مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی 62 دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: حفاظت از تنوع زیستی غار ها با مدیریت مشارکتی صحیح در کنار آگاهی رسانی و تنویر افکار عمومی قابل دستیابی است.

مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی 62 دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری

آقای یوسف پور گفت: ارتفاعات آهکی زاگرس در کنار شرایط اقلیمی تسریع کننده پدیدهٌ کارست، زمینه را برای تشکیل غار های بزرگ در استان چهارمحال و بختیاری فراهم نموده است.

وی اضافه نمود: عمده غار های کشور در منطقه ها کارستی واقع شده اند، از این رو با منابع آبی زیرزمینی در ارتباط هستند و این موضوع اهمیت غار ها را دوچندان می نماید. وی تاکید نمود: تا به امروز تعداد 62 دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید

یوسف پور با اشاره به اهمیت غار ها در موضوع تنوع زیستی اضافه نمود: تنوع زیستی غار ها شامل چهار گروه عمدۀ گیاهان، جانوران، قارچ ها و باکتری ها می گردد. وی توضیح داد: این ذخیره گاه های ژنتیکی کوچک، امکان بالقوه ای را برای گونه زایی، ایجاد صفات سازگار با محیط و تکامل برگشتی (کاهش در صفات) برای گونه های غارزی فراهم می نماید.

وی در ارتباط با حفاظت از غار ها توضیح داد: گردشگری های بی ضابطه، آلودگی ناشی از فعالیت های کشاورزی و صنعتی و تداخل طرح های توسعه ای با غار ها از مهم ترین مخاطرات این زیست بوم های ارزشمند به شمار می آید.

یوسف پور در ارتباط با مدیریت این پهنه های زیستی ابراز داشت: مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی و تصمیم گیری در خصوص غار های استان، به وسیله کارگروه غارشناسی استان به ریاست معاون عمرانی استانداری، دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست و باحضور یازده دستگاه اجرایی استان انجام می گردد.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت غار ها و به منظور آگاهی رسانی و تنویر افکار عمومی برای مدیریت صحیح و رفتار دوستدار محیط زیستی، روز دوم مهرماه در تقویم کشور به نام روز غار پاک نام گذاری شده است.

یوسف پور گفت: غار به طور عام به حفره های زیر زمینی که حداقل با یک دهانه به سطح زمین راه داشته باشد اطلاق می گردد. این حفره های زیرزمینی جزء ذخایر طبیعی و ملی کشور ها محسوب می شوند و از منظر تنوع زیستی، زمین شناسی، زیست شناسی، تاریخی، باستان شناسی، طبیعت گردی و ورزشی حائز اهمیت هستند.

انجمنهای سلوبلاگ چهارمحال و بختیاری شهرکرد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی 62 دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت برای حفاظت از تنوع زیستی 62 دهانه غار در استان چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید