در گفت وگو با خبرنگاران تشریح شد؛ زوایای پنهان بازگشت خانواده های داعشی به عراق

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، مسئولان وزارت مهاجرت عراق در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بغداد به تشریح زوایای بازگشت خانواده های داعشی از اردوگاه الهول سوریه به عراق پرداختند.

در گفت وگو با خبرنگاران تشریح شد؛ زوایای پنهان بازگشت خانواده های داعشی به عراق

کریم النوری معاون وزیر مهاجرت و امور آوارگان عراق در گفت وگو با خبرنگار انجمنهای سلوبلاگ در بغداد گفت: وزارت مهاجرت عراق وزارتخانه مسئول امر اسکان آوارگان و ارائه خدمات اساسی به آنهاست. این امر پس از دستورات از دولت انجام می گردد.

النوری با اشاره به اینکه این وزارتخانه در پفراینده های امنیتی ورود نمی نماید درعین حال تاکید نمود: همه خانواده هایی که از اردوگاه الهول سوریه به اردوگاه الجدعه در موصل منتقل شده اند از سوی نهادهای امنیتی که مسئول نظارت دقیق بر پفراینده امنیتی این خانواده ها هستند، بازبینی دقیق شده اند وهیچ خطری از بابت این خانواده ها در عراق وجود ندارد.

وی در این باره اضافه کرد: وجود بچه ها عراقی دو ساله یا بیشتر در اردوگاه الهول، خطری واقعی است و این نگرانی از بابت اینکه این بچه ها در دستان داعش بیافتند، وجود دارد و این به مثابه فاجعه برای آینده عراق محسوب می گردد.

النوری بیان نمود: انتقال بعضی خانواده های عناصر داعشی از سوریه به عراق، بحث و جدل زیادی را در محافل سیاسی و اجتماعی عراق به وجود آورد به این اعتبار که وجود این خانواده های داعشی در اراضی عراقی خطری عظیم محسوب می گردد و گواهی دهنده بازگشت داعش به عراق در آینده است.

از سوی دیگر علی عباس سخنگوی وزارت مهاجرت و امور آوارگان عراق هم به انجمنهای سلوبلاگ گفت: اردوگاه الهول شمار زیادی از آوارگان عراقی را پس از سیطره داعش بر استان نینوا و بخش زیادی از عراق در خود جا داد. شماری از این آوارگان پس از آزادسازی نینوا و بیرون راندن داعش بازگشتند اما این فرایند به علت کمبود منابع اقتصادی و شیوع کرونا متوقف شد.

وی اضافه کرد: در این دوره خانواده هایی در مرکز داعش در منطقه الباغوز در نزدیکی دیرالزور سوریه وجود داشتند که از سوی نیروهای ائتلاف آمریکایی به اردوگاه الهول سوریه منتقل شدند.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق اخیرا از جامعه جهانی خواست که راه حل عملی و نهایی برای پفراینده اردوگاه الهول با مشارکت بین المللی بیابد زیرا تروریست هایی از همه ملیت ها در آن هستند. وی ادامه فعالیت اردوگاه الهول را به مثابه بمب ساعتی به علت وجود بیست هزار کودک عراقی دانسته و اعلام نمود که آنها داعشی هایی خواهند شد که خطری برای عراق و منطقه اگر همه در راستای حل این مشکل حرکت ننمایند، خواهند بود.

عباس در ادامه با اشاره به اینکه اراده بین المللی ایجاب می نماید که کشورهایی که اتباعشان در این اردوگاه است آنها را ببرون ببرند، گفت: ما ملزم به آوردن عراقی ها هستیم همانطور که روس ها و قفقازی ها اتباع خود را خارج کردند. فرایند آوردن آنها به عراق به علت اوضاع امنیتی در عراق به تعویق افتاد اما هم اکنون ما به دنبال بازگردانیدن آنها به عراق هستیم.

وی توضیح داد: دستگاه های امنیتی مامور این پفراینده شدند از سه ماه قبل با عناوین مختلف در این راستا حرکت می نمایند و 500 خانواده مهیا انتقال به عراق شدند و این خانواده ها که انتخاب شده اند در میان آنها داعشی وجود ندارد و از بابت پفراینده و سوابق امنیتی آنها تاییده لازم حاصل شده است هرچند که بیشتر آنها را زنان، بچه ها و سالخوردگان تشکیل می دهند. این خانواده ها در معرض باج گیری از سوی شبه نظامیان قسد قرار گرفته اند.

اردوگاه الهول در سوریه 29 هزار خانواده را بیشتر آنها را خانواده های عراقی تشکیل می دهند و در میان آنها بیست هزار کودک عراقی هستند، تشکیل می دهند. بیشتر آنها خانواده های داعشی هستند که پس از سال 2017 به دنبال آزادسازی موصل و دیگر مناطق عراق از لوث داعش، فرار نموده اند. نیروهای عراقی شهر موصل را به طور کامل از لوث داعش در دهم جولای 2017 آزاد کردند و بغداد در خاتمه سال 2017 از پاکسازی همه استان های عراق از لوث داعش اطلاع داد.

سخنگوی وزارت مهاجرت و امور آوارگان عراق در مصاحبه با انجمنهای سلوبلاگ اخبار منتشر شده در بعضی رسانه ها درباره گریختن هفت خانواده را کاملا مغرضانه و بی اساس توصیف کرد و گفت که 94 خانواده ای که منتقل شده اند همگی هم اکنون در اردوگاه الجدعه در موصل هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "در گفت وگو با خبرنگاران تشریح شد؛ زوایای پنهان بازگشت خانواده های داعشی به عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در گفت وگو با خبرنگاران تشریح شد؛ زوایای پنهان بازگشت خانواده های داعشی به عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید