خواص زرد چوبه برای سلامتی بدن

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، آیا می دانید زردچوبه چه خواص و فوایدی را به همراه دارد؟زردچوبه به غلبه بر التهاب یاری می نماید و به درمان ناخوشی های تحریک کننده مانند سرطان و ورم مفاصل هم یاری می نماید.در ادامه با ما همراه باشید تا با خواص بی شمار زردچوبه اشنا شوید.

خواص زرد چوبه برای سلامتی بدن زردچوبه ادویه ای است که تقریبا در همه غذاهای ایرانی پیدا می گردد. خواص زردچوبه برای سلامتی بی شمار است و مطالعات مختلف از تأثیر مثبت آن بر سلامت مغز و بدن حکایت دارند. با این مطلب همراه باشید تا با خواص زردچوبه برای سلامتی آشنا شوید.

داشتن ترکیبات زیست فعال با خواص درمانی بالاهزاران سال است که زردچوبه به عنوان ادویه و گیاهی دارویی در هندوستان مصرف می گردد اما علم به تازگی خواص درمانی این گیاه را شناسایی نموده است. بیشتر خواص زردچوبه به خاطر وجود ترکیباتی به نام کورکومینویدها و در صدر آنها کورکومین است. کورکومین جزء فعال موجود در زردچوبه و یک آنتی اکسیدان و ضدالتهاب قوی است.

البته اندازه کورکومین موجود در زردچوبه کم است و تنها 3٪ از وزن زردچوبه را به خود اختصاص می دهد. در بیشتر مطالعات انجام گرفته بر روی زردچوبه، از مکمل کورکومین به میزان یک گرم در روز استفاده شده است. دریافت این میزان کورکومین با مصرف عادی زردچوبه بسیار سخت است، بنابراین برای بهره مندی از تمام خواص زردچوبه می توان از مکمل های آن نیز استفاده کرد که محتوی میزان بالایی کورکومین هستند.

متأسفانه جذب زردچوبه به وسیله جریان خون بسیار ضعیف است. برای بهره گیری هرچه بیشتر از خواص زردچوبه و افزایش جذب آن، بهتر است آن را با فلفل سیاه مصرف کنید. فلفل سیاه محتوی پیپرین است و می تواند جذب زردچوبه را تا 2000٪ افزایش بدهد.

خاصیت ضدالتهابییکی از خواص زردچوبه این است که در بدن با مهاجمان خارجی مبارزه می نماید و در ترمیم بسیاری از آسیب ها نقش مؤثری دارد. بدون التهابات، بسیاری از عوامل بیماری زا مانند باکتری ها به راحتی بر ما چیره می شوند و ما را می کُشند. التهابات کوتاه مدت مفید هستند، ولی التهابات بلندمدت و التهابات نابه جا علیه بافت های خودی، می توانند مسائلی جدی به وجود بیاورند.

التهابات مزمن منجر به بروز بیماری های خطرناکی از جمله بیماری های قلبی، سرطان، نشانگان سوخت وسازی (سندروم متابولیک)، آلزایمر و بیماری های دژنراتیو (تباهی) می شوند. هر ماده ای که با التهابات مبارزه کند، می تواند در پیشگیری از این بیماری ها مؤثر باشد. زردچوبه یکی از موادی است که در درمان التهاب بسیار مؤثر است و از این لحاظ با بسیاری از داروهای ضدالتهاب برابری می نماید.

زردچوبه در سطح مولکولی با التهابات مبارزه می نماید. مولکول NF-kB می تواند با رفتن به داخل سلول، ژن های مسئول التهابات را فعال کند و نقش مهمی در بروز بسیاری از بیماری های مزمن داشته باشد. کورکومین می تواند مانع از این فعالیت مولکول NF-kB گردد. چون مبحث التهابات بسیار پیچیده است، وارد جزئیات بیشتر نمی شویم.

در بعضی مطالعات، قدرت کورکومین با داروهای ضدالتهابِ شناخته شده ای که در بازار وجود دارند، برابری می کرد ولی عوارض جانبی این داروها را نداشت.

قدرت بالای آنتی اکسیدانیرادیکال های آزاد می توانند در بروز آسیب های اکسیداتیو مؤثر باشند. رادیکال آزاد به اتم، مولکول یا یونی گفته می گردد که الکترون جفت نشده داشته باشد. رادیکال های آزاد تمایل زیادی به واکنش با اجزای آلی مانند پروتئین، اسیدهای چرب و DNA دارند. بیماری های قلبی، سرطان، آسیب های مغزی، مسائل عضلانی و در کل تضعیف سیستم دفاعی بدن حاصل فعالیت رادیکال های آزاد است.

آنتی اکسیدان ها به خاطر دفاع از بدن در مقابل آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، اهمیت چشمگیری دارند. کورکومین به واسطه ساختار شیمیایی خود می تواند رادیکال های آزاد را در بدن خنثی کند. علاوه بر این، کورکومین فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی را در بدن افزایش می دهد بنابراین کورکومین به دو روش با رادیکال های آزاد مبارزه می نماید:

مقابله ی مستقیم با آنها

تحریک مکانیسم های آنتی اکسیدانی بدن. 1

زردچوبه و سلامت مغزبا وجود این که زردچوبه در حال حاضر نام درمان انواع بیماری ها و مسائل فیزیکی را دارد اما باز اینکه چگونه می تواند در تقویت عملکرد مغز موثر باشد یک راز است که تا به امروز کسی به آن دست نیافته است .

ماده فعال زردچوبه که کورکومین نام دارد می تواند در آینده یک وعده بزرگ برای درمان آلزایمر باشد . یکی از علل اصلی این بیماری ، داشتن پلاکت های بتای آمیلوئید است که می تواند مغز را تقویت کند .

تحقیقات اخیر نشان می دهد که کورکومین توانایی جلوگیری از ایجاد چنین پلاکت در حدود 40% دارد . به این علت باعث می گردد که زردچوبه یکی از روش های ممکن برای درمان بیماری آلزایمر باشد .

اما این تنها فایده زردچوبه نیست . کورکومین دارای خواص ضد التهابی قدرتمند است . این به این معنا می باشد که می توانند هر گونه آسیب ناشی از التهاب را کاهش و برطرف نمایند .

افسردگی ، که یکی از بیماری های مغزی شناخته شده است ، می تواند به لطف زردچوبه درمان گردد .

زردچوبه و سلامت کبدیکی دیگر از مزایای کمتر شناخته شده زردچوبه این است که می تواند فایده درمانی زیادی برای کبد داشته باشد .

آیا می دانستید که از کورکومین (زردچوبه) به مدت یک قرن است که برای درمان بیماری های کبدی کاربرد دارد؟

با این حال امروزه هم از این ادویه برای درمان بیماری های کبدی استفاده می گردد . بعلاوه محققان نیز معتقدند که خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه است که منجر به درمان و حفظ سلامتی کبد می گردد .

در طی مطالعاتی که اخیرا صورت گرفت ، محققان فهمیدند که زردچوبه (کورکومین) توانایی کاهش آسیب های کبدی ناشی از موارد زیر را دارد:

اوردوز آهن

سطح بالای مسمومیت

الکل نوشیدنی

زخم کبد

بیماری های کبدی مانند :کلستاز (cholestasis)

و از همه مهمتر دانشمندان به این نتیجه دست یافتند که زردچوبه می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد که یکی از شایع ترین گونه آن کارسینوم هپاتوسلولار (Hepatocellular carcinoma) را کاهش دهد .2

زردچوبه برای جلوگیری از بیماری های قلبیویژگی های آنتی اکسیدانی زردچوبه به ویژه در خصوص دیابت، تحت حفاظت قلبی قرار دارند. کورکومین موجود در زرد چوبه به کاهش سطح کلسترول خون یاری می نماید در نتیجه به سلامت قلب یاری می نماید.

تاخیر در پیری و جوان ماندن با زردچوبهزردچوبه حاوی رنگدانه های کورکومینویید هستند که به ژن هایی تبدیل می شوند که سنتز آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهند. این کار از سلول های مغز و پوست از آسیب رادیکال آزاد محافظت می نماید، غلظت را بهبود می بخشد و حتی تشکیل خطوط و چین و چروک ظریف را کاهش می دهد.

زردچوبه برای یاری به درمان دیابتطی یک آنالیز علمی، کورکومین می تواند سطح گلوکز خون را کاهش دهد در نتیجه به جلوگیری از دیابت یاری می نماید. در مطالعه ای دیگر، افراد پیش دیابت که به مدت 9 ماه دوز تجویزی از کورکومین را دریافت کردند، احتمال ابتلا به دیابتشان کم تر شد. این ترکیب بعلاوه می تواند نحوه عملکرد سیستم ایمنی فعال در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را نیز تغییر دهد. بعلاوه می تواند داروهای ایمن سازی تجویز شده برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 را تقویت کند. در مطالعه ای دیگر، مکمل های کورکومین استرس اکسیداتیو تجربه شده به وسیله موش های دیابتی را کاهش داده بود.

زردچوبه برای بهبود ایمنی بدنخاصیت ضد التهابی زرد چوبه می تواند به افزایش ایمنی تا حد زیادی یاری کند. تعیین شد که کورکومین بعضی از سلول های ایمنی خاص را متوقف می نماید که وقتی بیش از حد کار می نمایند، می تواند منجر به بیماری هایی مانند بیماری های قلبی و چاقی گردد.

زردچوبه برای یاری به کاهش وزن و متابولیسمآیا می دانید که چاقی منجر به التهاب در بدن می گردد که در نهایت منجر به دیابت و بیماری های قلبی می گردد؟ خواص ضد التهابی زرد چوبه در ابتدای کار با این حق سروکار دارد. مصرفش به جلوگیری از کلسترول و قند خون بالا یاری می نماید که به چاق نشدن یاری می نماید. زمانی که بدن شما درگیر مبارزه با التهاب زیاد نیست، تمرکز بر روی کاهش وزن آسان تر است. هم چنین زردچوبه گرمای بدن را افزایش می دهد که می تواند متابولیسم شما را بهبود بخشد. کورکومین متابولیسم چربی را تنظیم می نماید، که در چاقی و مسائل مرتبط نقش دارد.

زردچوبه برای درمان سندرم روده تحریک پذیرزردچوبه بعلاوه برای درمان بیماری های گوارشی مرتبط با سندروم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرد که ناشی از التهاب است.با توجه به گزارش دانشگاه مرکز پزشکی مریلند، کورکومین اندازه دو آنزیم در بدن انسان را کاهش می دهد که مسئول التهاب هستند.در صورتی که از مکمل کورکومین برای ورم مفاصل استفاده می کنید، این میزان مورد توصیه شده به وسیله بنیاد ورم مفاصل است - 500 میلی گرم از کورکومین، دو بار در روز است. اما توصیه می کنیم قبل از اینکه در پی مکمل ها بروید، با پزشک خود صحبت کنید.

زردچوبه ضد سرطان سینه استدر یک مطالعه چینی، کورکومین در درمان سرطان سینه موثر یافت شد. این ترکیب بعلاوه برای محافظت در برابر سرطان روده بزرگ در یک مطالعه دیگر پیدا شد. این کار با حساسیت سلول های سرطانی به شیمی درمانی انجام می گردد که راه را برای حذف عناصر نرم نماینده هموار می نماید. کورکومین بعلاوه می توانند در دهان بیمارانی که از بدخیمی های گردن و سر رنج می برند کاربرد دارد و رشد سرطان را کاهش می دهد. بعلاوه کشف شد که کورکومین از عملکرد آنزیم رشد سرطان جلوگیری می نماید.3

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.beytoote.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون

به "خواص زرد چوبه برای سلامتی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص زرد چوبه برای سلامتی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید