نقش مهم موزه ها در مبارزه با تغییرات آب وهوایی دنیا

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، افزایش سطح آگاهی مردم و یاری دریافت از آن ها، می تواند در برنامه های اجرایی مبارزه با گرم شدن زمین و تغییرات آب وهوا نقش بسزایی را ایفا نماید. از این رو موزه ها به دلیل جذابیتی که میان جوامع دارند، باید در این زمینه فعال باشند و به فرهنگ سازی مردم در مناطق و محله های مختلف بپردازند.

نقش مهم موزه ها در مبارزه با تغییرات آب وهوایی دنیا

نوع فعالیت های بشر و تاثیری که بر طبیعت و محیط زیست می گذارند، در این تغییرات آب و هوایی بسیار موثر هستند که اگر موزه ها آموزش های لازم را به آن ها بدهند، می توانند به محیط زیست یاری شایانی نموده و از این تغییرات تا حد قابل قبولی جلوگیری نمایند.

تا به امروز بیش از 50 موزه در مناطق مختلف دنیا به این کمپین فرهنگی پیوسته و آموزش های لازم را در این زمینه به مخاطبان خود می دهند.

افزایش آگاهی ازطریق دانش سنتی و علمی

به عنوان مثال، موزه ملی بوتسوانا روش های حفظ محیط زیست بومی را ترویج می دهد. جوامع بوتسوانی به طور سنتی از منابعی همچون گیاهان بومی، چوب، خاکستر و سرگین گاو برای کنترل آلودگی آفات به محصولات خود، تاسیسات ذخیره مواد غذایی، سکونتگاه ها و غیره استفاده می نمایند. حال این موزه با نصب بنر و استندهای آموزشی به مردم خود می آموزد که چگونه از این روش های سنتی به بهترین شکل ممکن استفاده نمایند تا کمترین آسیب به محیط زیست وارد شده و در طولانی مدت به حفظ تنوع زیستی یاری گردد. یکی از این روش های مهم هم تغییر استفاده از سموم دفع محیط زیست به سموم دفع آفات سبز است که راه حلی برای محافظت از اکوسیستم خواهد بود و بسیاری از موزه ها به آموزش و فرهنگ سازی این روش می پردازند.

افزایش آگاهی ازطریق برنامه های آموزشی

موزه ها در کشورهای در حال توسعه می توانند به وسیله نمایشگاه و برنامه های ارتباطی از سرمایه های فرهنگی خود برای انتقال پیغام های مهم به مخاطبان محلی شان استفاده نمایند. به عنوان مثال، موزه ملی بوتسوانا یک برنامه مردم شناسی در دستور کار خود قرار داده است. در این برنامه، دوره های آموزشی برای مدارس ابتدایی در حومه های کشور برگزار می گردد تا بچه ها با موضوعات فرهنگی و زیست محیطی مانند روش های بومی حفظ اکولوژی و هنر آشنا شوند و درنهایت احساس آگاهی و مسئولیت آن ها افزایش پیدا کند.

در این میان نمایشگاه های تصویری نیز می توانند تاثیر بسزایی بر ذهن و تفکر مخاطبان ایجاد نموده و مردم محلی را به سوی خود جذب نمایند. بنابراین بهترین مجری این نمایشگاه ها هم موزه ها خواهند بود که در میان مردم محلی و بومی محبوبیت زیادی دارند.

منبع: گردشبان

به "نقش مهم موزه ها در مبارزه با تغییرات آب وهوایی دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش مهم موزه ها در مبارزه با تغییرات آب وهوایی دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید