چرا روس ها، کالای ایرانی نمی خرند؟
به گزارش انجمنهای سلوبلاگ، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه معتقد است بعضی سیاست های داخلی اشتباه باعث پایین ماندن آمار صادرات غیرنفتی و به طور خاص صادرات به روسیه شده است.
هادی تیزهوش تابان در تبادل نظر با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس براورد های اجرا شده در امسال، ما توانسته ایم سطح تجارت خود با اعضای اوراسیا را افزایش دهیم.
در امسال اندازه تجارت ما با این منطقه از مرز دو میلیارد و 166 میلیون دلار عبور نموده که افزایشی حدودا 40 درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
وی با اشاره به فرایند افزایشی واردات از اوراسیا، اعلام کرد: در امسال، واردات ما از این منطقه به یک میلیارد و 288 میلیون دلار رسیده که افزایشی 45 درصدی را نشان می دهد و در مقابل ما به اوراسیا صادراتی حدودا 878 میلیون دلاری داشته ایم.
و به این ترتیب تراز کل تجاری ما در تعامل با این منطقه منفی است، هرچند در نگاه جزئی، جز روسیه، تراز تجاری ایران با دیگر کشور های این منطقه مثبت بوده است.
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه واردات اصلی ایران از اوراسیا به نیاز های اساسی کشور باز می گردد، اعلام کرد: بر اساس آمار های رسمی، گندم و روغن آفتاب گردان به عنوان دو کالای اساسی، اصلی ترین واردات ایران از این کشور بوده است.
ما در مقابل به کشور هایی نظیر روسیه مرکبات، صیفی جات، خشکبار و میله های آهنی و فلزی صادر می کنیم. به این ترتیب کالا های مهمی از روسیه به ایران صادر می گردد.
تیزهوش تابان، در پاسخ به این سوال که چرا با وجود عضویت در اوراسیا، همچنان صادرات ایران به روسیه پایین تر از واردات است، شرح داد: در این تردیدی وجود ندارد که بازار روسیه، بسیار بزرگ و قابل دسترسی است.
و ما قطعا مقدمات لازم برای افزایش صادرات به این کشور را داریم، اما برای آنالیز چرایی پایین ماندن صادرات باید این سوال را بپرسیم که در داخل چه شرایطی برای افزایش صادرات فراهم نموده ایم؟
وی ادامه داد: فعال مالی و صادرنماینده پیش از هرچیز به ثبات و شفافیت در قوانین و قواعد نیاز دارد. ما باید لااقل برای یک دوره سه ساله برنامه مالی خود را اعلام و تاکید کنیم که در این مدت بنا نیست سیاست ها تغییری را تجربه کند.
در چنین شرایطی صادرنمایندگان امکان آن را خواهند داشت که برای بازار های هدف برنامه ریزی نمایند. ما، اما نه تنها این کار را ننموده ایم که حتی با تغییر مداوم قوانین، امکان برنامه ریزی در این حوزه را از بین برده ایم.
رییس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با بیان اینکه نباید به بهانه تنظیم بازار، جلو صادرات گرفته گردد، تشریح کرد: در بسیاری از کشور ها وقتی برای کالایی کمبودی به وجود می آید با واردات از کشور های همسایه، جبران صورت می گیرد، اما در ایران اولین دستاویز محدود کردن صادرات است.
اگر ما قصد داریم در بازار کشوری مانند روسیه حضور قدرتمندی داشته باشیم، باید در حوزه آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی به ثبات برسیم تا امکان برنامه ریزی برای حضور در روسیه فراهم گردد.
و سپس می توان انتظار داشت که صادرات ما به این کشور نیز افزایش یافته و روس ها از کالا های ایرانی بیشتر استقبال نمایند.
منبع: فرارو