پیشنهاد بودجه 1401 برای تامین بنزین

به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، در لایحه بودجه سال جاری که امروز به مجلس رفت، وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی مجاز به ساخت پالایشگاه نفت سنگین به ظرفیت 300 هزار بشکه در روز شدند.

پیشنهاد بودجه 1401 برای تامین بنزین

اما بودجه سال 1401، انقباضی تنظیم شده و دولت در چنان فشاری است که حتی ارز 4200 را حذف کرد. با این وجود آیا سرمایه لازم برای ساخت پالایشگاه تازه را دارد؟

رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در همین مورد به انجمنهای سلوبلاگ می گوید: دولت بودجه لازم برای ساخت پالایشگاه تازه ندارد و احتمالا مجبور است آن را به بخش خصوصی واگذار کند.

او ادامه می دهد: این اولین باری است که در لایحه بودجه بحث پالایشگاه را عنوان کردند. پیش بینی می گردد که فرایند مصرف بنزین افزایشی است و به همین علت تصمیم به سرمایه گذاری کردند. حالا دولت باید ببیند اصلا چنین بودجه ای برای احداث پالایشگاه دارد؟ دولت چنین بودجه ای ندارد و مجبور است این پالایشگاه ها را مانند دوره های قبل به بخش خصوصی واگذار کند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران شرح می دهد: اصل 44 قانون اساسی به خصوصی سازی پرداخته بود که محقق نشد. قرار بود وظایف و اختیارات شرکت های دولتی به بخش خصوصی واگذار گردد اما در دولت نهم و دهم، شرکت هایی خصوصی وابسته به دولت ایجاد شد.

او در آخر بیان می نماید: طبق قانون، وزارت نفت وظیفه توسعه، فراوری و توزیع نفت را برعهده دارد.

بنا بر لایحه بودجه 1401، قرار است سرمایه لازم برای ساخت این پالایشگاه، از محل منابع داخلی با مشارکت بخش غیردولتی، تامین اقتصادی خارجی(فاینانس) و یا تحویل نفت خام به پیمانکاران (تهاتر نفت) تامین گردد.

منبع: تجارت نیوز

به "پیشنهاد بودجه 1401 برای تامین بنزین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد بودجه 1401 برای تامین بنزین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید