در نتیجه آنچه که ما به ظاهر می بینیم شاید در نگاه اول افزایش قیمت ها به شکلی سرسام آور و ایجاد شرایطی ناعادلانه برای مسافرانی باشد که می خواهند با تاکسی های اینترنتی تردد نمایند، اما در حقیقت تاکسی های اینترنتی در شرایطی که نسبت عرضه و تقاضا نامتعادل شده و شرایط را برای یک گروه از کاربران سخت نموده است، با صرف نظر کردن از بخش بزرگی از سود خود و پرداخت هزینه برای طرح های تشویقی برای رانندگان کوشش می نمایند درخواست سفر مسافران را بی پاسخ نگذارند و ارزش محوری و مهم دیگر محصول شان یعنی در دسترس بودن را حفظ نمایند.
در نهایت می توان گفت افزایش قیمت سالانه تاکسی های اینترنتی به گونه ای است که رانندگان فعال در این شرکت ها بتوانند به فعالیت شان ادامه دهند و از طرف دیگر این شرکت ها به جای افزایش قیمت ثابت به شیوه تاکسیرانی کوشش می نمایند با سیستم قیمتگذاری پویا و همینطور پرداخت طرح های تشویقی به رانندگان برای متعادل کردن عرضه و تقاضا شرایط را برای استفاده مسافران نیز عادلانه نمایند.
منبع: جام جم آنلاین