جایزه مصطفی (ص) به شناسایی دانشمندان دنیا اسلام یاری می نماید

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، بهادری، گفت: جایزه مصطفی (ص) یاری می نماید دانشمندان دنیا اسلام را شناسایی کنیم.

جایزه مصطفی (ص) به شناسایی دانشمندان دنیا اسلام یاری می نماید

به گزارش مسلم بهادری رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی، در مورد جایزه مصطفی (ص) گفت: من هوادار جایزه مصطفی (ص) هستم و معتقدم کشور های اسلامی از نظر علمی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند که این جایزه بر این پایه واقع شده است.

او در ادامه اظهار کرد: اگر جایزه مصطفی (ص) به خوبی تبلیغ گردد و کشور های اسلامی بر روی آن در محافل دانشگاهی کار نمایند، امکان همکاری و شاید هم رقابت میان کشور های اسلامی ایجاد می گردد. همچنین کشور های اسلامی می توانند برنامه های مشترکی با یکدیگر داشته و همگرایی و همکاری میان دانشمندان اسلامی در کشور های مختلف از شرق تا غرب ایجاد گردد.

بهادری در ادامه اضافه نمود: دانشگاه های ایران، مقامات وزارت علوم و وزارت بهداشت باید در این زمینه کوشش نمایند تا این جایزه همانند جایزه نوبل، شناخته گردد. همچنین باید برای انتخاب افراد دقت کافی وجود داشته باشد تا افتخارآمیز باشد.

او در مورد نقش کشور های اسلامی در معادلات بین المللی بیان نمود: درحال حاضر کشور های اسلامی تقریبا در حوزه فعالیت های علمی دنیای، در صندلی دوم قرار دارند با اینکه دانشمندان این کشورها بسیار فعالیت می نمایند، اما به عنوان کشور اسلامی فعال در زمینه علم و فناوری شناخته نمی شوند.

رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه هم افزایی و همگرایی میان دانشمندان دنیا اسلام باید وجود داشته باشد، گفت: هم افزایی و همگرایی میان دانشمندان دنیا اسلام باید به صورت رفت وآمد، تبادل دانشجو و ایجاد برنامه های مشترک باشد. همچنین امکان رفت وآمد برای دانشمندان کشور های مختلف اسلامی وجود داشته باشد، زیرا موجب همکاری نزدیک خواهد شد. به عنوان مثال اوایل قرن 4 و 5 دانشمندان از بغداد به تونس یا دیگر کشور ها سفر می کردند بنابراین باید چنین برنامه هایی مجددا ایجاد گردد.

بهادری در مورد راه بازگشت به دوران طلایی دنیا اسلام و ظهور مجدد دانشمندانی مانند ابن سینا اظهار کرد: اینکه ما در شرایط کنونی چنین افرادی را داریم یا خیر، معین نیست؛ زیرا ما آن ها را نمی شناسیم، اما جایزه مصطفی (ص) شرایطی را فراهم می نماید تا ما این افراد را شناسایی کنیم. هیچ گاه اسلام از وجود دانشمندان خالی نمی گردد. در گذشته بیشتر اروپاییان و کشور های غربی حق ما را تناول و حتی کتاب های ما را با نام خود ترجمه می کردند.

امضای تفاهم نامه همکاری بنیاد مصطفی(ص) با بنیاد ملی نخبگان

او با اشاره به اینکه تعامل بین متخصصین و دانشمندان کشور های اسلامی باید چگونه باشد، بیان نمود: این تعامل به وسیله وزارت های مربوط مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم و آموزش و پرورش امکان پذیر است و باید برنامه ریزی نمایند. همچنین دولت باید به وسیله مجلس بودجه خاصی را به این کار اختصاص دهد. این تعامل سرمایه گذاری بنیادی لازم دارد و دولت حتما باید در این زمینه اقدام کند.

گفتنی است جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری دنیا اسلام است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر دنیا اسلام اعطا می گردد. این جایزه با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین های علم و فناوری در دنیا اسلام، علم آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می نماید. سومین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) آبان ماه امسال با حضور بیش از 100 نفر از شخصیت های برجسته علمی و مدیریتی دنیا اسلام در تهران برگزار می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "جایزه مصطفی (ص) به شناسایی دانشمندان دنیا اسلام یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه مصطفی (ص) به شناسایی دانشمندان دنیا اسلام یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید