نقدها و نمرات فیلم ارواح اینیشرین؛ طولانی ترین تشویق جشنواره برای ستاره ونیز (جشنواره ونیز 2022)

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، فیلم سینمایی ارواح اینیشرین (The Banshees of Inisherin) جدیدترین فیلم مارتین مک دونا این هفته در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم ونیز همراه با استقبال گرم منتقدان و تشویق توقف ناپذیر تماشاگران اکران شد.

نقدها و نمرات فیلم ارواح اینیشرین؛ طولانی ترین تشویق جشنواره برای ستاره ونیز (جشنواره ونیز 2022)

این کمدی سیاه با بازی کالین فارل، برندن گلیسون و کری کندن درباره رابطه پیچیده میان دو دوست قدیمی است. فیلم که در جزیره ای دورافتاده در سواحل غربی ایرلند می گذرد رابطه دو دوست، پادریک و کولم را پی می گیرد. وقتی کولم به شکلی غیرمنتظره به این دوستی قدیمی انتها می دهد، پادریک حیرت زده کوشش می نماید با یاری خواهرش و یکی از ساکنین جزیره، این رابطه آسیب دیده را ترمیم کند و حاضر نیست چنین واقعیتی را بپذیرد. اما کوشش های مکرر پادریک تنها عزم دوست سابقش را تقویت می نماید و زمانی که کولم با او برای آخرین بار اتمام حجت می نماید، وقایع به سمت و سوی بدتری می رود و عواقب تکان دهنده ای از راه می رسند.

فیلم مارتین مک دونا در این دوره جشنواره با استقبال بسیار پرشوری همراه بوده است. مخاطبان روز دوشنبه این هفته پس از تماشا فیلم 13 دقیقه ایستاده تشویقش کردند و به گفته حاضرین این تشویق چه از نظر مدت و چه از نظر شدت، پرحرارت ترین استقبال تماشاگران از فیلم های حاضر در این دوره جشنواره تا این لحظه به شمار میرود.

از همین حالا پیدا است که ارواح اینیشرین یکی از نامزدهای مطمئن اسکار در بخش برترین فیلم خواهد بود اما سوای این، احتمالا فارل هم بتواند برای اولین بار نامزد دریافت اسکار برترین بازیگر مرد طی دوران حرفه ای فعالیتش گردد؛ در عین حال گلیسون و کندن هم شانس قابل توجهی برای بخش بازیگران مکمل دارند.

مک دونا کارگردان بریتانیایی-ایرلندی است که پیش از این سه کمدی سیاه مشهور در بروژ (In Bruges)، هفت روانی (Seven Psychopaths) و سه بیلبورد خارج از ابینگ، میزوری (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) را ساخته و برای فیلم آخر سه جایزه بفتا و دو جایزه گلدن گلوب دریافت نموده است.

شاخص تومیتومتر فیلم ارواح اینیشرین در وبسایت راتن تومیتوز در حال حاضر روی عدد 100 درصد ایستاده و نشان می دهد تمامی 22 نقدی که درباره فیلم نوشته شده با رضایت منتقدان همراه بوده است. در وبسایت متاکریتیک هم 17 نقد درباره فیلم گردآوری شده که همه شان مثبت اند و نمره متای 90 از 100 را برای این اثر سینمایی رقم زده اند. این شاخص ها در کنار اطلاعاتی که پیش از این درباره استقبال گرم مخاطبان و رسانه ها از فیلم مرور کردیم، نشان می دهد که احتمالا با یکی از ستاره های ونیز روبه رو شده ایم.

نقدهای فیلم ارواح اینیشرین

ورایتی - گای لاج

امتیاز: 100 از 100

فیلمی که جدایی شکنجه آمیز دو دوست بسیار صمیمی را در یک روستای دورافتاده ایرلند با تمام درد و رنج و جاذبه یک ملودارم عاشقانه پرشور دنبال می نماید - احساسات بلند و رهاشده فیلم در دنیایی که مردان در آن احساسات شان را بروز نمی دهند حتی شگفت انگیز تر هم به نظر می رسد.

سال 1923 در یک جامعه جزیره ای محافظه کار و به شدت مردسالار، فیلم عمدتا به جهانی که توصیفش را کردیم می پردازد، جهانی که در این شرایط پرشده از مردان ترشرو و کم حرف و زنانی که که تشویق می شوند به امورات مربوط به سنگ تراشی و احشام بپردازند کمی از مردان هم کمتر احوالات شان را بیان می نمایند. با این حال، وقتی شخصیت ها ترک می خورند، از خودشان بیرون زده و جلو می آیند این کار را با زبان محلی پرزرق و برق، شاعرانه و به شکل خشونت آمیزی خنده دار برترین نوشته های مک دونا انجام می دهند. مک دونا با این فیلم پس از دو کوششی که در آمریکا انجام داد، لهجه ایرلندی مرتبط با میراث فرهنگی و اولین فیلم عالی سال 2008 خود در بروژ را دوباره به دست می آورد؛ فیلمی که ستاره هایش کالین فارل و برندن گلیسون بار دیگر اینجا به شکلی ایده آل تر کنار هم قرار گرفته اند.

اسکرین دیلی - جاناتان رامنی

امتیاز: 90 از 100

فیلم پس از اولین نمایش در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز قبل از اکران در سینماهای ایالات متحده و بریتانیا در اواخر اکتبر به تورنتو خواهد رفت. بازی های بازیگران که به شکلی غیرقابل انتظار غیرشهودی است و در راسش کالین فارل و برندن گلیسون را دارد، به علاوه دیالوگ های کمیک ریتمیک بامزه مک دونا، باید اوقات بسیار خوشی را برای بینندگان رقم بزند اما در عین حال ممکن است آن ها را به لرزه بیفکند.

هالیوود ریپورتر - دیوید رونی

امتیاز: 90 از 100

ارواح اینیشرین برای دهه ها به عنوان اثری تولیدنشده و منتشرنشده در مرحله پیش از بلوغ باقی ماند. نمایش نامه نویس آن را اثری نپخته می دانست و امکان بازگشت به آن را در آینده زندگی اش را امکانی نامعلوم در نظر گرفته بود. حال با حفظ نام در کنار روایت یک داستان کاملا تازه برای برجسته کردن اثر به عنوان یک تصنیف فولکلور می گردد گفت چهارمین فیلم این نویسنده-کارگردان که بازی هایی فوق العاده دارد، ایرلندی ترین فیلم سینمایی او و بعلاوه یکی از برترین آثار کل کارنامه کاری اش است.

یک کمدی که به شکلی تدریجی به روایتی تند و تلخ از قطع رابطه دوستی تبدیل می گردد آن هم با نیرویی خشونت آمیز وقتی فاصله گرفتن، اثر مطلوب را ندارد. این فیلم ممکن است به عنوان نوعی تجزیه و تحلیل میراث فرهنگی مرتبط با اصالت ایرلندی مک دونا در نظر گرفته گردد اما محتمل تر این است که این قصه گوی مادرزاد صرفا در حال ساختن یک دونوازی غم انگیز باشد؛ یک جدایی که میان جمعیت کوچک جزیره خیالی غوغا می نماید و آن را همانند مکانی شبح زده پر از سکوت، تنهایی و جنون نشان می دهد اما همچنان در آن مهربانی و انعطاف پذیری انسانی یافت می گردد.

گاردین - پیتر بردشاو

امتیاز: 80 از 100

فیلم تازه مارتین مک دونا یک کمدی سیاه مخوف درباره غرور سمی و احساسات جریحه دارشده مردانه، یک داستان طولانی درباره بدبختی و پایکوبی مرگ میان پرخاشگری و خودآزاری که در جزیره ای خیالی به نام اینیشرین در سواحل ایرلند روایت می گردد. وقایع فیلم سال 1923 طی جنگ داخلی رخ می دهند؛ این تلخی نمادین افزوده شده را هم می توانید در بستر تحلیل فیلم به کار ببندید یا صرفا رهایش کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "نقدها و نمرات فیلم ارواح اینیشرین؛ طولانی ترین تشویق جشنواره برای ستاره ونیز (جشنواره ونیز 2022)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقدها و نمرات فیلم ارواح اینیشرین؛ طولانی ترین تشویق جشنواره برای ستاره ونیز (جشنواره ونیز 2022)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید