روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، رنگ زرد می تواند بسیار درخشان و قوی باشد و احتمالا به همین دلیل است که به طرز قوی احساسات را برمی انگیزد. زرد می تواند به سرعت توجه را به خود جلب کند. اما به همان اندازه هم می تواند اذیت نماینده باشد، اگر که بیش از حد از آن استفاده گردد. زرد هم می تواند گرم و روشن به نظر بیاید و هم منجر به خستگی بصری گردد. بر اساس روانشناسی رنگ ها، برخی از رنگ ها قدرت برانگیخته کردن برخی احساسات را دارند و می توانند بر روی رفتار و نوع بودن افراد تاثیر بگذارند. با این که تاثیر رنگ ها روی احساسات افراد می تواند به عوامل مختلفی از جمله تجربیات گذشته و فرهنگ بستگی داشته باشد، اما بازهم برخی رنگ ها روحیه یا احساسات مشخصی را در افراد برانگیخته می نمایند. در ادامه برخی از خصوصیاتی که معمولا به رنگ زرد نسبت داده می گردد را ذکر می کنیم.

روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش

زرد انرژی دهنده است

رنگ زرد اغلب به عنوان رنگ پرانرژی شناخته می گردد و معمولا در شرایط و محصولاتی که قصد داردند حس هیجان یا انرژی زیاد فراوری نمایند استفاده می شوند. رنگ زرد تند برای ارائه مختصر و مفید مناسب است، چراکه بسیار مهیج است و می تواند احساس انرژی و پویا بودن را به سرعت منتقل کند. قطعا اگر ما در خانه ای که دیوارهایش رنگ زرد خالص و تند دارند دیوانه خواهیم شد، به همین دلیل باید از زرد کم رنگ تر و ملایم تر استفاده کرد؛ مثل رنگ زرد کره صبحانه! یا زرد را در کنار رنگ های گرم استفاده کرد.

زرد می تواند خشن باشد

در حالی که می تواند یک رنگ انرژی بخش باشد، می توند روی دیگری هم داشته باشد. برخی مواقع زرد می تواند به شدت پرخاشگر و تدافعی باشد. در بسیاری از مواقع، افراد ممکن است بسیار تحریک یا حتی عصبانی بشوند وقتی در جایی که با رنگ زرد محاصره گردیده اند قرار بگیرند. افراد اعلام نموده اند وقتی که در اتاقی که تمام دیوارهایش زرد است قرار می گیرند، میزان تحریک پذیری آن ها افزایش پیدا می نماید و تفاوتی ندارد که با حس و حال خوب وارد اتاق گردیده باشند یا نه. خیلی از افراد رنگ زرد را رنگ برون گرایی می دانند که نمی توان وجود آن را انکار کرد و احساسات خود را نسبت به آن واکنش نداد. افرادی که رنگ زرد را برای لباس، یا ماشین خود انتخاب می نمایند نیز معمولا به برون گرایی تمایل بیشتری دارند و ارزش زیادی برای منحصربه فرد بودن قائل هستند.

زرد پیچیده است

تاثیر رنگ زرد می تواند به شدت پیچیده باشد؛ برخی افراد را یاد روزهای گرم و شاد تابستان بیاندازد و برای برخی زنده نماینده خاطرات بد باشد. برای برخی زرد رنگ خوشحالی است و یادآور گل ها و طلوع آفتاب، اما همان رنگ زرد می تواند باعث واکنش عصبی شدید در برخی دیگر و از دست دادن کنترل عصبی شان گردد. خیلی از افراد با دیدن رنگ زرد تاب و توان خود را از دست می دهند، چه نسبت به غذا و چه نسبت به اتفاقات.

زرد فرح بخش است

برای خیلی از افرد رنگ زرد یک رنگ نشاط آور و فرح بخش است. در کنار این زرد ویژگی جلب توجهات و نگاه همه را به خود دارد و با استفاده از این موضوع در تبلیغات از رنگ زرد استفاده می نمایند تا با جلب توجهات، احساس نشاط و خوشحالی را در افراد بیدار نمایند. برای یک برند چه چیزی بهتر از این که مردم نامش را با شادی به یاد داشته باشند.

دانش آموزانی که در کلاس با یک دیوار زرد رنگ درس می خواندند، احساس نشاط و فرح بیشتری نسبت به یادگیری درس را گزارش کردند. یا وقتی افرادی زرد می پوشن با یک ماشین زرد سوار می شوند، می تواند نشان دهنده شخصیت شوخ طبع و بازیگوش آن فرد باشد. همچنین نشان دهد که این افراد مایلند که کارها را متفاوت از دیگران انجام دهند و نظر دیگران یا روبرو شدن با هنجارهای گروه، اهمیت زیادی برایشان ندارد.

با این که رنگ زرد توانایی تحریک و بیدار کردن احساسات مختلفی را دارد، مهم است که به یاد داشته باشیم این عکس العمل ها در افراد مختلف غالبا منحصربه فرد و تجربی هستند تا قطعی. برخی از واکنش ها مثل سخت خواندن نوشته های زرد رنگ جزو شواهد جهانی هستند و موارد دیگر معمولا فرهنگی یا حتی مربوط به تعداد محدودی از افراد است.

بیشتر بخوانیم: روحیه از دست رفته خود را با این رنگ ها به دست بیاورید!

منبع: دیجیکالا مگ

به "روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روانشناسی رنگ زرد؛ انرژی دهنده، پیچیده و فرح بخش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید